Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Som Peter_K säger, det finns ju hur mycket fakta som helst som styrker att alkoholpåverkan försämrar både omdöme och förmåga. Därför nolltolerans, vilket rent praktiskt och juridiskt av flera skäl blir 0,2.

 

Du kan ju emigrera Riro om det är för hemskt här i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omdömet försämras oxå av trötthet, hunger, irritation. Finns säkert ett dussin fler saker som påverkar.

 

Att inte ha sovit på 24h eller ha grälat med tanten gör att ens omdöme kan försämras på liknade sätt som vid 0,2 promille. Kanske vi ska förbjuda gräl ombord? eller införa ett minimum på 2timmars vila vid samtliga båtfärder? Eller ska vi förbjuda folk med gipsad arm att köra? Dom har ju en sämre förmåga att styra eftersom bare en arm är funktionsduglig.

 

Lagen missar grovt dess syfte, vilket är att minska skadade och döda till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lagen missar grovt dess syfte, vilket är att minska skadade och döda till sjöss.

 

Jaså, har du statistik på det..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omdömet försämras oxå av trötthet, hunger, irritation. Finns säkert ett dussin fler saker som påverkar.

 

Att inte ha sovit på 24h eller ha grälat med tanten gör att ens omdöme kan försämras på liknade sätt som vid 0,2 promille. Kanske vi ska förbjuda gräl ombord? eller införa ett minimum på 2timmars vila vid samtliga båtfärder? Eller ska vi förbjuda folk med gipsad arm att köra? Dom har ju en sämre förmåga att styra eftersom bare en arm är funktionsduglig.

 

Lagen missar grovt dess syfte, vilket är att minska skadade och döda till sjöss.

Ja, när man kör bil kan man ju bli distraherad av bråkande barn i baksätet. Eftersom det inte går att förbjuda bråkande barn så borde det vara ok att köra berusad också...eller hur tänkte du nu?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som Peter_K säger, det finns ju hur mycket fakta som helst som styrker att alkoholpåverkan försämrar både omdöme och förmåga. Därför nolltolerans, vilket rent praktiskt och juridiskt av flera skäl blir 0,2.

 

Du kan ju emigrera Riro om det är för hemskt här i Sverige.

Så lätt blir ni inte av med mig. :D

 

Jag har aldrig sagt att det är hemskt i Sverige, det är i det mesta ett fantastiskt land (om man räknar bort för korta somrar), och jag vill att det ska fortsätta vara det. Däremot skulle du få svårt att flytta utomlands och hitta ett land med liknande lagstiftning vad gäller alkohol p.g.a. berusning.

 

Du får nog precisera hur 0,2 kan bli nolltolerans praktisk och juridiskt.

Det beror ju knappast på att alkoholmätarna har en felmarginal på 0,2 promille.

 

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Riro...

 

Nu stod det ju varken något om att dansa på akterdäck eller att bli kokhet... med omdöme grumlas är det snarare så att man kanske ska skoja till det och hoppa med båten i en våg, eller ta lite större risker/chanser och passera närmare en båt som avses, om man skall ta exempel.

 

Du efterfrågar att lagar stiftas på fakta, men när fakta kring hur alkoholen påverkar människan gör du dig lustig och raljerar över det, påstår att de inte stämmer. Detta ÄR fakta, och den är den typen av fakta som ligger till grund för lagstiftningen.

Men då borde man ju inte få köra båt om man ligger strax under 0,2 med den påverkan det i sånt fall har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lagen missar grovt dess syfte, vilket är att minska skadade och döda till sjöss.

 

Jaså, har du statistik på det..?

 

Har du statistik som som visar motsatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Lagen missar grovt dess syfte, vilket är att minska skadade och döda till sjöss.

 

Jaså, har du statistik på det..?

 

Har du statistik som som visar motsatsen?

 

 

Nej - men så har jag inte hävdat motsatsen heller. Hade jag gjort det hade jag alla gånger sett till att ha statistik som backar upp mig, för tyckande när det gäller siffror ligger mig inte för liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men Riro...

 

Nu stod det ju varken något om att dansa på akterdäck eller att bli kokhet... med omdöme grumlas är det snarare så att man kanske ska skoja till det och hoppa med båten i en våg, eller ta lite större risker/chanser och passera närmare en båt som avses, om man skall ta exempel.

 

Du efterfrågar att lagar stiftas på fakta, men när fakta kring hur alkoholen påverkar människan gör du dig lustig och raljerar över det, påstår att de inte stämmer. Detta ÄR fakta, och den är den typen av fakta som ligger till grund för lagstiftningen.

Men då borde man ju inte få köra båt om man ligger strax under 0,2 med den påverkan det i sånt fall har.

 

Jaså, tycker du..? Jag personligen tycker inte det är så farligt om man är lite varm och känner sig väl till mods... men det är jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men Riro...

 

Nu stod det ju varken något om att dansa på akterdäck eller att bli kokhet... med omdöme grumlas är det snarare så att man kanske ska skoja till det och hoppa med båten i en våg, eller ta lite större risker/chanser och passera närmare en båt som avses, om man skall ta exempel.

 

Du efterfrågar att lagar stiftas på fakta, men när fakta kring hur alkoholen påverkar människan gör du dig lustig och raljerar över det, påstår att de inte stämmer. Detta ÄR fakta, och den är den typen av fakta som ligger till grund för lagstiftningen.

Men då borde man ju inte få köra båt om man ligger strax under 0,2 med den påverkan det i sånt fall har.

 

Jaså, tycker du..? Jag personligen tycker inte det är så farligt om man är lite varm och känner sig väl till mods... men det är jag det.

 

Nej, men om självkritiken minskar, så kan man lätt ta sig vatten över huvudet och tro att man klarar mer än man gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej, men om självkritiken minskar, så kan man lätt ta sig vatten över huvudet och tro att man klarar mer än man gör.

 

 

Eftersom jag inte är helt tappad bakom en hiss förstår jag att du inte tycker att det är någon fara att framföra båten med 0,2 promille alkohol i blodet - tror ytterst få människor gör det. Så, jag undrar om du inte tycker beskrivningen av detta stämmer? I alla fall inte på just dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sjölagens 20:e kapitel och 4.e paragrafen står inget om promillegräns, men däremot:

 

"...Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en

uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så

påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det

kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som

därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i

högst sex månader..." Tänker mer då koppling till handelsfartyg, och vilka olyckor dessa fartyg kan förorsaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Du får nog precisera hur 0,2 kan bli nolltolerans praktisk och juridiskt.

Det beror ju knappast på att alkoholmätarna har en felmarginal på 0,2 promille.

 

 

I förarbetena till den lagändring som sänkte promillegräns på väg från 0,5 till 0,2 1990 så var ett av de bärande resonemangen för sänkningen att införa en principiell (till skillnad från en absolut) nollgräns. Felmarginal på analysmetoder (t.ex. alkomätare) är en del i detta relativt pragmatiska angreppssätt. Mätarna har iofs säkert blivit bättre under de 25 år som 0,2 gällt på väg. Det finns även andra aspekter, tex rättsäkerhet - att man inte skall kunna bli dömd för rattfylleri utan att verkligen ha en säkert mätbar mängd alkohol i blodet osv.

 

Det första förarbetet till skärpningen i sjöfyllerilagen slår fast som skäl till ändringen är: "Alkohol och trafik hör inte ihop. Det gäller alla trafikslag, även sjötrafik." Man anammar samma "nolltolerans" som i vägtrafik.

 

Sammantaget blir det lätt både opraktiskt och rättsosäkert att ha en absolut nollgräns, samtidigt som den principiella nollgränsen (då den följs) inte medger att andra än ett fåtal medicinskt unika människor kan vara så onyktra att de är olämpliga bakom ratt/roder.

 

Signalvärdet av 0,2-lagen är normativt och går ut på att det inte är OK att framföra båt med alkohol i kroppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Du får nog precisera hur 0,2 kan bli nolltolerans praktisk och juridiskt.

Det beror ju knappast på att alkoholmätarna har en felmarginal på 0,2 promille.

 

 

I förarbetena till den lagändring som sänkte promillegräns på väg från 0,5 till 0,2 1990 så var ett av de bärande resonemangen för sänkningen att införa en principiell (till skillnad från en absolut) nollgräns. Felmarginal på analysmetoder (t.ex. alkomätare) är en del i detta relativt pragmatiska angreppssätt. Mätarna har iofs säkert blivit bättre under de 25 år som 0,2 gällt på väg. Det finns även andra aspekter, tex rättsäkerhet - att man inte skall kunna bli dömd för rattfylleri utan att verkligen ha en säkert mätbar mängd alkohol i blodet osv.

 

Det första förarbetet till skärpningen i sjöfyllerilagen slår fast som skäl till ändringen är: "Alkohol och trafik hör inte ihop. Det gäller alla trafikslag, även sjötrafik." Man anammar samma "nolltolerans" som i vägtrafik.

 

Sammantaget blir det lätt både opraktiskt och rättsosäkert att ha en absolut nollgräns, samtidigt som den principiella nollgränsen (då den följs) inte medger att andra än ett fåtal medicinskt unika människor kan vara så onyktra att de är olämpliga bakom ratt/roder.

 

Signalvärdet av 0,2-lagen är normativt och går ut på att det inte är OK att framföra båt med alkohol i kroppen.

 

Då undrar jag bara varför vi överhuvud taget diskuterat vilken påverkan alkohol har vid 0,2 (vilket enl. Peter_K var OK)? Ja, alkoholmätarna har förbättrats väsentligt på 25 år, förr gav de bara en indikation som sedan måste verifieras genom blodprov, vilket man borde tagit hänsyn till vid lagstiftningen, så det argumentet köper jag inte. De signaler lagen ger är väl att det är OK att framföra en båt med upp till 0,2 promille i blodet. Tror inte det är många som ser några andra signaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Då undrar jag bara varför vi överhuvud taget diskuterat vilken påverkan alkohol har vid 0,2 (vilket enl. Peter_K var OK)? Ja, alkoholmätarna har förbättrats väsentligt på 25 år, förr gav de bara en indikation som sedan måste verifieras genom blodprov, vilket man borde tagit hänsyn till vid lagstiftningen, så det argumentet köper jag inte. De signaler lagen ger är väl att det är OK att framföra en båt med upp till 0,2 promille i blodet. Tror inte det är många som ser några andra signaler.

 

 

Som jag ser det blir det hela ett tämligen meningslöst resonemang, för de flesta människor innebär en gräns på 0,2 att man inte kan dricka särskilt mycket - rent praktiskt innebär det att du skall vara rimligt nykter.

 

Du får gärna se det på ett annat sätt men jag ser inte vart det leder. Signalvärdet är fortfarande - vilket ju också är det första förarbetet till 02-lagen lagen slår fast - att alkohol och trafik inte hör ihop.

 

Sen kan man ju tillägga att Sveriges i särklass mest kontraproduktive opinionsbildare, "Alltom02-Ola", brukar kalla 02-lagen för en Sharia-lag... Tror (men kan självklart inte veta) att han med det i någon slags överförd bemärkelse menar att det handlar om nolltolerans...he he... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Då undrar jag bara varför vi överhuvud taget diskuterat vilken påverkan alkohol har vid 0,2 (vilket enl. Peter_K var OK)? Ja, alkoholmätarna har förbättrats väsentligt på 25 år, förr gav de bara en indikation som sedan måste verifieras genom blodprov, vilket man borde tagit hänsyn till vid lagstiftningen, så det argumentet köper jag inte. De signaler lagen ger är väl att det är OK att framföra en båt med upp till 0,2 promille i blodet. Tror inte det är många som ser några andra signaler.

 

 

Som jag ser det blir det hela ett tämligen meningslöst resonemang, för de flesta människor innebär en gräns på 0,2 att man inte kan dricka särskilt mycket - rent praktiskt innebär det att du skall vara rimligt nykter.

 

Du får gärna se det på ett annat sätt men jag ser inte vart det leder. Signalvärdet är fortfarande - vilket ju också är det första förarbetet till 02-lagen lagen slår fast - att alkohol och trafik inte hör ihop.

 

Sen kan man ju tillägga att Sveriges i särklass mest kontraproduktive opinionsbildare, "Alltom02-Ola", brukar kalla 02-lagen för en Sharia-lag... Tror (men kan självklart inte veta) att han med det i någon slags överförd bemärkelse menar att det handlar om nolltolerans...he he... ;)

 

Nu får du bestämma dig, signalerar den nolltolerans eller att man inte ska "dricka särskilt mycket" och vara "rimligt nykter".

Vad gäller sista stycket, undrar jag om han själv vet vad han menar. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

”Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip”

Kan int' höll mä deg mer.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Då undrar jag bara varför vi överhuvud taget diskuterat vilken påverkan alkohol har vid 0,2 (vilket enl. Peter_K var OK)? Ja, alkoholmätarna har förbättrats väsentligt på 25 år, förr gav de bara en indikation som sedan måste verifieras genom blodprov, vilket man borde tagit hänsyn till vid lagstiftningen, så det argumentet köper jag inte. De signaler lagen ger är väl att det är OK att framföra en båt med upp till 0,2 promille i blodet. Tror inte det är många som ser några andra signaler.

 

 

Som jag ser det blir det hela ett tämligen meningslöst resonemang, för de flesta människor innebär en gräns på 0,2 att man inte kan dricka särskilt mycket - rent praktiskt innebär det att du skall vara rimligt nykter.

 

Du får gärna se det på ett annat sätt men jag ser inte vart det leder. Signalvärdet är fortfarande - vilket ju också är det första förarbetet till 02-lagen lagen slår fast - att alkohol och trafik inte hör ihop.

 

Sen kan man ju tillägga att Sveriges i särklass mest kontraproduktive opinionsbildare, "Alltom02-Ola", brukar kalla 02-lagen för en Sharia-lag... Tror (men kan självklart inte veta) att han med det i någon slags överförd bemärkelse menar att det handlar om nolltolerans...he he... ;)

 

Nu får du bestämma dig, signalerar den nolltolerans eller att man inte ska "dricka särskilt mycket" och vara "rimligt nykter".

Vad gäller sista stycket, undrar jag om han själv vet vad han menar. :huh:

 

 

Precis så är det. Nolltoleransen är principiell, inte absolut. Man är inte kliniskt nykter vid 0,2 men det spelar ingen större praktisk roll som jag ser det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Då undrar jag bara varför vi överhuvud taget diskuterat vilken påverkan alkohol har vid 0,2 (vilket enl. Peter_K var OK)? Ja, alkoholmätarna har förbättrats väsentligt på 25 år, förr gav de bara en indikation som sedan måste verifieras genom blodprov, vilket man borde tagit hänsyn till vid lagstiftningen, så det argumentet köper jag inte. De signaler lagen ger är väl att det är OK att framföra en båt med upp till 0,2 promille i blodet. Tror inte det är många som ser några andra signaler.

 

 

Som jag ser det blir det hela ett tämligen meningslöst resonemang, för de flesta människor innebär en gräns på 0,2 att man inte kan dricka särskilt mycket - rent praktiskt innebär det att du skall vara rimligt nykter.

 

Du får gärna se det på ett annat sätt men jag ser inte vart det leder. Signalvärdet är fortfarande - vilket ju också är det första förarbetet till 02-lagen lagen slår fast - att alkohol och trafik inte hör ihop.

 

Sen kan man ju tillägga att Sveriges i särklass mest kontraproduktive opinionsbildare, "Alltom02-Ola", brukar kalla 02-lagen för en Sharia-lag... Tror (men kan självklart inte veta) att han med det i någon slags överförd bemärkelse menar att det handlar om nolltolerans...he he... ;)

 

Nu får du bestämma dig, signalerar den nolltolerans eller att man inte ska "dricka särskilt mycket" och vara "rimligt nykter".

Vad gäller sista stycket, undrar jag om han själv vet vad han menar. :huh:

 

 

Precis så är det. Nolltoleransen är principiell, inte absolut. Man är inte kliniskt nykter vid 0,2 men det spelar ingen större praktisk roll som jag ser det.

 

Jag förstår fullt ditt resonemang, men tror inte att många ser den nya lagen som en signal om nolltolerans utan att man, som du själv skriver, en signal om att man inte får dricka särskilt mycket och ska vara rimligt nykter. Tycker inte heller att det har någon praktisk betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som var med när nolltolerans i vägtrafik diskuterades (inför beslutet om sänkning till dagens nivåer) kanske minns de indignerade protesterna över att kunna åka fast för rattfylla på filmjölk (som lär innehålla små mängder alkohol). Nu blev det ju som väl är aldrig någon absolut nollgräns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som var med när nolltolerans i vägtrafik diskuterades (inför beslutet om sänkning till dagens nivåer) kanske minns de indignerade protesterna över att kunna åka fast för rattfylla på filmjölk (som lär innehålla små mängder alkohol). Nu blev det ju som väl är aldrig någon absolut nollgräns...

Japp - minns även att lingonsylt och ångorna från spolarvätskan som andades in en slaskig höstdag kunde påverka utslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det självklart, t.o.m. enligt reklamen praktiskt att för ändamålet ha lättsänkta plåtburkar, att kasta skräp, burkar, bilar och annat skit i naturen. Dom idioter å annat folk som inte låter förståndet hindra dom kastar ju skit omkring sig oavsett. Så blir det ju med såna här saker åxå.

Kampanjen "håll sverige rent" fungerade väl, om jag förstått det, rätt bra. Inga vettiga människor kastar, ens "kör igenom" MC-donalds- skrä i diket. Idjottarna sprider sånt skitvoavsett lag, vett eller kampanjer. "Håll sverige rent"-kampanjen var det väl ingen proteststorm mot. Liknande vore väl att föredra med toa, alkohol och annat "självklart"

Lagen om nedskräpning gäller inte cigarettfimpar!!!! Något som verkligen borde vara skottpeng på,  annat "vanligt" skräp är väl inte dödsfälls för småbarn.... PS. Otroligt att en sån här tråd kan hålla sååå bra!!! Så jag måste bara hålla elden vid liv..Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det självklart, t.o.m. enligt reklamen praktiskt att för ändamålet ha lättsänkta plåtburkar, att kasta skräp, burkar, bilar och annat skit i naturen. Dom idioter å annat folk som inte låter förståndet hindra dom kastar ju skit omkring sig oavsett. Så blir det ju med såna här saker åxå.

Kampanjen "håll sverige rent" fungerade väl, om jag förstått det, rätt bra. Inga vettiga människor kastar, ens "kör igenom" MC-donalds- skrä i diket. Idjottarna sprider sånt skitvoavsett lag, vett eller kampanjer. "Håll sverige rent"-kampanjen var det väl ingen proteststorm mot. Liknande vore väl att föredra med toa, alkohol och annat "självklart"

Lagen om nedskräpning gäller inte cigarettfimpar!!!! Något som verkligen borde vara skottpeng på,  annat "vanligt" skräp är väl inte dödsfälls för småbarn.... PS. Otroligt att en sån här tråd kan hålla sååå bra!!! Så jag måste bara hålla elden vid liv..Ds.

Jag tycker det är lite tragiskt att tråden (trådarna) lever så länge. Men å andra sidan så finns det ett antal människor som ser alkohol som den enda, stora, sanna kääääärleken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De som var med när nolltolerans i vägtrafik diskuterades (inför beslutet om sänkning till dagens nivåer) kanske minns de indignerade protesterna över att kunna åka fast för rattfylla på filmjölk (som lär innehålla små mängder alkohol). Nu blev det ju som väl är aldrig någon absolut nollgräns...

Japp - minns även att lingonsylt och ångorna från spolarvätskan som andades in en slaskig höstdag kunde påverka utslag.

Ha ha... Lingonsylten hade jag glömt, det som är så gott till filmjölken. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förr var det självklart, t.o.m. enligt reklamen praktiskt att för ändamålet ha lättsänkta plåtburkar, att kasta skräp, burkar, bilar och annat skit i naturen. Dom idioter å annat folk som inte låter förståndet hindra dom kastar ju skit omkring sig oavsett. Så blir det ju med såna här saker åxå.

Kampanjen "håll sverige rent" fungerade väl, om jag förstått det, rätt bra. Inga vettiga människor kastar, ens "kör igenom" MC-donalds- skrä i diket. Idjottarna sprider sånt skitvoavsett lag, vett eller kampanjer. "Håll sverige rent"-kampanjen var det väl ingen proteststorm mot. Liknande vore väl att föredra med toa, alkohol och annat "självklart"

Lagen om nedskräpning gäller inte cigarettfimpar!!!! Något som verkligen borde vara skottpeng på,  annat "vanligt" skräp är väl inte dödsfälls för småbarn.... PS. Otroligt att en sån här tråd kan hålla sååå bra!!! Så jag måste bara hålla elden vid liv..Ds.

Jag tycker det är lite tragiskt att tråden (trådarna) lever så länge. Men å andra sidan så finns det ett antal människor som ser alkohol som den enda, stora, sanna kääääärleken!

 

Sorgligt att svenskarna ska ha ett så omoget förhållande till alkohol. De du syftar på är alkoholister och jag tvivlar starkt att det finns någon som faller under den etiketten i tråden. En del använder alkohol enbart som berusningsdrog. Men det är ju inte de nivåerna av intag som den här tråden behandlar, utan de som vill ta en öl eller ett glas vin till maten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sorgligt att svenskarna ska ha ett så omoget förhållande till alkohol. De du syftar på är alkoholister och jag tvivlar starkt att det finns någon som faller under den etiketten i tråden. En del använder alkohol enbart som berusningsdrog. Men det är ju inte de nivåerna av intag som den här tråden behandlar, utan de som vill ta en öl eller ett glas vin till maten.

 

 

Någonstans här känner jag att jag kommer från en helt annan bakgrund/kultur/uppfostran.

 

Jag gillar vin och är nog en hyggligt stor konsument. Jag har varit på sjön sedan 1967, då i koltåldern. Det jag fått med mig sedan barnsben av föräldrar, släkt och andra även på saltare vatten är *EXAKT* det som ligger till grund för nuvarande lagstiftning d.v.s. sjötrafik och alkohol hör inte ihop. Jag har varit ute med så outgrundligt konstiga baggbölande äckeldirektörer under 70-talet, fräcka finansmän under 80-talet och individualistiska grungegökar under 90-talet etc m.m. Vi har alltid haft en väldigt enkel princip ombord - nolltolerans under färd, så fort nattförtöjningen är säker åker ankardrammen fram. Fort som en tvålad avlöning.

 

Det handlar inte om ett glas vin till maten eller att "jaga Svenson med två öl under västen". Det är duktigt oballt att gå befäl på en båt och acceptera/premiera alkokonsumtion för de som (förenklat uttryckt) framför båten.

 

Att få juridisk rätt att få framföra båt med alkohol i kroppen (över ni vet vilken gräns...) är ointressant. Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Sorgligt att svenskarna ska ha ett så omoget förhållande till alkohol. De du syftar på är alkoholister och jag tvivlar starkt att det finns någon som faller under den etiketten i tråden. En del använder alkohol enbart som berusningsdrog. Men det är ju inte de nivåerna av intag som den här tråden behandlar, utan de som vill ta en öl eller ett glas vin till maten.

 

 

Någonstans här känner jag att jag kommer från en helt annan bakgrund/kultur/uppfostran.

 

Jag gillar vin och är nog en hyggligt stor konsument. Jag har varit på sjön sedan 1967, då i koltåldern. Det jag fått med mig sedan barnsben av föräldrar, släkt och andra även på saltare vatten är *EXAKT* det som ligger till grund för nuvarande lagstiftning d.v.s. sjötrafik och alkohol hör inte ihop. Jag har varit ute med så outgrundligt konstiga baggbölande äckeldirektörer under 70-talet, fräcka finansmän under 80-talet och individualistiska grungegökar under 90-talet etc m.m. Vi har alltid haft en väldigt enkel princip ombord - nolltolerans under färd, så fort nattförtöjningen är säker åker ankardrammen fram. Fort som en tvålad avlöning.

 

Det handlar inte om ett glas vin till maten eller att "jaga Svenson med två öl under västen". Det är duktigt oballt att gå befäl på en båt och acceptera/premiera alkokonsumtion för de som (förenklat uttryckt) framför båten.

 

Att få juridisk rätt att få framföra båt med alkohol i kroppen (över ni vet vilken gräns...) är ointressant. Sorry.

 

Citat: Det handlar inte om ett glas vin till maten eller att "jaga Svenson med två öl under västen".

Men det var väl just de som ändringen av lagen kom att omfatta?

 

Jag är själv varken alkoholist eller nykterist. I yngre år drack man mest på fester och då mer vid samma tillfälle. Nu tillhör jag de som dricker ett glas vin till maten eller svalkar mig med 1-2 öl, oftast med så lång tidsrymd mellan att jag nog knappt kommer upp till 0,2 promille ens. Jag kan inte hålla med dig att dricka en öl under gång är att premiera alkohol. Sorry!

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sjölagens 20:e kapitel och 4.e paragrafen står inget om promillegräns, men däremot:

 

"...Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en

uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så

påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det

kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som

därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i

högst sex månader..." Tänker mer då koppling till handelsfartyg, och vilka olyckor dessa fartyg kan förorsaka

 

Det är den gamla lagtexten du hänvisar till, den nya ser ut så här, ....

Utdrag ur sjölagens 20 kapitel

 

20 kap. Straffbestämmelser

1 § Om en befälhavare försummar att enligt 6 kap. 1 § första och andra styckena se till att fartyget är sjövärdigt, döms han till böter eller fängelse i högst sex månader.

   Till samma straff döms en redare som försummar att avhjälpa fel eller brist i sjövärdigheten enligt 1 kap. 9 §, om han ägt eller bort äga kännedom om felet eller bristen.

   Om en redare underlåter att, trots att det är möjligt för honom, hindra fartyget att gå till sjöss när en förestående resa på grund av fel eller brist i sjövärdigheten kan bli förenad med allvarlig fara för de ombordvarande, döms han till böter eller fängelse i högst två år.

2 § Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.

   Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

NJA 2000 s. 234 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. NJA 2004 s. 764 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik, sjöfylleri, vållande till annans död och vållande till...

3 § Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.

RH 2014:54 Åtal för brott mot sjölagen bestående i att den tilltalade från ett fartygs brygga framfört...

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

   För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).

 

Ändrad 2010-05-11 gm SFS 2010:297pdf.gif, ikraft 2010-06-01
 
NJA 2004 s. 764 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik, sjöfylleri, vållande till annans död och vållande till... NJA 2012 s. 369 Påföljd för sjöfylleri. RH 2009:71 En förare av en 24-fot nöjesbåt med 300 hk motor har dömts för grovt sjöfylleri sedan han nattetid... RH 2010:73 Straffmätning vid sjöfylleri. RH 2012:15 En person har fört en båt, som inte faller under bestämmelsen i 20 kap. 4 § första stycket... RH 2013:34 Ansvar för sjöfylleri enligt 20 kap. 4 § första stycket sjölagen (1994:1009). Den tilltalade, som...

5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om

1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,

3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller

4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Citat: Det handlar inte om ett glas vin till maten eller att "jaga Svenson med två öl under västen".

Men det var väl just de som ändringen av lagen kom att omfatta?

 

Jag är själv varken alkoholist eller nykterist. I yngre år drack man mest på fester och då mer vid samma tillfälle. Nu tillhör jag de som dricker ett glas vin till maten eller svalkar mig med 1-2 öl, oftast med så lång tidsrymd mellan att jag nog knappt kommer upp till 0,2 promille ens. Jag kan inte hålla med dig att dricka en öl under gång är att premiera alkohol. Sorry!

 

 

Möjligen har jag uttryckt mig lite slarvigt och snabbt, ordet premiera var ett dåligt ordval för den som vill missförstå. Lagen är normativ och bygger på att alkohol och sjötrafik inte hör ihop. Jag håller med om detta synsätt och det leder till slutsatsen att det inte är ok att konsumera alkohol under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...