Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jösses... Nej, brottet begås i detta fall om du framför båten med alkohol i kroppen. Inget annat.

Just det jag skrev om du läser, men i rätten finns vissa beviskrav..

Tex om du kör din bil för fort men klarar dig 99 ggr av 100 brottet har du utfört 100 ggr men straffet får du när polisen tar dig på bar gärning 1 gång

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Om jag kör en motorcykel långsammare än 30 km/h tycker jag att jag borde få köra den utan körkort, eftersom det är samma sak som att köra en moppe då.

 

 

eller en atombomb, som går att låta bli att skjuta... borde inte alla ha en sån..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Om jag kör en motorcykel långsammare än 30 km/h tycker jag att jag borde få köra den utan körkort, eftersom det är samma sak som att köra en moppe då.

eller en atombomb, som går att låta bli att skjuta... borde inte alla ha en sån..

Håller med

Eller en flaska sprit och låta bli att dricka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)
Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.

 

OJ Hej grabben Arne Radar

Tack för din välmening men tolkningen på lagen gör inte du, utan det görs av någon med juridisk kunskap eller hur grabben.

Din kommentar om komvux är lågt men det tar man till när man när man inte kommer längre eller har någon vettigt att tillföra. 

Du kommenterar som att det var du som dömde efter den lag som skapar problem att tolka jag håller med att det är under färd som lagen gäller men varför skriver man då in efter färden?

Lös den utan komvux?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommenterar som att det var du som dömde efter den lag som skapar problem att tolka jag håller med att det är under färd som lagen gäller men varför skriver man då in efter färden?

 

 

T.ex. för att det är svårt att ta alkoholprov under färd, och enklare att göra det när båten har stannat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Jo, så är det. Och det är så som man avser skrivningen, och det är så lagen har tolkats - men herrarna som är sura för att de inte får dricka öl och köra båt samtidigt, eller dricka några glas vin på klippan och direkt kasta loss griper efter halmstrån...

 

Det med "herrar" och "halmstrån" får du gärna utveckla. Kan inte se någon koppling till diskussionen ang. de två case som diskuteras?

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som dömer eller tolkar lagen, läs om läs rätt. Eller sök in på komvux.

 

Jag för ett resonemang om när ett eventuellt brott begås, och det är i detta fall när man framför båten. Inte efter. Även om beviset samlas in efter.

 

Att man skriver "efter" handlar just om att man kan samla bevis efter färden, tex när någon kört alkoholpåverkad och hinner lägga till innan polis/kbv är där med sitt sållningsprov.

 

Ber om ursäkt om detta var svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Jo, så är det. Och det är så som man avser skrivningen, och det är så lagen har tolkats - men herrarna som är sura för att de inte får dricka öl och köra båt samtidigt, eller dricka några glas vin på klippan och direkt kasta loss griper efter halmstrån...

Det med "herrar" och "halmstrån" får du gärna utveckla. Kan inte se någon koppling till diskussionen ang. de två case som diskuteras?
Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)
Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.

 

 En fråga i all välmening. Är du så snustorr och dryg som du verkar eller skämtar du, grabben?  Kan du inte komma med vettiga motargument utan ska försöka sätta dig på andra, är det bättre att vara tyst. Du har ingen aning om vilka du diskuterar med eller vad dom har för utbildning, så att komma med "besserwisserfasoner" i det läget tyder, enligt min mening, inte på någon högre intelligens.

 

Slutligen ytterligare en fråga. Vet du vad en smiley betyder?

 

PS. Försök dra mungiporna uppåt någon gång, det gör inte ont även om det är ovant DS.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

 

 

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

 

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.
Jo men vem ska kunna bevisa det,så länge min alkoholhalt är stigande och inte sjunkande så godtar i alla fall polisen att du druckit efteråt, har du "begått det fruktansvärda brottet" att framföra båten med 0,22 promille så kanske om du är medveten om det knäpper upp en öl "efter"att du lagt till och sippar lite på den.. Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.
Jo men vem ska kunna bevisa det,så länge min alkoholhalt är stigande och inte sjunkande så godtar i alla fall polisen att du druckit efteråt, har du "begått det fruktansvärda brottet" att framföra båten med 0,22 promille så kanske om du är medveten om det knäpper upp en öl "efter"att du lagt till och sippar lite på den..

 

Vad menar du att man skall kunna bevisa? I de flesta fall så handlar det om att polisen eller motsvarande ser dig framföra båten, och sedan kollar din nykterhet när du stannat. Därav skrivningen i lagen. Men även i andra fall, som t.ex. vid olyckor, så kollar man nykterheten hos föraren. Om denne då är onykter i lagens mening och inte kan visa att han druckit efteråt så blir det ofta en fällande dom. (Eftersupning är lagligt i Sverige, men i vissa fall så kan man visa att personen varit onykter även innan. Och för att kunna hävda eftersupning så måste man i alla fall kunna visa upp en flaska.)

Så jag ser inget problem med lagen i detta.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

 

 

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.

 

Det är väl samma bevisföring som med bil, kan det bevisas att du kört båten så gäller ju proverna som tas efteråt. Har det däremot gått en längre tidsrymd så kan föraren hävda att den intagit alkoholen efter att den kört, och då blir bevisföringen svårare. Det finns många sådana fall med bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

 

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.

Det är väl samma bevisföring som med bil, kan det bevisas att du kört båten så gäller ju proverna som tas efteråt. Har det däremot gått en längre tidsrymd så kan föraren hävda att den intagit alkoholen efter att den kört, och då blir bevisföringen svårare. Det finns många sådana fall med bil.
Vet inte om du läst tidigare trådinlägg eller hoppat direkt in? Men jag har inte ifrågasatt att bli tagen på bar gärning utan att bli bordad efter en stund och bli anklagad för att ha kört berusad, läs lite nogare i tråden innan du svarar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du läst tidigare trådinlägg eller hoppat direkt in? Men jag har inte ifrågasatt att bli tagen på bar gärning utan att bli bordad efter en stund och bli anklagad för att ha kört berusad, läs lite nogare i tråden innan du svarar,

 

 

Vilket teoretiskt sett är möjligt, men det skulle förvåna mig mycket om det någon gång har inträffat. Om det inte är så att du har kört mycket hänsynslöst eller liknande ute på vattnet.

Och det hindrar inte att du korkar upp helt lagligt så fort du kastat ankar, vilket väl var din ursprungliga fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Håller med, verkar vara väldigt mkt tolkningar här, att ett brott är ett brott oavsett när det begås kan vi väl alla vara överens om, men för att bli straffad för det så krävs det ju att man blir tagen med motorn igång och blåser mer än 0,2, att bli kollad när båten ligger still eller legat still x antal min/tim blir ju i bevisvärde lika med noll, eller har jag fel

Det mycket korta svaret är ja, du har fel. Om det kan visas att det var du som framförde båten, och att du efteråt har över 0.2 promille utan att ha druckit efter att ha lagt till så kan du fällas för brottet. Även om provet tas en kvart efter det att du lagt till.

Det är väl samma bevisföring som med bil, kan det bevisas att du kört båten så gäller ju proverna som tas efteråt. Har det däremot gått en längre tidsrymd så kan föraren hävda att den intagit alkoholen efter att den kört, och då blir bevisföringen svårare. Det finns många sådana fall med bil.
Vet inte om du läst tidigare trådinlägg eller hoppat direkt in? Men jag har inte ifrågasatt att bli tagen på bar gärning utan att bli bordad efter en stund och bli anklagad för att ha kört berusad, läs lite nogare i tråden innan du svarar,

 

Kan bara säga detsamma "läs lite noggrannare..." för det var precis det jag skrev om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Vet inte om du läst tidigare trådinlägg eller hoppat direkt in? Men jag har inte ifrågasatt att bli tagen på bar gärning utan att bli bordad efter en stund och bli anklagad för att ha kört berusad, läs lite nogare i tråden innan du svarar,

 

Vilket teoretiskt sett är möjligt, men det skulle förvåna mig mycket om det någon gång har inträffat. Om det inte är så att du har kört mycket hänsynslöst eller liknande ute på vattnet.

Och det hindrar inte att du korkar upp helt lagligt så fort du kastat ankar, vilket väl var din ursprungliga fråga?

Jag har inte frågat ngt, enbart svarat på enligt mig korkade inlägg, jag är ingen förespråkare av att köra berusad,

T.ex. för att det är svårt att ta alkoholprov under färd, och enklare att göra det när båten har stannat. Som du skrev Abbe, jag har inte Asberger så jag förstår ditt inlägg men du förstår tydligen inte mitt, läs om från början

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.
Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)
Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.

En fråga i all välmening. Är du så snustorr och dryg som du verkar eller skämtar du, grabben? Kan du inte komma med vettiga motargument utan ska försöka sätta dig på andra, är det bättre att vara tyst. Du har ingen aning om vilka du diskuterar med eller vad dom har för utbildning, så att komma med "besserwisserfasoner" i det läget tyder, enligt min mening, inte på någon högre intelligens.

 

Slutligen ytterligare en fråga. Vet du vad en smiley betyder?

 

PS. Försök dra mungiporna uppåt någon gång, det gör inte ont även om det är ovant DS.

Jag resonerar kring ett eventuellt brott, det är väl precis det argumenten handlar om. Synd om du känner dig så träffad eller kränkt, förlåt. :)

:)

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.
Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)
Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.
En fråga i all välmening. Är du så snustorr och dryg som du verkar eller skämtar du, grabben? Kan du inte komma med vettiga motargument utan ska försöka sätta dig på andra, är det bättre att vara tyst. Du har ingen aning om vilka du diskuterar med eller vad dom har för utbildning, så att komma med "besserwisserfasoner" i det läget tyder, enligt min mening, inte på någon högre intelligens.

 

Slutligen ytterligare en fråga. Vet du vad en smiley betyder?

 

PS. Försök dra mungiporna uppåt någon gång, det gör inte ont även om det är ovant DS.

Jag resonerar kring ett eventuellt brott, det är väl precis det argumenten handlar om. Synd om du känner dig så träffad eller kränkt, förlåt. :)

:)

 

 

 

 

Så att köra 110 på motorvägen efter du kört 30 på 30-vägen borde ge fängelse rätt av menar du?

Du verkar otroligt ointelligent och är antagligen riksdagspolitiker, men för att du ändå skall förstå kanske du kan tänkta dig in i verkligheten för en gångs skull; fråga sjöpolisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Jo, så är det. Och det är så som man avser skrivningen, och det är så lagen har tolkats - men herrarna som är sura för att de inte får dricka öl och köra båt samtidigt, eller dricka några glas vin på klippan och direkt kasta loss griper efter halmstrån...

Det med "herrar" och "halmstrån" får du gärna utveckla. Kan inte se någon koppling till diskussionen ang. de två case som diskuteras?
Det finns en liten klick, i stort sett bestående av män i övre medelåldern, som företrädesvis håller till i Facebook-gruppen Sjöfyllerilagen, som ägnar sig åt diverse halmstrågripande och sprider desinformation (t ex om den världsunika gränsen 0,2 promille, som även gäller i bl a Polen osv), och ständigt försöker vränga och misstolka lagen för att visa hur dum den är. Ett lysande exempel på det senare är Florinas försök att inte vilja förstå texten om "efter färd", ett annat är den tidigare debatten om vad som är väsentlig funktion ombord (som har funnits med i åratal i den gamla lagen många vill ha tillbaka) osv.

 

Det kan bli lite löjligt efter att tag. Lagen har funnits i fem år, inga konstiga fall har förekomlit där personer har åttalats enligt ovanstående. De som anklagats på tveksamma grunder har frikänts. I min värld betyder det att lagen funkar som den var tänkt, och att den lär stanna. Alkohol och fordon hör inte ihop 2015, att ta en sup för att stärka sig tillhör en förgången tid. Herrarna på FB-gruppen borde man ställa ut på Naturhistoriska Museet på avdelningen bredvid dinosaurierna, som f ö också tillslut dog ut. Inte ens när FB-gruppen "Vita Kränkta Män" (finns också som bok) tar upp deras tråd ser man hur snett man är ute, utan kör på i gamla hjulspår.

 

Vad jag tror kommer att hända är att lagen kommer skrivas om, så att den gäller alla fartyg. Då kommer en debatt komma om vad som kommer att hända när man dricker en öl och hoppar i havet med en badring, och Ljungbergarn kommer skriva på alltom0,2ellervaddennuhette.nu om hur KBV kommer att springa runt på stranden för att ta sållningsprov av alla som har luftmadrasser, och han polare Gabbe kan göra en dubbning av en Powerpointpresentation med lustiga röster om det som de lägger på Youtube. Och vi båtägare framstår åter igen som ett gäng supande semi-rika miffon.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote name="Sjoingenjoren" post="540943" timestamp="1431131781"

 

 

 

Så att köra 110 på motorvägen efter du kört 30 på 30-vägen borde ge fängelse rätt av menar du?

Du verkar otroligt ointelligent och är antagligen riksdagspolitiker, men för att du ändå skall förstå kanske du kan tänkta dig in i verkligheten för en gångs skull; fråga sjöpolisen.

 

Om du varken vill förstå eller kan förstå vad som menas med "efter färd" blir det svårt att hjälpa dig. Nej jag har inget med politik att göra.

 

Peter_K är duktigare än jag på att hålla huvudet kallt och tonen trevlig. Hans inlägg här innan sammanfattar det hela väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller eftersupning kan det vara värt att påminna sig om fallet med olyckan vid Södermöja där mannen som hävdade eftersupning inte heller fälldes för sjöfylleri vare sig i tingsrätten eller i hovrätten. Läs tex här: http://www.dn.se/sthlm/motorbatsforaren-far-betala-100-000-i-boter/

 

Givetvis vet ni också att det funnits ett förslag att i lag förbjuda eftersupning, men att detta förslag åkte i papperskorgen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inget-forbud-mot-eftersupning_4401301.svd

 

Så det är fritt fram att korka upp efter färd grabbar. Dricker ni under färd men åker på sållningsprov direkt efter tilläggning kan ni åtalas. Beviskraven kommer dock att vara väldigt höga.

 

En insikt som man lätt kan fårhålla sig till är att alkohol och sjötrafik faktiskt inte hör ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken jävla idiot, några rapp med piska är nog det enda som hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite lustigt att läsa dessa ändlösa trådar ang. 0,2 lagen som gång på gång bekräftar mina ”fördomar”.

 

Vad som ganska snabbt slår en är att det verkar finnas en tro på att en väldigt stor majoritet är för lagen samtidigt som att det är väldigt få som propagerar för den.

 

Dock väldigt ivrigt och energiskt vilket ni skall ha en eloge för.

 

Allt engagemang är positivt även om man inte delar åsikten.

 

Vad man kan urskilja är att de mest ivriga förespråkarna av lagen är ”ägare” av mindre inte så moderna segelbåtar och som då självklart inte omfattas. Hmmm..

 

Har konstigt nog, då de flesta ju är för lagen enligt förespråkarna, i mitt hyfsat stora umgänge i båtkretsar, endast mött en person som inte har kommenterat den negativt och ja, den personen faller direkt in i kategorin ovan. ”Albin Ballad – 70 tal”.  

 

Vidare så återfaller väldigt ofta förespråkarna i ofta raljerande och nedlåtande ordalag, att någon annans åsikt beror på bristande utbildning eller tom. intellekt . Hmmm…no2, känns detta igen från annat sammanhang?

 

Det kommer kanske som ett otrevligt uppvaknande för dessa, om de mot all förmodan skulle inse det faktum att det finns andra individer som faktiskt har en annan åsikt.

Dessutom utbildade sådana och tom. mer så än de själva. Huvaaaa… :)

Redigerad av qbt54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har inga problem med att man har olika åsikt om lagen, men jag tycker det är trist när det aktivt misstolkas och förvrängs som jag uppfattade det att några gjorde med begreppet "efter färd" tidigare i tråden.

 

Hur det ser ut med majoriteter hit eller dit har jag inte full koll på, men de opinionsmätningar som gjorts även bland båtfolk har visat på en stor majoritet för lagen. Finns väl bl.a. någon båtlivsundersökning och en annan undersökning från ett försäkringsbolag som man säkert kan googla fram.

 

Det som är trist är att de organiserade motståndarna som sprider mycket felaktigheter och myter om lagen förstör för alla båtägare. Sweboat har tröttnat på alltom02ola...som nu dessutom påbörjat en förtalskampanj mot SBU för att de vill ägna sig åt flera båtpolitiska frågor och inte bara promillefrågan. En annan riktigt tragisk kampanj var när Ola skrev lätt hotfulla mail till Göteborgs kommunpolitiker i samband med dödsskjutningarna tidigare i år och antydde att skjutningarna berodde på att de lade resurserna på att jaga Svensson med två öl på sjön istället för att förhindra spridning av vapen....joråseruatt...Hur bra går det när man gör sig ovän med precis alla man behöver påverka eller ha med sig för att få till stånd en förändring?

 

Jag tror vi gör klokt i att hålla isär begrepp som utbildningsnivå kontra intellekt och intelligens. Det gick ju väldigt fel i en annan tråd när några förväxlade begreppen. :)

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som ganska snabbt slår en är att det verkar finnas en tro på att en väldigt stor majoritet är för lagen samtidigt som att det är väldigt få som propagerar för den.

 

Dock väldigt ivrigt och energiskt vilket ni skall ha en eloge för.

 

Jag vet inte det är meningen att jag skall känna mig träffad av detta, men vill ändå förtydliga min position.

Jag har inte argumenterat för lagen. Däremot argumenterar jag mot missuppfattningar om hur den är skriven idag, och hur den var förr. En debatt är inte speciellt meningsfull om den förs utifrån myter och missförstånd.

 

Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att de flesta som argumenterar hårt mot lagen till stor del verkar bygga sina argument på just missuppfattningar och myter. Medan de som argumenterar för den ser ut att vara bättre pålästa. Vad det säger i sakfrågan är jag inte riktigt säker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.
Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)
Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.
Ett brott är ett brott oavsett när det begås, men i rätten måste du ha blivit tagen på bar gärning, behövs ingen komvux för att första det.

 

Förlåt att jag har rört till det lite men skrivet är ju lag har jag lärt mig på Komvux.

Alla har sin lösning på mina påstående men jag ser inte något bra svar som verkar vara grundat med stöd av lagen och rätt. 

När slutar efter färd?????

Min båt går saktare än 15 knop när jag drar ner på gasen????

En del svar har hamnat med låg nivå men jag söker det rätta svaren på dessa frågor om någon sitter med dom??

Vi kan fylla på med en nöt till, är matlagning en väsentlig betydelse för säkerhet till sjös

jag skulle nog bli irriterad och brist på vätska skapar en okoncentrerad framfart.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Florina.

"Efter färd" börjar då du under färd dricker såpass att du hamnar över 0,2. "Eftet färd" slutar när det inte längre går att bevisa att det du drack under färd fick dig över 0,2 under färden.

 

Finns väl två omedelbara tips:

1) Drick inte under färd.

2) Drick efter färd.

 

Alla båtar som kan gå över 15 knop omfattas av just den regeln, oavsett hur mycket gas man ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag har rört till det lite men skrivet är ju lag har jag lärt mig på Komvux.

 

Alla har sin lösning på mina påstående men jag ser inte något bra svar som verkar vara grundat med stöd av lagen och rätt. 

När slutar efter färd?????

Min båt går saktare än 15 knop när jag drar ner på gasen????

En del svar har hamnat med låg nivå men jag söker det rätta svaren på dessa frågor om någon sitter med dom??

Vi kan fylla på med en nöt till, är matlagning en väsentlig betydelse för säkerhet till sjös

jag skulle nog bli irriterad och brist på vätska skapar en okoncentrerad framfart.  

 

 

"Efter färd" gäller bara om du under färd precis innan hade alkohol i kroppen. Om du är nykter när du kör så är det fritt fram att korka upp då du förtöjt, utan att bryta mot någon lag.

 

Lagen gäller alla båtar som kan gå fortare än 15 knop, oavsett hur fort du kör för tillfället.

 

Och nej, matlagning är inte av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss, i lagens ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Jo, så är det. Och det är så som man avser skrivningen, och det är så lagen har tolkats - men herrarna som är sura för att de inte får dricka öl och köra båt samtidigt, eller dricka några glas vin på klippan och direkt kasta loss griper efter halmstrån...
Det med "herrar" och "halmstrån" får du gärna utveckla. Kan inte se någon koppling till diskussionen ang. de två case som diskuteras?
Det finns en liten klick, i stort sett bestående av män i övre medelåldern, som företrädesvis håller till i Facebook-gruppen Sjöfyllerilagen, som ägnar sig åt diverse halmstrågripande och sprider desinformation (t ex om den världsunika gränsen 0,2 promille, som även gäller i bl a Polen osv), och ständigt försöker vränga och misstolka lagen för att visa hur dum den är. Ett lysande exempel på det senare är Florinas försök att inte vilja förstå texten om "efter färd", ett annat är den tidigare debatten om vad som är väsentlig funktion ombord (som har funnits med i åratal i den gamla lagen många vill ha tillbaka) osv.

 

Det kan bli lite löjligt efter att tag. Lagen har funnits i fem år, inga konstiga fall har förekomlit där personer har åttalats enligt ovanstående. De som anklagats på tveksamma grunder har frikänts. I min värld betyder det att lagen funkar som den var tänkt, och att den lär stanna. Alkohol och fordon hör inte ihop 2015, att ta en sup för att stärka sig tillhör en förgången tid. Herrarna på FB-gruppen borde man ställa ut på Naturhistoriska Museet på avdelningen bredvid dinosaurierna, som f ö också tillslut dog ut. Inte ens när FB-gruppen "Vita Kränkta Män" (finns också som bok) tar upp deras tråd ser man hur snett man är ute, utan kör på i gamla hjulspår.

 

Vad jag tror kommer att hända är att lagen kommer skrivas om, så att den gäller alla fartyg. Då kommer en debatt komma om vad som kommer att hända när man dricker en öl och hoppar i havet med en badring, och Ljungbergarn kommer skriva på alltom0,2ellervaddennuhette.nu om hur KBV kommer att springa runt på stranden för att ta sållningsprov av alla som har luftmadrasser, och han polare Gabbe kan göra en dubbning av en Powerpointpresentation med lustiga röster om det som de lägger på Youtube. Och vi båtägare framstår åter igen som ett gäng supande semi-rika miffon.

 

Jag förstod vad du menade, kunde bara inte se kopplingen till diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...