Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

 

Vad som ganska snabbt slår en är att det verkar finnas en tro på att en väldigt stor majoritet är för lagen samtidigt som att det är väldigt få som propagerar för den.

 

Dock väldigt ivrigt och energiskt vilket ni skall ha en eloge för.

 

Jag vet inte det är meningen att jag skall känna mig träffad av detta, men vill ändå förtydliga min position.

Jag har inte argumenterat för lagen. Däremot argumenterar jag mot missuppfattningar om hur den är skriven idag, och hur den var förr. En debatt är inte speciellt meningsfull om den förs utifrån myter och missförstånd.

 

Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att de flesta som argumenterar hårt mot lagen till stor del verkar bygga sina argument på just missuppfattningar och myter. Medan de som argumenterar för den ser ut att vara bättre pålästa. Vad det säger i sakfrågan är jag inte riktigt säker på.

 

Det kan naturligtvis bara du själv avgöra.

Mitt inlägg är en ”objektiv” observation. Naturligtvis ”något” färgad eftersom jag, som nog ingen kan misstolka, är kritisk mot lagen.

Jag vidhåller varenda stavelse i mitt förra inlägg i vilket jag tycker att jag varit väldigt diplomatisk med tanke på hur vissa har utryckt sig. Kritiker som blivit kallade alkoholister etc..

Du får ta åt dig om du vill men observera att ingenting är specifikt riktad till dig.

Men om du vill gå i klinch med mig o diskutera ämnet så är det helt ok. Dock har jag väldigt begränsad tid för denna typ av aktiviteter så förvänta dig inte några snabba svar.

Iaf .får önska dig en fortsatt trevlig lördagskväll och en riktigt trevlig båtsommar!

Redigerad av qbt54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Florina.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker såpass att du hamnar över 0,2. "Eftet färd" slutar när det inte längre går att bevisa att det du drack under färd fick dig över 0,2 under färden.

 

Finns väl två omedelbara tips:

1) Drick inte under färd.

2) Drick efter färd.

 

Alla båtar som kan gå över 15 knop omfattas av just den regeln, oavsett hur mycket gas man ger.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker så pass att du hamnar över 0,2"

 

Nu måste vi reda ut ditt svar:

Om jag inte dricker under färd och har 0,22 är det ok då om jag skall tyda ditt svar?

Tipsen skiter jag i för det kan jag avgöra själv!!!!

kan framföras med en hastighet om minst femton knop

Nä det står minst femton knop? Läs vad det står

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

OK Florina.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker såpass att du hamnar över 0,2. "Eftet färd" slutar när det inte längre går att bevisa att det du drack under färd fick dig över 0,2 under färden.

 

Finns väl två omedelbara tips:

1) Drick inte under färd.

2) Drick efter färd.

 

Alla båtar som kan gå över 15 knop omfattas av just den regeln, oavsett hur mycket gas man ger.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker så pass att du hamnar över 0,2"

 

Nu måste vi reda ut ditt svar:

Om jag inte dricker under färd och har 0,22 är det ok då om jag skall tyda ditt svar?

Tipsen skiter jag i för det kan jag avgöra själv!!!!

kan framföras med en hastighet om minst femton knop

Nä det står minst femton knop? Läs vad det står

 

 

Det beror på hur du fick 0.22 efter färden. Om det beror på vad du drack innan eller under färd så är det inte ok. Om det är pga det du drack efter färd så är det ok.

 

Lagen säger att den gäller fartyg "som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop". Så om din båt går fortare än femton knop vid full gas, så gäller lagen dig då du kör den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

OK Florina.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker såpass att du hamnar över 0,2. "Eftet färd" slutar när det inte längre går att bevisa att det du drack under färd fick dig över 0,2 under färden.

 

Finns väl två omedelbara tips:

1) Drick inte under färd.

2) Drick efter färd.

 

Alla båtar som kan gå över 15 knop omfattas av just den regeln, oavsett hur mycket gas man ger.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker så pass att du hamnar över 0,2"

 

Nu måste vi reda ut ditt svar:

Om jag inte dricker under färd och har 0,22 är det ok då om jag skall tyda ditt svar?

Tipsen skiter jag i för det kan jag avgöra själv!!!!

kan framföras med en hastighet om minst femton knop

Nä det står minst femton knop? Läs vad det står

Alltså, nu börjar vi hamna i det där avsiktliga misstolkandet som är så himla dötrist. För jag vet att du vet att om du tex ger dig ut på färd tex så bakfull att du fortfarande har över 0,2 så är det precis detsamma som om du nyss drack dig till samma promillehalt under färden. Vill du inte förstå enkla samband? Jag fattar det inte.

 

15-knoparn har vänts utochin till förbannelse. Finns en liknande diskussion om högfartsbåtar och körkort. Leder ingen vidare vart att ifrågasätta.u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan... kom på att du inte ens får köra windsurfing på fyllan....  vad ska jag ya mej till. Jag åker ju bil i en timme till båten,  då måste jag va nykter. En motorbåt som går under 15 är otänkbart... segelbåt under tolv åxå... vinfsurf går att få upp i 40 knop. .. vilken katastrof. . Hur lösa detta jag kan inte vänta med att dricka minst upp till 0,2 innan jag lägger till. ..  om jag skaffar utländsk körkort???... hur lösa detta världsproblem? Eller är dey i-landsproblem... hjääääälp en ofrivilligt nykter just i båt under färd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicket elände, vi får nog nöja oss med att supa oss snygga å manliga i någon på landbacken belägen bar... =)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan... kom på att du inte ens får köra windsurfing på fyllan....  vad ska jag ya mej till. Jag åker ju bil i en timme till båten,  då måste jag va nykter. En motorbåt som går under 15 är otänkbart... segelbåt under tolv åxå... vinfsurf går att få upp i 40 knop. .. vilken katastrof. . Hur lösa detta jag kan inte vänta med att dricka minst upp till 0,2 innan jag lägger till. ..  om jag skaffar utländsk körkort???... hur lösa detta världsproblem? Eller är dey i-landsproblem... hjääääälp en ofrivilligt nykter just i båt under färd...

Nu skall jag hjälpa dig Caribic

Du skall dricka innan du kör båten och anmäla dig till komvux samt skaffa dig en båt som inte går saktare än 15 knop och läsa en bok om "vita kränkta män" kom ihåg att njut inte av den vackra skärgården utan leta efter polis och kustbevakarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir såååå imponeert. Å gör som man gör i Norge...

Grymt imponerad av denna tråd. Låt den bli odödlig..

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Fan... kom på att du inte ens får köra windsurfing på fyllan.... vad ska jag ya mej till. Jag åker ju bil i en timme till båten, då måste jag va nykter. En motorbåt som går under 15 är otänkbart... segelbåt under tolv åxå... vinfsurf går att få upp i 40 knop. .. vilken katastrof. . Hur lösa detta jag kan inte vänta med att dricka minst upp till 0,2 innan jag lägger till. .. om jag skaffar utländsk körkort???... hur lösa detta världsproblem? Eller är dey i-landsproblem... hjääääälp en ofrivilligt nykter just i båt under färd...

Nu skall jag hjälpa dig Caribic

Du skall dricka innan du kör båten och anmäla dig till komvux samt skaffa dig en båt som inte går saktare än 15 knop och läsa en bok om "vita kränkta män" kom ihåg att njut inte av den vackra skärgården utan leta efter polis och kustbevakarna.

Eller lägg dig på lagom avstånd från alla apberusade segelbåt och snip ägare som i sin enfald tror att dom är undantagna lagen att dricka alkihol under färd så glider du med i alkoholångorna från dom in i hamn. Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image

Peter Hjörne: Till havs med "allt det goa"

Publicerad 07:00

LEDARKRÖNIKA

Vi är många som i dag är tacksamma för att Miljööverdomstolen sade nej till vindkraftsparken i Hake fjord

Kaffe och tidningarna på morgonen. En fin början på dagen. Två dagar i veckan får jag också Kungälvs-Posten. I fredags hade tidningen den underbara rubriken "Nu har man allt det goa framför sig". Uttalandet stod segelbåtsentusiasten Christina Bäverhag för, när hon var i vårutrustningstagen på Nordön.

 

"Allt det goa framför sig". Inte har det "goa" blivit mindre av att Miljööverdomstolen vid Svea hovrätt, för några veckor sedan, meddelade att den inte tar upp ärendet om vindkraftsparken i Hake Fjord. Den rödgröna majoriteten i styrelsen för Göteborg Energi fattade därefter det första förnuftiga beslutet i frågan sedan man inledde det segdragna projektet - Göteborg Energi kommer inte att överklaga till Högsta Domstolen

 

Därmed är miljöhotet från Vindplats Göteborg undanröjt. De rödgröna i Göteborg energi har drivit projektet av miljöskäl trots att tunga remissinstanser pekat på de stora miljöriskerna. Det var också omsorg om miljön som var ett av de tyngst vägande skälen till att Mark- och miljödomstolen avslog ansökan om att anlägga vindkraftsparken. Det fanns stor risk att miljögifter, som ligger lagrade i bottensedimenten, skulle spridas när man borrade för vindkraftverken. Dessutom skulle riksintresset för sjöfart och friluftsliv påverkas negativt.

 

"Nu kan vi slappna av och fortsatt njuta av en av norra Europas vackraste skärgårdar och det unika i att ha denna tillgång så nära vår stora och fina stad Göteborg. Många är de som nu och i framtiden bör vara tacksamma för det som vi varit med om att åstadkomma", skrev Sven Simonsson, som är ordförande i Göteborgs Kultur- och Miljöarv i ett brev till medlemmar och sympatisörer.

 

Vi är många som i dag är oerhört glada och tacksamma för att ni tog och vann kampen för oersättliga värden - för oss och för kommande generationer!

 

Det finns mer av det "goa" att njuta. Till exempel räkor, även om Artdatabanken och Världsnaturfonden nu gör sitt bästa för att beröva oss denna särskilda njutning. Båda rödlistar nämligen nordhavsräkan. Samtidigt gör Internationella Havsforskningsrådet (ICES) "tummen upp för fortsatt begränsat räkfiske".

 

Biologen och författaren Stefan Edman reder ut begreppen i sin blogg: Artdatabanken, som använder samma underlag som ICES, har i uppdrag att kolla vad som hänt de senaste tio åren. De får då med den stora "räkdippen" 2007 - 2012, då bestånden minskade 30 - 50 procent. Sedan dess har emellertid bestånden ökat och den så kallade nyrekryteringen av småräka var mycket god förra året.

 

Därför har EU, på rekommendation av ICES, fastställt att 10 900 ton räka kan fångas i Västerhavet utan att äventyra bestånden.

 

"Om vi svenska konsumenter bojkottar Bohusräka - som Världsnaturfonden vill - kommer det i stället att innebära en rödlistning av Bohusläns småskaliga räkfiskare! Danska och norska båtar kommer att fiska upp samma bestånd och bland annat sälja dem till svenska fiskaffärer. Vi ska givetvis vara ytterst varsamma om havens produktion av fisk och skaldjur. Men räka kan vi fortsätta att avnjuta", klargör Stefan Edman.

 

Till "allt det goa" hör dock inte en öl och en snaps till räkorna - i varje fall inte om man sitter i sin båt. Det bestämde regeringen Reinfeldt 2010. Sedan dess har vi en bisarr lagstiftning som kriminaliserar lite normal trivsel. Om detta har jag skrivit tidigare men det finns alla anledning att återkomma till dumheterna.

 

Sedan 1 juni 2010 är alkoholreglerna för bilkörning och framförande av båtar lika. Men inte lika för alla båtar. För framförandet av en fritidsbåt som går fortare än 15 knop (28 km/timme) eller är längre än tio meter (en segelbåt på 10,5 meter tar sig fram med så där en sex knop, det vill säga ca 11 km/timme) gäller en promillegräns på 0.2 promille.

 

Alltså: den som i en liten motorbåt i 28 km/timme eller seglar en 10,5 meters segelbåt i 11 km/timme på en "väg", som vanligtvis är glest trafikerad och inte sällan flera kilometer bred gäller samma regler som för en bil som tar sig fram på tungt trafikerade och förhållandevis smala vägar i 110 km/timme.

 

Skälet till lagstiftningen sägs vara att öka säkerheten till sjöss genom att motverka sjöfylleriet. Det är bara det att säkerheten inte var ett problem lika lite som sjöfylleriet och i den mån säkerheten brister har det sällan med alkohol att göra. Således lagstiftade man mot problem som inte fanns.

 

Det är svårt att värja sig från intrycket att det framför allt handlar om alkoholpolitik och sysselsättningspolitik till förmån för Kustbevakningen, som nu, utstyrda som vore den nationella insatsstyrkan, kan ge sig på båtfolk som varken utgör fara för sig själva eller andra. Lagstiftningen, som vi är ensamma om, är klåfingrig och onödig. Det är dag att utvärdera och ändra!

Kloka ord av klok man

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När alltom02ola och hans polare fått till en politisk opnion för en skärpning av lagen så att den gäller alla båtar, då har vi äntligen fått rättvisa kring "allt det goa" då. Ja ja. Kampen går vidare för rättvisa på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När alltom02ola och hans polare fått till en politisk opnion för en skärpning av lagen så att den gäller alla båtar, då har vi äntligen fått rättvisa kring "allt det goa" då. Ja ja. Kampen går vidare för rättvisa på sjön.

 

Det jag aldrig har fått grepp om är vad de tror att översynen av lagen kommer att leda till. Att tro att politikerna kommer att backa helt till den gamla är naivt. Om vi istället tittar på de olika delarna, så finns det flera alternativ.

 

-Rätten för polis och KBV att göra slumpmässiga kontroller. Denna kan jag inte se att man tar bort, snarare att den utökas till att gälla alla fartyg. 

 

-Gränsen om 10 meter eller 15 knop. Här skulle det inte förvåna mig om en utvärdering leder till att lagen istället omfattar alla fartyg. 

 

-Gränsen om 0.2 promille. En intelligent riktad kampanj kanske skulle kunnat fått denna justerad till 0.5, men som debatten har sett ut hittills så ser jag det som mycket osannolikt. 

 

Vad  "Båtfolket" resp. allotom02... tycker om dessa delar framgår inte speciellt klart av deras argumentering. Tyvärr ser det ut som de faktiskt tror på att det är realistiskt att backa lagen helt.

 

Och det skulle inte förvåna mig om en eventuell utvärdering isåfall läggs samman med riksdagens uppdrag om körkort för vattenskoter, och att man samtidigt också tittar på att följa Norges exempel på flytvästlag. Vattenskotrar är  svåra att lagstifta separat om, så antagligen blir det en lag om förarintyg för alla snabbgående fartyg isåfall. 

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär.

Inte en enda av de som bedriver kampanj mot sjöfyllerilagen anser att det egentligen är speciellt viktigt att få dricka alkohol och sedan köra båt eftersom ingen av dem har någon som helst tendens till "osunt förhållande till alkohol" utan det är själva principen man är emot!

 

Ingen av dessa skulle ens drömma om att bryta mot lagen utan man diskuterar dels av principskäl och sannolikt för någon annans räkning. De som absolut inte kan avstå från "två öl". Vilket alla i den här tråden naturligtvis kan.

 

Det är något vackert över den idealism som råder när man konstaterar att somliga kan driva en principfråga med sådant engagemang och entusiasm för att någon annans rätt att få dricka två pilsner. För själv har man ju inga problem med att avstå från två öl/ett glas vin... Men principen!!!

 

Nu känner jag inte en enda av debattörerna i tråden personligen men nog finns det en och annan som kanske skulle ta en funderare på om det verkligen inte finns något annat att fokusera på än alkohol?

Några andra värden i livet?

Visst! Här är sannolikt inga parkbänksliggare men nog är det en och annan som anser att lagstiftaren har angripit den stora kärleken och rubbat en av grundpelarna glädje och välmående.

Smaka på trådens namn bara:

"Sista roliga helgen 0,2"

Jo!

Fy fan vad helgerna har varit tråkiga sedan maj 2011!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla använder kart programmet  Wase finns som app till telefonen prövade den i helgen på sjön också det funkade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla använder kart programmet  Wase finns som app till telefonen prövade den i helgen på sjön också det funkade.

Är Wase så svår att använda att man må ha < 0,2 promille?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om alla använder kart programmet  Wase finns som app till telefonen prövade den i helgen på sjön också det funkade.

Är Wase så svår att använda att man må ha < 0,2 promille?

 

 

Nejdå den är nog inte för svår för dig.

Det kan bli kö etc och det är bra att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om alla använder kart programmet  Wase finns som app till telefonen prövade den i helgen på sjön också det funkade.

Är Wase så svår att använda att man må ha < 0,2 promille?

 

 

Nejdå den är nog inte för svår för dig.

Det kan bli kö etc och det är bra att veta.

 

Kö? På systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär.

 

Inte en enda av de som bedriver kampanj mot sjöfyllerilagen anser att det egentligen är speciellt viktigt att få dricka alkohol och sedan köra båt eftersom ingen av dem har någon som helst tendens till "osunt förhållande till alkohol" utan det är själva principen man är emot!

 

Ingen av dessa skulle ens drömma om att bryta mot lagen utan man diskuterar dels av principskäl och sannolikt för någon annans räkning. De som absolut inte kan avstå från "två öl". Vilket alla i den här tråden naturligtvis kan.

 

Det är något vackert över den idealism som råder när man konstaterar att somliga kan driva en principfråga med sådant engagemang och entusiasm för att någon annans rätt att få dricka två pilsner. För själv har man ju inga problem med att avstå från två öl/ett glas vin... Men principen!!!

 

Nu känner jag inte en enda av debattörerna i tråden personligen men nog finns det en och annan som kanske skulle ta en funderare på om det verkligen inte finns något annat att fokusera på än alkohol?

Några andra värden i livet?

Visst! Här är sannolikt inga parkbänksliggare men nog är det en och annan som anser att lagstiftaren har angripit den stora kärleken och rubbat en av grundpelarna glädje och välmående.

Smaka på trådens namn bara:

"Sista roliga helgen 0,2"

Jo!

Fy fan vad helgerna har varit tråkiga sedan maj 2011!

Visst sjölivet är underbart. Tänk att ta båten tillsammans med sin fru en ljummen julikväll, lägga till vid en uteservering i skärgården, beställa in röding eller en god oxfile och avnjuta den med ett gott glas päronsoda. Bilden är nästan perfekt men något känns fel?

 

Du har nog rätt i att nästan alla som debatterar lagen inte är alkoholister och därmed har problem att avstå alkohol. De som dricker för att bli berusade dricker betydligt mer. Tror nog inte att något förvandlas till ett "party animal" mellan 0,2 och 0,5 promille utan de dricker vin eller öl endast för smakens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kusin arbetar som polis/sjöpolis och anser att dom som åker fast är samma folk som på land dvs att dom som ligger på 1,5 - 2,0 promille och kör båt har problem med sponken undantaget ungdomligt oförstånd.

Alla kan vara överens om att glädjen och friheten med båtlivet försvann delvis när vi inte längre kan åka ut till en holme och ha med oss lite gott käk och dela på en flaska vin utan att riskera att åka fast på vägen hem vilket har påverkat båtlivet totalt idag tyvärr.

 

 

Då börjar vi om igen!

Något nytt på 0,2 fronten? Verkar vara lite stiltje på nya idiotlagar i år när man fick bakslag på skitlagen.

Trevlig båt sommar på er,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser personligen inte lagen som ett problem. Risken att bli kollad just den halvtimmen man ev. ligger över 0,2 efter något glas vin är nog mindre än alkoholgränsen för lagen. Så om lagen har till följd att det blir mer plats på sjön, kanske den ändå har sina fördelar.  :D

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

 

0,2 promille

Den första alkoholeffekten märks. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods. Din självkritik minskar.

 

Någon som känner sig varm (bäst att hoppa i sjön innan jag får värmeslag), avspänd (gud vad jag är cool...) och utan självkritik (jag är världsmästare på att köra båt) efter en öl?

 

0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.



 

Någon som tappar hämningarna (dansar naken på akterdäck), tappar precisionen (kastar ankaret i jollen), kan inte ta in information och får långsamma reflexer (förstår inte varför frun gormar om att du bromsade för sent när du ändå missade ön ni skulle lägga till vid), efter 3 öl?

 

Antingen stämmer inte detta eller så är jag helt unik då jag tydligen kan dricka 2-3 öl för att uppnå 0,2 promille och ca. 5-6 för att uppnå 0,5 promille. :rolleyes:

Du kanske "tränar" ofta? Du kanske skulle skänka din kropp till forskningen så man får se varför du tål mer sprit? Att lägga din kropp i sprit i glasburkar kanske inte behövs om den redan är impregnerad?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

 

0,2 promille

Den första alkoholeffekten märks. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods. Din självkritik minskar.

 

Någon som känner sig varm (bäst att hoppa i sjön innan jag får värmeslag), avspänd (gud vad jag är cool...) och utan självkritik (jag är världsmästare på att köra båt) efter en öl?

 

0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.



 

Någon som tappar hämningarna (dansar naken på akterdäck), tappar precisionen (kastar ankaret i jollen), kan inte ta in information och får långsamma reflexer (förstår inte varför frun gormar om att du bromsade för sent när du ändå missade ön ni skulle lägga till vid), efter 3 öl?

 

Antingen stämmer inte detta eller så är jag helt unik då jag tydligen kan dricka 2-3 öl för att uppnå 0,2 promille och ca. 5-6 för att uppnå 0,5 promille. :rolleyes:

Du kanske "tränar" ofta? Du kanske skulle skänka din kropp till forskningen så man får se varför du tål mer sprit? Att lägga din kropp i sprit i glasburkar kanske inte behövs om den redan är impregnerad?

 

Trist när argumenten tar slut och man måste ta till personliga påhopp, eller hur?

Du vet lika lite om mina alkoholvanor som jag om dina.

Nu var det inte promillehalten som jag ifrågasatte utan beskrivningen av den påverkan den hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

 

0,2 promille

Den första alkoholeffekten märks. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods. Din självkritik minskar.

 

Någon som känner sig varm (bäst att hoppa i sjön innan jag får värmeslag), avspänd (gud vad jag är cool...) och utan självkritik (jag är världsmästare på att köra båt) efter en öl?

 

0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.



 

Någon som tappar hämningarna (dansar naken på akterdäck), tappar precisionen (kastar ankaret i jollen), kan inte ta in information och får långsamma reflexer (förstår inte varför frun gormar om att du bromsade för sent när du ändå missade ön ni skulle lägga till vid), efter 3 öl?

 

Antingen stämmer inte detta eller så är jag helt unik då jag tydligen kan dricka 2-3 öl för att uppnå 0,2 promille och ca. 5-6 för att uppnå 0,5 promille. :rolleyes:

Du kanske "tränar" ofta? Du kanske skulle skänka din kropp till forskningen så man får se varför du tål mer sprit? Att lägga din kropp i sprit i glasburkar kanske inte behövs om den redan är impregnerad?

Trist när argumenten tar slut och man måste ta till personliga påhopp, eller hur?

Du vet lika lite om mina alkoholvanor som jag om dina.

Nu var det inte promillehalten som jag ifrågasatte utan beskrivningen av den påverkan den hade.

Ta det inte som ett påhopp. Men rent krasst är det nog så att man tål mer sprit ju oftare man dricker. Om man ser på de fyllon som driver omkring på stan så har de säkert uppemot 2 promille eller mer. Man brukar väl räkna att man dör när man har 3.5 eller nåt sånt. Jag vet inte exakt kan tilläggas. Men man har ju läst om rattfyllerister som har haft skyhöga värden när de har stoppats och har fortfarande varit kontaktbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Källa, http://riddargatan1.se/fakta

 

0,2 promille

Den första alkoholeffekten märks. Du känner dig varm, avspänd och väl till mods. Din självkritik minskar.

 

Någon som känner sig varm (bäst att hoppa i sjön innan jag får värmeslag), avspänd (gud vad jag är cool...) och utan självkritik (jag är världsmästare på att köra båt) efter en öl?

 

0,5 promille

Du känner dig upprymd och hämningarna släpper. Dina reflexer blir långsammare och du får minskad precision i dina rörelser. Omdömet börjar grumlas och din förmåga att ta in information försämras.



 

Någon som tappar hämningarna (dansar naken på akterdäck), tappar precisionen (kastar ankaret i jollen), kan inte ta in information och får långsamma reflexer (förstår inte varför frun gormar om att du bromsade för sent när du ändå missade ön ni skulle lägga till vid), efter 3 öl?

 

Antingen stämmer inte detta eller så är jag helt unik då jag tydligen kan dricka 2-3 öl för att uppnå 0,2 promille och ca. 5-6 för att uppnå 0,5 promille. :rolleyes:

Du kanske "tränar" ofta? Du kanske skulle skänka din kropp till forskningen så man får se varför du tål mer sprit? Att lägga din kropp i sprit i glasburkar kanske inte behövs om den redan är impregnerad?
Trist när argumenten tar slut och man måste ta till personliga påhopp, eller hur?

Du vet lika lite om mina alkoholvanor som jag om dina.

Nu var det inte promillehalten som jag ifrågasatte utan beskrivningen av den påverkan den hade.

Ta det inte som ett påhopp. Men rent krasst är det nog så att man tål mer sprit ju oftare man dricker. Om man ser på de fyllon som driver omkring på stan så har de säkert uppemot 2 promille eller mer. Man brukar väl räkna att man dör när man har 3.5 eller nåt sånt. Jag vet inte exakt kan tilläggas. Men man har ju läst om rattfyllerister som har haft skyhöga värden när de har stoppats och har fortfarande varit kontaktbara.

 

Svårt att inte se det personligt när du har skriver "du" två gånger och "din" en gång i ditt inlägg.

Vet att svårt alkoholiserade kan tåla höga värden av alkohol, men tror också att når man det stadiet av alkoholism så har man samtliga negativa symptom som beskrivs ovan mer eller mindre konstant även utan sprit. Tror däremot inte de som dricker ett glas vin per dag tål alkohol bättre än de som dricker ett glas per vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst sjölivet är underbart. Tänk att ta båten tillsammans med sin fru en ljummen julikväll, lägga till vid en uteservering i skärgården, beställa in röding eller en god oxfile och avnjuta den med ett gott glas päronsoda. Bilden är nästan perfekt men något känns fel?

 

Du har nog rätt i att nästan alla som debatterar lagen inte är alkoholister och därmed har problem att avstå alkohol. De som dricker för att bli berusade dricker betydligt mer. Tror nog inte att något förvandlas till ett "party animal" mellan 0,2 och 0,5 promille utan de dricker vin eller öl endast för smakens skull.

Om jag fortsätter på bilden med uteserveringen... beställ glaset med rödvin och njut av det tillsammans med din oxfilé. Beställ sedan i kaffe, lite jordgubbar till efterrätt med en chokladkladdkaka, och fortsätt njuta. Sedan tar ni in notan, för att efter det ta en liten promenad på maten i den ljumma kvällen.

Nu ÄR bilden perfekt.

 

Att sedan sätta sig i båten och ratta hemåt är fullt lagligt. Utan problem! Men det "glöms" ofta bort av de som vill få bort lagen. Det man INTE kan göra är att svepa glaset med rödvin för att sedan kasta sig i båten. Eller dricka ett par extraglas eller ta en avec - om man inte ordnar "fyllechaffis" eller en övernattningsbar båt. Då funkar det utmärkt.

 

Jag dricker gärna några goda öl på kvällen efter jag lagt till, gott till grillningen. Lite whisky efter. Fullt lagligt - så länge jag inte ger mig ut på böljan den blå efter, utan stannar där jag är. Kommer fortsätta med det, inget någon lag förbjuder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Visst sjölivet är underbart. Tänk att ta båten tillsammans med sin fru en ljummen julikväll, lägga till vid en uteservering i skärgården, beställa in röding eller en god oxfile och avnjuta den med ett gott glas päronsoda. Bilden är nästan perfekt men något känns fel?

 

Du har nog rätt i att nästan alla som debatterar lagen inte är alkoholister och därmed har problem att avstå alkohol. De som dricker för att bli berusade dricker betydligt mer. Tror nog inte att något förvandlas till ett "party animal" mellan 0,2 och 0,5 promille utan de dricker vin eller öl endast för smakens skull.

Om jag fortsätter på bilden med uteserveringen... beställ glaset med rödvin och njut av det tillsammans med din oxfilé. Beställ sedan i kaffe, lite jordgubbar till efterrätt med en chokladkladdkaka, och fortsätt njuta. Sedan tar ni in notan, för att efter det ta en liten promenad på maten i den ljumma kvällen.

Nu ÄR bilden perfekt.

 

Att sedan sätta sig i båten och ratta hemåt är fullt lagligt. Utan problem! Men det "glöms" ofta bort av de som vill få bort lagen. Det man INTE kan göra är att svepa glaset med rödvin för att sedan kasta sig i båten. Eller dricka ett par extraglas eller ta en avec - om man inte ordnar "fyllechaffis" eller en övernattningsbar båt. Då funkar det utmärkt.

 

Jag dricker gärna några goda öl på kvällen efter jag lagt till, gott till grillningen. Lite whisky efter. Fullt lagligt - så länge jag inte ger mig ut på böljan den blå efter, utan stannar där jag är. Kommer fortsätta med det, inget någon lag förbjuder.

 

Nu kan ju varken du eller jag tala för andra än oss själva vad som är perfekt. Det jag vill peka på är att man inte kan dricka ett glas vin och veta när man kan köra hem utan att ha en alkoholmätare med sig eller vänta så länge att det omöjligtvis kan var alkohol kvar i blodet. Bara för att det ät perfekt för dig innebär inte att det är perfekt för andra. Sveper man glaset så kanske man hinner hem innan det verkar. ;)

 

Dricker själv också gärna några öl eller glas vin när man lagt till på kvällen, men det var inte de tillfällena jag pratade om. Då ska man ju tidigast köra båt nästa dag.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kroppen förbränner 2 cl starksprit (40%) om man har en normal förbränning (det har man inte om man dricker vodka till frukost, eller äter vissa mediciner till exempel). Om man dricker ett vin som har 13,3% alkoholhalt (vin ligger kring 12-14% ungefär) förbränner man 6 cl vin i timmen, eller 15 cl (dvs ett glas) på 2,5 timme. Förbränningen börjar när man börjat dricka.

Typ, ungefär.

Men "messen ist wissen" så köp en alkometer för den som absolut vill vara säker.

 

Vad jag försöker säga är att päronsodan inte behöver vara enda alternativet. F ö hade nog isvatten eller en lättöl varit ett bättre alternativ... om det skall vara alkoholfritt. F ö är det alkoholfria ölet Nanny State riktigt gott. :-)

 

F ö undrar jag varför jag inte får skriva att något är perfekt, medan du skriver att det nästan är det..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroppen förbränner 2 cl starksprit (40%) om man har en normal förbränning (det har man inte om man dricker vodka till frukost, eller äter vissa mediciner till exempel). Om man dricker ett vin som har 13,3% alkoholhalt (vin ligger kring 12-14% ungefär) förbränner man 6 cl vin i timmen, eller 15 cl (dvs ett glas) på 2,5 timme. Förbränningen börjar när man börjat dricka.

Typ, ungefär.

Men "messen ist wissen" så köp en alkometer för den som absolut vill vara säker.

 

Vad jag försöker säga är att päronsodan inte behöver vara enda alternativet. F ö hade nog isvatten eller en lättöl varit ett bättre alternativ... om det skall vara alkoholfritt. F ö är det alkoholfria ölet Nanny State riktigt gott. :-)

 

F ö undrar jag varför jag inte får skriva att något är perfekt, medan du skriver att det nästan är det..?

Jag vet också att på ett litet glas vin så kommer man knappast upp till 0,2 och vad man ungefär förbränner. Systembolaget har en rätt ok app för att kolla detta om man inte vill räkna själv, där även kroppsvikt och kön är inräknat. Gjorde ett test att om jag  under en tid av 10min drack 16cl 12% vin, så kom jag som högst upp till 0,14 promille efter 30min. Nu ska man ju komma ihåg att detta är teori och att alla personer är olika. 

Sen behöver man ju bara komma ner under 0,2 för att få köra. Däremot så ökar promillen den första tiden efter man druckit, om man inte tar vinet intravenöst.

 

Jag skrev att varken jag eller du kan veta vad andra tycker är perfekt, utan att det att subjektivt. Det var en kommentar lika mycket till mitt inlägg som ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag skrev att varken jag eller du kan veta vad andra tycker är perfekt, utan att det att subjektivt. Det var en kommentar lika mycket till mitt inlägg som ditt.

 

 

...så...? Vad säger vi då? Att det är OK för vissa med päronsoda och oxfilé, men för andra inte - och att de som vill dricka päronsoda inte har ett problem, och aldrig har haft det - och de som vill ha ett glas vin till sin köttbit också kan ta det enligt mitt exempel ovan... och vegetarianer, tja... de kan också välja dryck.

Nöjd..?

 

Jag tycker faktiskt att hela debatten kring 0,2 är en storm i ett vattenglas - jag vågar påstå att det funkar att leva ett gott liv även med den lagen. Du ser ju själv, Riro - både du och jag kan fortsätta ta ett par kalla på kvällen, eller ta vinet till oxfilén - och även de flesta andra också. Tre glas vin blev ett; det är skillnaden för de som inte kan sova över i sin båt. Vetefan om det är något att riva upp himmel och jord för.

 

Och vad är oddsen att man får med sig en majoritet i riksdagen för det - för man låter sannolikt så här i politikernas öron:

"Buhuuuu... jag får inte köra min snabba båt efter tre glas chardonnnääää efter fest hos grannen på hans sjötomt i schäääärgården... och jag är en vit medelålders man som inte får göra som jag alltid gjort, buhuuuuuu... orättvist!"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag har förstått det rätt så ligger det till ungefär såhär.

 

Inte en enda av de som bedriver kampanj mot sjöfyllerilagen anser att det egentligen är speciellt viktigt att få dricka alkohol och sedan köra båt eftersom ingen av dem har någon som helst tendens till "osunt förhållande till alkohol" utan det är själva principen man är emot!

 

Ingen av dessa skulle ens drömma om att bryta mot lagen utan man diskuterar dels av principskäl och sannolikt för någon annans räkning. De som absolut inte kan avstå från "två öl". Vilket alla i den här tråden naturligtvis kan.

 

Det är något vackert över den idealism som råder när man konstaterar att somliga kan driva en principfråga med sådant engagemang och entusiasm för att någon annans rätt att få dricka två pilsner. För själv har man ju inga problem med att avstå från två öl/ett glas vin... Men principen!!!

 

Nu känner jag inte en enda av debattörerna i tråden personligen men nog finns det en och annan som kanske skulle ta en funderare på om det verkligen inte finns något annat att fokusera på än alkohol?

Några andra värden i livet?

Visst! Här är sannolikt inga parkbänksliggare men nog är det en och annan som anser att lagstiftaren har angripit den stora kärleken och rubbat en av grundpelarna glädje och välmående.

Smaka på trådens namn bara:

"Sista roliga helgen 0,2"

Jo!

Fy fan vad helgerna har varit tråkiga sedan maj 2011!

Visst sjölivet är underbart. Tänk att ta båten tillsammans med sin fru en ljummen julikväll, lägga till vid en uteservering i skärgården, beställa in röding eller en god oxfile och avnjuta den med ett gott glas päronsoda. Bilden är nästan perfekt men något känns fel?

 

Du har nog rätt i att nästan alla som debatterar lagen inte är alkoholister och därmed har problem att avstå alkohol. De som dricker för att bli berusade dricker betydligt mer. Tror nog inte att något förvandlas till ett "party animal" mellan 0,2 och 0,5 promille utan de dricker vin eller öl endast för smakens skull.

 

Fint att du bekräftar det jag skriver om än på ett ganska omständigt sätt!

Egentligen är det ju inte vinglaset till oxfilén det gäller eftersom du med gott samvete kan dricka ett glas vin till din filé, ta in kaffet, smälta maten en stund och sen ge dig iväg!

Alltså angriper du ett ickeproblem!

(Själv skulle jag aldrig dricka päronsoda till Röding! Det är bara uttryck för dåligt omdöme. Jag väljer alltid bubbelvatten till fisk. Gärna med lite citrussmak!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...