Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
matsmats

VP MD32

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en motorbåt runt 8 m, har via blocket hittat en del av intresse men blev fundersam på vissa av dom.

I två av dom båtar som jag har kollat in sitter det en vp md32 som tillverkades till 1977 om jag har läst in rätt...varför sätta in en motor som är äldre än båten?  är vp md32 något att lita på? finns reservdelar?

Som nybörjare och icke chanstagande vill man ju kolla upp det mesta, vill dock inte (av för mig naturliga skäl) enbart fråga båtägaren.

Tacksam om någon vill förklara ett och annat för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft MD32:or i en båt. Är verkligen motorn äldre än båten? MD32:an är en bra och tillförlitlig klump. Det är en Peugeotdiesel med 6 cylindrar och 106 hkr. Den har glödstift och om dom inte funkar så har man lite problem. Men troligen kan du få tag i sådana hos Peugoet. Kolla bara att dom blir av rätt styrka, det är olika på 4 cylindrig och 6 cylindrig motor. Jag hade aldrig problem att hitta reservdelar, men det är ju några år sedan som jag hade MD32:or. Kolla med Volvo Penta vad dom kan ha kvar.  Det är nästan större risk att drevet kan strula.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kommer från Indanor, extremt känslig för varmkörning, topparna ska efterdras varje år.

Fanns i någon av Volvos  lastbils modeller. Enligt ryckte ska det finnas delar någonstans i Tyskland. Stor tung och som sakts 106 hk när den var ny.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till Pentax och Dunderklumpen för info om vp md32, jag lägger ihop den infon med övrigt som jag har snokat reda på.

Och ja, motorn är äldre än båten i alla fall om den sista md32 tillverkades 1977 som jag har läst...båten är ju från 1981 (en Maxim 26).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker uppriktigt sagt att du ska undvika både md 21 och md 32....Vad jag hört så börjar det inte vara helt lätt att hitta delar, och motorerna är ju gamla. Om det är Maxim 26 du letar, så kanske det är läge hitta en med nyare motor. Vet att en del butt till Iveco,Lombardini 80-90 hk...

Bättre betala lite extra och slippa ett motorbyte inom nåt år, för åker man på ett sånt så är det bara gifta sig med båten.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoj!

Som ett lotteri det där med motorer som är gamla,men det är ju som i livet i övrigt ibland har man tur å ibland har man otur.

Har själv en Maxim och upplever det som att motorerna i regel fått gå ganska lugnt för det är knappast lönt att pressa dom,det blir ingen fart ändå.Men det är ju som det är.Helt klart är att dom absolut inte ska gå för varma.

Maximen är i övrigt en mycket bra och funktionell familjebåt om man kan överleva den låga farten(vilket vi kan). Om du köper en så ha med i tankarna att nått kan hända med maskinen, men det ska man nog ha oavsett vilken båt man köper.Bra historik med kvitton på reperatoner och reservdelar mm. ger ett gott intryck och är nog en fördel,finns sånt kvar är det ingen slarver som haft båten.

Lycka till!

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket fördomar mot MD21 att topparna slår sig jämt osv. Det finns flera skäl till det, dels att VP sålde in motorn på att ge 75 hk vilket den inte tål några längre perioder . Om däremot betraktar den som en 50 hästare vilket den är i praktiken och kör den därefter är den mycket pålitlig. Många toppar börjar läcka för att man inte bryr sig om att se över värmeväxlaren som antingen täpps igen eller börjar läcka och motorn går varm, något som inga motorer mår bra av.

Faktiskt är reservdelar inget problem eftersom den bygger på bilmotor, alla viktiga slitdelar har iallafall jag lyckats köpa nya senaste åren som avgaslimpa, avgasknä, kolvar, foder, packningar, lager , spridarspetsar och ny insprutningspump mm. Dessutom är dessa mycket billiga eftersom man inte behöver köpa dem hos VP. Att renovera upp en MD21 är faktiskt en mycket bra affär jämfört med att köpa nytt förutsatt man har förutsättningar att skruva. MD32 kan kanske vara knepigare men men de flesta delar verkar vara lika som MD21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...