Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

 

I sjölagens 20:e kapitel och 4.e paragrafen står inget om promillegräns, men däremot:

 

"...Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en

uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så

påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det

kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som

därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i

högst sex månader..." Tänker mer då koppling till handelsfartyg, och vilka olyckor dessa fartyg kan förorsaka

 

Det är den gamla lagtexten du hänvisar till, den nya ser ut så här, ....

Utdrag ur sjölagens 20 kapitel

 

20 kap. Straffbestämmelser

 

1 § Om en befälhavare försummar att enligt 6 kap. 1 § första och andra styckena se till att fartyget är sjövärdigt, döms han till böter eller fängelse i högst sex månader.

   Till samma straff döms en redare som försummar att avhjälpa fel eller brist i sjövärdigheten enligt 1 kap. 9 §, om han ägt eller bort äga kännedom om felet eller bristen.

   Om en redare underlåter att, trots att det är möjligt för honom, hindra fartyget att gå till sjöss när en förestående resa på grund av fel eller brist i sjövärdigheten kan bli förenad med allvarlig fara för de ombordvarande, döms han till böter eller fängelse i högst två år.

 

2 § Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader.

   Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

NJA 2000 s. 234 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. NJA 2004 s. 764 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik, sjöfylleri, vållande till annans död och vållande till...

 

3 § Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.

RH 2014:54 Åtal för brott mot sjölagen bestående i att den tilltalade från ett fartygs brygga framfört...

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

   För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt. Lag (2010:297).

 

Ändrad 2010-05-11 gm SFS 2010:297pdf.gif, ikraft 2010-06-01
 
NJA 2004 s. 764 Fråga om ansvar för vårdslöshet i sjötrafik, sjöfylleri, vållande till annans död och vållande till... NJA 2012 s. 369 Påföljd för sjöfylleri. RH 2009:71 En förare av en 24-fot nöjesbåt med 300 hk motor har dömts för grovt sjöfylleri sedan han nattetid... RH 2010:73 Straffmätning vid sjöfylleri. RH 2012:15 En person har fört en båt, som inte faller under bestämmelsen i 20 kap. 4 § första stycket... RH 2013:34 Ansvar för sjöfylleri enligt 20 kap. 4 § första stycket sjölagen (1994:1009). Den tilltalade, som...

5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, döms för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om

1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften,

2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel,

3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra har varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller

4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Lag (2010:297).

 

Bra lag och tillämpning av den. :angry:

Jämför två case enligt ovan:

 

1. Båt som kan göra 15knop där föraren har 0,25 promille får 60 dagsböter á 200:- 

2. Båt som inte kan köra 15knop där föraren har 0,57 promille blir frikänd när han dessutom med passagerare kör nattetid utan lanternor i en rikt traffikerad och svårnavigerad farled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir inte alltid rätt eller som det är tänkt, och ofta nog så kan det väl vara så att de som dömer i våra domstolar har en väldigt diffus bild av vad som händer där ute på havet, eller för den delen i andra sammanhang.

 

I min bok skulle jag påstå att case 2 som du pekar på mycket väl kan och kanske borde dömas utifrån hur lagen ser ut. Det anser jag att det finns utrymme för....

Sedan kan jag skriva under på att det blir märkliga gränsdragningar med just fart och längd som de viktigaste parametrarna för hur farlig en båt med berusad skeppare kan tänkas vara...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det blir inte alltid rätt eller som det är tänkt, och ofta nog så kan det väl vara så att de som dömer i våra domstolar har en väldigt diffus bild av vad som händer där ute på havet, eller för den delen i andra sammanhang.

 

I min bok skulle jag påstå att case 2 som du pekar på mycket väl kan och kanske borde dömas utifrån hur lagen ser ut. Det anser jag att det finns utrymme för....

Sedan kan jag skriva under på att det blir märkliga gränsdragningar med just fart och längd som de viktigaste parametrarna för hur farlig en båt med berusad skeppare kan tänkas vara...

Nu tycker jag kanske att just åtalpunkten i case 2 är fel. Att köra på natten i en livigt traffikerad och svårnavigerad farled utan lanternor borde var åtalbart även om det inte kan härröras till alkoholintag. Borde kunna falla under vårdslöshet.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Citat: Det handlar inte om ett glas vin till maten eller att "jaga Svenson med två öl under västen".

Men det var väl just de som ändringen av lagen kom att omfatta?

 

Jag är själv varken alkoholist eller nykterist. I yngre år drack man mest på fester och då mer vid samma tillfälle. Nu tillhör jag de som dricker ett glas vin till maten eller svalkar mig med 1-2 öl, oftast med så lång tidsrymd mellan att jag nog knappt kommer upp till 0,2 promille ens. Jag kan inte hålla med dig att dricka en öl under gång är att premiera alkohol. Sorry!

 

 

Möjligen har jag uttryckt mig lite slarvigt och snabbt, ordet premiera var ett dåligt ordval för den som vill missförstå. Lagen är normativ och bygger på att alkohol och sjötrafik inte hör ihop. Jag håller med om detta synsätt och det leder till slutsatsen att det inte är ok att konsumera alkohol under gång.

 

Jag tycker premiera är ett ord som är lätt att förstå och svårt att missförstå. Även om du menade något annat, så var det ordvalet jag reagerade på.

Tror inte vi kommer längre, utan tycker vi kan konstatera att vi ser lite olika på detta och kan ägna oss åt lite båt istället. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg tycker det är en BRA Lag i alla fall om den får till följd att färre åker ut i skärgården, inte för att det är full där jag brukar vara men var på ett ställe förra helgen, en båt till. Det brukar vara propp på sommaren, för det finns med på listan av "dit ska man".. så allt som får båtåkandet att mindska, helst dom som måste vara på lyset för att kunna framföra sin båt, röstar jag för.. så det blir som på hösten och våren alltid.

 

=)=)=)=)=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det grabbar, blir det någon ändring av lagen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur går det grabbar, blir det någon ändring av lagen?

Vi jobbar på det. Får nog skippa filmjölken till frukost tills dess.   :)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

minst femton knop

alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gäller för båtar som kan köras snabbare än femton knop. Du kan korka upp så fort båten ligger för ankar och inte är på väg, så knyt fast båten och stäng av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Du verkar ha mer än 0,2 nu iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

 

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

 

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

 

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

 

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

 

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)

 

Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden??? 

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det blir inte alltid rätt eller som det är tänkt, och ofta nog så kan det väl vara så att de som dömer i våra domstolar har en väldigt diffus bild av vad som händer där ute på havet, eller för den delen i andra sammanhang.

 

I min bok skulle jag påstå att case 2 som du pekar på mycket väl kan och kanske borde dömas utifrån hur lagen ser ut. Det anser jag att det finns utrymme för....

Sedan kan jag skriva under på att det blir märkliga gränsdragningar med just fart och längd som de viktigaste parametrarna för hur farlig en båt med berusad skeppare kan tänkas vara...

Nu tycker jag kanske att just åtalpunkten i case 2 är fel. Att köra på natten i en livigt traffikerad och svårnavigerad farled utan lanternor borde var åtalbart även om det inte kan härröras till alkoholintag. Borde kunna falla under vårdslöshet.

 

Jag håller delvis med, men det kan ju va intressant att tänka sig hur utslaget hade blivit med "gamla" lagen? Alltså där man ställde krav på säkert framförande utan promillegräns. Hade samma case lett till frikännande då?

Man kan ju fundera på om under 10 meter / 15 knop blir frimärken istället, att då kan man bete sig hur som helst, och det var kanske inte riktigt meningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är faktisk lite osäker, men är det inte så att även båtar under 10 meter/ 15 knop kan bli invinkade för sållningsprov?

Jo, så är det. Och det är så som man avser skrivningen, och det är så lagen har tolkats - men herrarna som är sura för att de inte får dricka öl och köra båt samtidigt, eller dricka några glas vin på klippan och direkt kasta loss griper efter halmstrån... Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte utan misstanke om förseelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte utan misstanke om förseelse!

Jo. Utan misstanke om förseelse. Sedan 2010.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läs på kustbevakningens/polisens hemsida! Där står att för båtar som kan framföras i mer än 15 knop eller är längre än 10 m så kan man stoppa

"Om man mistänker" att föraren är påverkad av alkohol eller annan drog och inte kan framföra son båt på ett säkert sätt!

För båtar under tio meter eller båtar som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt. Om båtföraren har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båt på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan domen bli grovt sjöfylleri.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall står det faktiskt fel. Läser man sjölagen är det så att de utan misstanke kan stoppa folk får att blåsa, ungefär som på vägarna när polisen utför blåsprov. En kompis till mig råkade ut för det, han blev stoppad av en vattenskoter och fick blåsa. Såklart var han nykter, och det hela fotograferades av Aftonbladet och bilden på händelsen har varit här i forumet ett otal gånger - precis som en länk till lagen om du vill läsa den för du inte tror mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ceterar bara vad som står på kustbevakningens hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Nej för du kör ett motordrivet fordon

OBS gäller även epa traktor

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

 

 

Om du tittar noga så säger första meningen att lagen gäller "Den som framför ett fartyg,...". Dvs. om du dricker efter det att du slutat att framföra fartyget så är det ok.

 

Det står också att lagen gäller ett fartyg som kan framköras fortare än 15 knop, dvs. om det är möjligt att köra fortare än 15 knop så gäller lagen dig, oavsett hur fort du för tillfället kör.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Om jag kör en motorcykel långsammare än 30 km/h tycker jag att jag borde få köra den utan körkort, eftersom det är samma sak som att köra en moppe då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)

Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

min bil går att köra gångfart... borde int gångfylleregler gälla då.. för mej och min bil??

Om jag kör en motorcykel långsammare än 30 km/h tycker jag att jag borde få köra den utan körkort, eftersom det är samma sak som att köra en moppe då.
Precis, men som snart är uttjatat här, om den kan framföras fortare än 15 knop, (phu börjar bli tjatigt) så gäller 0,2, kör själv en båt som går snabbare så jag är inte jävig. Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

Det står i lagen så här:

 

4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss.

 

Min båt kan jag köra saktare än 15 knop gäller det för mig då?

Har jag tagit båten ut till skärgården och ankrat upp hur länge måste jag vänta tills jag får ta nubben till sillen?

Normalt får du ta nubben i samma sekund som du har ankrat upp. Sillen kan du vänta med.

Nja, då då kan man ju få över 0,2 "efter färden". ;)

Precis Riro du förstod problemet vem bestämmer när man har passerat tiden efter färden???

Många svarar när man har ankrat upp men vad står det???

Sedan minst 15 knop jag kan framföra min båt saktare än 15 knop så då borde det inte gälla mig???

Oj. Det eventuella brottet begås förstås om man framför båten med alkohol i kroppen, även om promillehalten uppmäts efter färden. Om ni på allvar inte förstår vad detta innebär (och hur detta fungerar rättsligt med bevisföring etc) grabbar.... Så kan vara läge att söka in till komvux i höst som ett tips i all välmening.
Ett brott är ett brott oavsett när det begås, men i rätten måste du ha blivit tagen på bar gärning, behövs ingen komvux för att första det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jösses... Nej, brottet begås i detta fall om du framför båten med alkohol i kroppen. Inget annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...