Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

Då börjar vi om igen!

Något nytt på 0,2 fronten? Verkar vara lite stiltje på nya idiotlagar i år när man fick bakslag på skitlagen.

Trevlig båt sommar på er,

post-26407-1394236716,8207_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget nytt på 0,2 fronten, hoppas nu att sjöpolisen och KBV får mycket resurser så dom kan få massor av båtägare med båtar över 10 meter eller 15 knop som har tatt sig en jävel i finkan. Själv kan jag rulla på i 8-10 knop och kolla mig med en alkotest så jag ligger stadigt på 0.99 promille dygnet runt från nu fram till mitten av oktober. Och vad det gäller skitlagen så är jag undantagen där också när och om den börjar gällawink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt samma inställning som förra året.

Tar mina 1-2 öl på sjökrogen, äter och åker hem. Ingen skillnad mot innan 0,2 lagen.

Vet att det finns de på forumet som tycker det är fel och att köra på ska likställas med att köra bil. För mig är det stor skillnad på bil och båt och jag kommer inte att ändra min åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som läste notisen på första sidan för ett tag sen.. cool

http://www.maringuiden.se/artiklar/;Riksdagen_skall_lara_om_batlivet-3723

http://www.mixr.se/bat/riksdagen-ska-lara-om-batlivet

Kan väl bara säga som jag skrev i kommentaren till artikeln...

Kanske något de borde tänkt på tidigare, men..

Bättre sent än aldrig. yes



Senast ändrad av Daniel_B | 27 maj 2011 | 00:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inse faran i att de efteråt funderar över att skaffa sig kunskap och sitter och stiftar lagar på hörsägen.

 

Jag är fast i min ståndpunkt att de införde en lag för att lösa ett Icke-problem

Den senaste idiotin är förslaget om att höja priset på Bag-In-Box viner för att det är för billigt, men hallå, är detta våra största problem?

Skatten är samma per centiliter men nu är lådvin klassat som sämre och därför billigare. Riksdagsmänn med feta löner och traktamenten samt massa bjudmat har säkert inget problem med ökad alkoholskatt men det har svensson.

Det senaste var inte syfte att skapa massa alkoholdebatt utan bevis på okunnighet hos de som stiftar lagar.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den uppfattningen jag fick ang. höjd skatt på lådviner var för att få ner alkoholkonsumtionen, då tror jag man är ute och cyklar om man tror på det, håller med dig Harry till 100% att det är ett löjligt förslag. Men jag förstår inte riktigt din mening med att svensson skulle ha problem med ökad alkoholskatt på den nivån, då skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att man har ganska grava alkoholproblem om 25-30% prishöjning på en låda vin för 200:-, vilket är ungefär 60:- eller 15:-/flaska, då dricker man inte lite om det skulle vara ett problem.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ökar skatten på bränsle, alkhol och liknande så slår det rakt över alla i Sverige då vi alla förbrukar sådant.

De som har högre inkomster har större marginaler att täcka sådanna ökade kostnader och då gör det inte så mycket. Men för de där månadslönen knappt räcker blir sådant ettt dråpslag.

Ett sätt att ytterligare öka klyftan mellan oss svenskar.

 

Men äter man på restaurang och åker taxi mellan möten man har som riksdagsman så inser man inte detta. Dessutom där kollektivtrafiken är bra utbyggd kan man sitta och fördömma övriga svenskar att inte alla åker T-banan. Att man själv sitter i en taxi till flyget glömmer man då lätt.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram emot en sommar med färre alkoholpåverkade på sjön. Skönt att att veta att båten jag möter inte framförs av en roderfyllerist.

Välkomna till 2000-talet. Nu kör vi både bil och båt nyktra och bakåtsträvare göra sig icke besvär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med.

Alkohol och framförande av båt hör inte ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du det?

Det har varit förbjudet för bilkörning länge. Enligt sakkunskapen så möter man en rattfyllerist (eller av annat påverkad) i Stockholmstrafiken ungefär lika ofta som man möter en taxi??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv i grunden emot alkohol på sjön, mitt tidigare inlägg var en parodi på lagen, men jag tror inte att det blir mindre berusade på sjön bara för att det finns en lag, tror inte att straff i grunden är avskräckande för dessa individer, det finns det ju redan bevis på i tråden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickade så sent som i går mejl till några riksdagsledamöter för att höra vad som händer i frågan, om ifall man tänker göra någon uppföljning på lagen osv......Ställde några frågor, och avslutade  med ett vänligen, svara inte med floskler som att alkohol och sjötrafik inte hör ihop.....

 

Så här började svaret jag fick från Sossarna......

 

Hej!

Tack för ditt mejl.



Du har ställt flera frågor om sjöfylleri.

Alkohol och sjötrafik hör inte ihop. ...........,,,,,

 

Say no more!

 

Moderaterna svarade med att skicka en PDF med själva lagförslaget, som ju trädde i kraft för ett år sedan......det var någon tjänsteman som svarade, politikerna har väl inte tid med oss valboskap så här mellan valen antar jag!?

 

Man kan faktiskt inte bli annat än förbannad. Det sägs att man ska engagera sig, och svaren man får är på dagisnivå.

 

Demokrati? Pyttsan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå orimligheten att ha 0,2 promille som gräns för sjöfylleri.

Det brittiska flygvapnet har 2 pint (ca 1 liter) öl som övre gräns som deras piloter får ha intagit innan de ger sig ut på stridsuppdrag med flygplan av Typhoon-klassen!!!!!

Dessa flygplan är fullt jämförbara med våra Gripen, alltså ett av världens mest avancerade stridsplan.
Då inställer sig frågan.....Hur relevant är egentligen 0,2-lagen ur säkerhetssynpun kt. Är de fullständigt galna i StorBritannien? Eller vet de något som våra folkvalda uppenbarligen missat?
 

http://www.aftonbladet.se/incoming/article13082651.ab#abArticleComments 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan kan man skriva att svenska lagar stiftas på dagisnivå och dra en paralell med berusade stridspiloter som ger sig ut och bombar civilbefolkning med att dricka på sjön, snacka om dagisnivå, nej labbibia så jä... lågt trodde jag inte ens du kunde sjunka, ni hatare av denna lag, det är ni som är icke i frågan eftersom ni inte kommer att nå någon vart, det finns fullt samförstånd oberoende av vad vi får för demokratiskt vald regering, ingen fylla på sjön!! bra lag som demokratiskt valda politiker har tagit. Är det 300 pers av 1,2 miljoner båtägare som stöder er nu, eller hur många är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck!

 

Nu gör du ett stort misstag.

1. Jag konstaterar att brittiska flygvapnet tillåter 2 pint öl innan flygning för sina piloter. Vad fan har det med bombning av civila att göra? Håll dig till ämnet! 

 

Brittiska flygvapnet, som är ett av världens bästa, skulle med största sannolikhet inte tillåta ens 2 cl öl, om de bedömde att piloterna skulle riskera flygplan, helikoptrar, eller dylig materiel, som ju är minst sagt dyra maskiner.

Förstår du då vad jag menar? Man blir inte full och en trafikfara på sjön av 2 bärs, vilket alltså våra folkvalda unisont hävdar.

 

Angående antalet som inte gillar 0,2-lagen, vad tror du själv? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det har med bombning av civila att göra hör väl absolut till ämnet, det handlar om omdöme när man utför ett uppdrag....och det lyckas dom inte särskilt ofta med.(att du inte förstår att omdömet påverkas av 1 liter öl är i sig otroligt skrämmande)

Vad jag tror om vad folk i allmänhet tycker om 0,2 lagen så är jag fullständigt övertygad att det i en folkomröstning skulle bli omkring 95% för lagen, detta baserat på att det inte finns någon som helst oppinion mot lagen på någon annanstans än av 3-4 personer på maringuiden.se. Läser dagligen i mitt dagliga värv mellan 10-15 dagstidningar och detta är en ickefråga för gemene man.



Senast ändrad av Westfjord26 | 27 maj 2011 | 22:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ja....hade glömt hur urbota låg nivån på  debatten och argumenten var här...Hur sådana som du inte läser vad man skriver, utan glatt förfaller till personangrepp fortare än kvickt.

 

 

 

Tack och hej, återkommer ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tja samma regler som FN har för sina soldater och många andra. När piloterna äntrar sina plan får det inte finnas spår av alkohol i blodet...... Att skriva att man får dricka en öl innan blir ju fel för vad är eg innan ? En vecka...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad har denna tråd men Motorbåtssnack att göra? Hör den inte mer hemma i Fyllesnack eller vad det nu kan hetawink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja skål på er ,nu sitter man i soffan men då jag är ute med båten så en eller 2 öl när man trollar eller är på väg till nån plats spelar väl ingen roll ,men ska man ha mera så ska man ligga vid en brygga eller vara fast i nånting  innan man tar nå mera yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen tråd som heter fyllesnack, så då var den diskusionen slut.

Men det var bra iaktaget för det gäller även seglare förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Politiker tar diskussion om den nya sjöfyllerilagen

2011-05-27

 

 

Upphäv eller gör om den nya sjöfyllerilagen! Lagstiftarna har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården, det säger Gustav Andersson, som på lördag besöker Skärgårdsmässan för att diskutera hur de nya reglerna i sjöfyllerilagen slår mot skärgårdsbefolkningen.

 

 

180_GustavPressrelease:

 

Gustav Andersson © miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting har motionerat till Centerpartiets riksstämma i höst om att göra om sjöfyllerilagen eller upphäva de nya tilläggen till lagen. Sommaren 2010 infördes ett antal tillägg till sjöfyllerilagstiftningen som bland annat innebar en sänkning av promillegränsen från 1,0 till 0,2, och att straffansvaret utvidgades till att inte bara gälla den som framför båten utan även de för personer ombord med ”uppgifter av väsentlig betydelse för sjösäkerheten”.

 

Enligt Andersson har lagstiftaren har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården och den nya lagstiftningen är oskälig av flera anledningar:

 

De flesta olyckor till sjöss sker med andra typer av båtar än de båtar tilläggen avser

 

Den medför en rättsosäkerhet då fler än den som framför båten åläggs straffansvar

 

Lagen likställer biltrafik och sjötrafik genom att införa samma promillegräns, trots att omständigheterna på vägar och till sjöss är väldigt olika

 

Krånglet som sjöfylllerilagen medför drabbar också besöksnärningen, som är av stor betydelse för en levande skärgård. Av rädsla och osäkerhet väljer färre att besöka skärgårdens restauranger för att avnjuta ett glas vin till middagen.

 

- Den nya lagstiftningen tar inte hänsyn till de förhållanden som råder i skärgården och till sjöss. Centerpartiets grundinställning är att minimera regler, krångel och byråkrati. Sjöfyllerilagen krånglar inte bara till sjö- och ölivet för människor utan hindrar också skärgården från att utvecklas, säger Gustav Andersson © miljö- och skärgårdslandstingsråd.

 

Gustav Andersson finns med på Skärgårdsmässan lördag 28 maj.

 

 

post-26407-1394236723,2717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya, är det layouten du tänker på?
För några nya argument kan jag inte hitta på hemsidan.
Samma handfull grabbar mal dessa om och om igen.
Och lagen, den gäller fortfarande.

ps Kan vi inte det här nu, grabbar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det nya är nu att fler personer inom maktens korridorer börjat bry sig om misstaget man gjort.

Men du verkar inte bry dig om att läsa de länkar man anger så varför håller du på att slänga skit på oss som anser att detta är felaktigt beslutat.

Här är en länk om du klarar av att läsa fakta.

http://sll.centerpartiet.net/2011/05/27/upphav-eller-gor-om-den-nya-sjofyllerilagen/

Denna hade du hittat på sidan jag angav där det kommer nytt att läsa.

 

ps Kan vi inte det här nu, grabbar..?

Inte du tydligen. Eller har du hittat den fakta om olyksstatisitk som inte ens beslutsfattarna hade till grund för lagen?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om politikerna inte har tillgång till statistiken lär väl ingen annan ha det heller? Dvs varken du, jag eller någon av de andra tyckarna, oavsett om man är landstingspolitiker eller professor emeritus? Och att en landstingspolitiker tycker annorlunda än de som verkligen bestämmer i frågan är inget ovanligt. Bli inte besvikna bara när han först talar om att detta fixar vi och sedan mumlar något om partipiska och överkörd när ni undrar varför inget händer.
Jag har sett det alltför många gånger hända.

Och vad jag menar med om vi kan det här nu, så menar jag argumenten. Lite som en trasig skiva, om man så säger. Fast bäst hittils var nog länken till artikeln om vilka regler som gäller för stridsflyg, när det var ett j-a liv om att man inte kunde jämföra bilar och båtar - men stridsflygplan, det känns relevant..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är väldigt dåligt påläst...enligt GP idag så bygger nästan varenda sjörrestaurang ut på västkusten för att möta den tillströmmande ökningen av kunder....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tvungen att kolla i tråden då jag i fredags inte riktigt fattade var själva personangreppet var i denna tråd....urbota låg nivå...är med andra ord likställt med icke fylla på sjön...ja du och 3 till på sajten, precis som förut när debatten rasade här står väl knappast för den majoritet som tillbringar sin fritid på sjön, detta gläder mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är låg nivå över lag..

Men om vi ska ta fram hur många som är för och emot, så... är det fler som är emot den nya lagen än de som är för den, i denna tråden. wink

Men sen kanske inte alla orkar tjata om det om och om igen.. varken för eller emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...