Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Baabis

Köra hem båt från medelhavet.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag la bud på en båt nere i Spanien, budet låg lång under begärt pris så döm om min förvåning när mailet kom: budet är accepterat.

Nu knackar verkligheten på dörren, båten skall hem.

Det är en princess 560 (17,2m lång) som skall köras från Spanien (medelhavs sidan) och hem till Sverige.

Marchfarten är ca 16-18 konop men jag kommer att periodvis ligga lägre farter för att spara bränsle.

Går man efter kusten även i Biscayabukten blir det en resa på ca 2 200 NM.

 

Nu dyker det upp massor av frågor. Jag har 25 års erfarenhet av båtlivet här uppe i norr men har hört att det skiljer sig en del mot vad som nu står för dörren. Jag har behörighet som räcker till.

Vad jag läst på nätet så kan vädret vid Portugals kust vara nyckfullt. Vad skall man tänka på här?

Även Biscaya är ju känt för sitt väder. Hur skall jag planera här?

Det kommer ju att gå åt en hel del bränsle på vägen. Någon som har erfarenhet av skattefri diesel på en sådan här resa med sådan här båt?

Har läst om tidvatten när jag läste min skepparbehörighet (för ca 20 år sedan) men aldrig praktiserat detta i verkligheten. Vad tänka på här?

Sjökort behöver införskaffas för hela resan. Vad rekomenderas kvalitet och prismässigt?

 

Fyll gärna på med era tankar och erfarenheter.

Resan beräknas börja ca 30 juni 2011.

 

Tacksam för svar, erfarenheter och synpunkter.

MVH

Baabis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att båten finns överhuvudtaget? Har du fört över några pengar redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieseln är billig i Marocko, ca 7 kr/l. Till Marocko är det en kort avstickare när du tar dig ut genom Gibraltarsundet. Se till att ha alla papper i ordning, oavsett om du ska besöka Marocko eller inte. Visst kan vädret vara nyckfullt längs Portugals kust, men det är inte så nyckfullt att du inte hinner in i hamn. För en båt med den storleken har du hamnar med inte mer än 50 sjömils mellanrum. Köp Reeds Nautical Almanac. Där finns all tidvatteninfo du behöver när du kommit ut ur Medelhavet.

Ta dig över Biscaya i lugnt väder. Med en marschfart på 16-17 knop är du över bukten på 20 timmar mellan La Coruna och Brest och du sparar både tid, diesel och hamnavgifter. Nästa ställe med billig diesel är Helgoland, ca 30M utanför Elbes mynning.

Vi är på väg hem samma väg, fast från Madeira i stället för Medelhavet så vi kanske ses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag för några år sedan tänkte köpa en båt i medelhavet så hade jag väl tänkt lite... ska se vad jag kommer ihåg.

Tidvatten? Det är inte raketuppskjutning till månen direkt utan relativt enkla tabeller. Råd ovan ger dig tabeller i pappersform och de datatabeller som finns i en modern plotter tror jag räcker för dina behov... Det är inget riktigt drag i tidvatten förrän du kommer till Engelska Kanalen i alla fall. Och du ringer med fördel upp hamnarna och bokar plats... kan vara trångt i slutet juli / augusti. Då kan du be om lokal tid för bästa ankomst mht tidvatten. Funkar jättebra i England!

Den här killen har skrivit kort och bra om tidvatten      http://www.algonet.se/~carlto/

Besiktning? Jag förutsätter att du har / kommer att göra en sådan. Och på det så föreslår jag några rejäla turer från hemmahamnen innan du ger dig iväg. Det kan komma fram ev brister... Bara en sådan sak som att batterierna & generatorn är dåliga kan ge problem efter färden.
 

En modern plotter / radar och AIS är alltid trevligt. Och en besättning som kan tyda det dem?

Registrering. Du kan begära en tillfällig registrering hos Sjöfartsverket, så mäts din båt när du kommer hem.  Eller om de ev går på ritningen. Men du får en signal för din VHF i alla fall. Se till så du får intyg om att båten avregistrerats i Spanien. Är det en seriös mäklare sköter de detta.

Moms. Jag har hört att framförallt franska tullen kan vara kinkig. Du ska alltså ha ett papper som bortom allt tvivel synliggör att moms är betald. Enda alternativet är att be spanska tullen om ett intyg om att du kommer att betala moms i Sverige, detta visar du vid behov efter vägen.

Men alla intyg från säljarens advokat, marinans advokat, mäklarfirman mm.... är helt utan värde.
Det allra bästa är kopia av originalet, dvs första köpehandlingen. En sådan här stor båt kördes nog kanske i charter initialt och då kan det vara lite oklart med momsen...   Tull utgår ej inom EU.

Kör du snitt 10-12 knop så tar detta äventyr dryga 200 timmar. Plus liggetid i fina hamnar. En spännande resa och jag antar du har besättning under din ca månad hem...
Summera gärna dina erfarenheter, när du kommer hem,  för alla vi som har äventyret kvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att båten finns kan jag inte vara förrän jag satt min fot ombord, vilket sker 3 juni isamband med besiktning. Efter detta är det 14 dagar till betalning.

Glömde skriva att båten är under Brittisk flagg och kommer att forsätta vara så under min ägo med.

Mäklarfirman är en större brittisk mäklarfirma så jag tror/hoppas att dom är trovärdiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att börja resan på costa del sol kusten.

Om jag ligger en fart på 18-20 knop skall enligt uppgift bränsleförbrukningen vara ca 5-5,5 liter per distans (ryser vid tanken) kommer då bara 3-350 NM på en tank. Med en fart på 10 knop ca 3 liter/NM. Räknar därmed att behöva bunkra i de flesta länder på vägen upp. Då båten räknas som skepp hoppas jag på att kunna få skattefri diesel. Någon som kan mer om detta internationellt? I Sverige har jag kollat med skattemyndigheten och det är ok. Båten är klassad för charter med upp till 12 passagerare och går då in i kategorin komersiellt fartyg.

Alla förslag på bra bunkrigshamnar mottages tacksamt.

Kommer att göra en besiktning med engelsk besiktningsman för att få alla tillstån och certifikat i ordning innan avresa.

Plotter och radar finns ombord men saknar AIS viket jag funderat på att installera. Tyda instrumenten är inga problem då jag jobbar/jobbat som skeppare på 33 meters båt i Östersjön och upp till Nordsjön i 25 år, men aldrig kommet längre än Nordsjön (syd Norge).

Momsen är betald och pappren skall finnas ombord och får fortsätta att åka med mig. ;-)

Beräknar att resan tar mellan 3 och 6 veckor beroende på väder, hur mycket man vill stanna i de olika hamnarna och familjens uthållighet. ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skriva reseblogg under resan men då behöver man internet.

Internet via satellit är både dyrt och långsamt så det är inget alternativ.

Finns det andra förslag, köpa kontantkort för GSM? Finns det i alla länder? Kostnader?

 

Tackar för era svar.

Fyll gärna på med många fler erfarenheter, tankar och ideer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aha... engelsk charterregistrerad? Då är saken i ett annat läge.

Kom ihåg bara att kolla vilken charternivån är, de har flera har jag för mig. Skiljer en del i krav på utrustning också... vet jag efter att ha hyrt båt utan skeppare två gånger med helt olika utrustningsnivå ombord. De kan ha krav på din kompetens också och / eller besättningens. Vet inget om det, jag kan knappt förstå krav i Sverige. Din examen kan behöva översättas på nåt sätt i deras system?

Jag antar att du ska fortsätta att ha båten för charter?

Plus att du gör en besiktning. Det är bra. Då vet du läget innan du ger dig iväg. Men provkör som sagt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken härlig och spännande resa du har framför dig. Jag kan absolut ingenting om det här, men jag vill iaf önska dig lycka till.

Hoppas även att du får tillgång till att dokumentera/blogga hela resans gång. Kommer att vara intressant och rolig läsning.

All lycka

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vart nere i Spanien nu och gjort besiktning och provtur.

Exelent condition visade sig vara normalskick för sin ålder dvs många så ting som behöver åtgärdas.

Provturen gick bra förutom lätt rök i maskinrummet.

Alla dynor ute behöver bytas, kapell i sådär skick.

Säljaren var så angelägen att bli av med båten att han slog av ytterligare ¤20 000 som jag kunde ha till förbättringar, service och reparationer. Jag hade budgeterat ¤15 000 till detta så enligt budget har jag nu ¤35 000 till att få båten i exelent condition vilket jag tror är fullt möjligt. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla vad det kostar att få båten hemkörd med fraktfartyg eller trailer.

Bara soppakostnaden betalar nog en sådan transport.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått exata kostnader vad det kostar att frakta men det blir specialtrnsport, 17 meter lång och 4,85 bred.

Bränsle om man ligger i 9 knop klarar man sig på ca 4-4500liter vilket jag fått indikation på att detta är det absolut billigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu får jag inte ihop matematiken, du skrev i ditt första inlägg att det är en resa på 2200Nm och i ditt senaste att du kommer att förbruka 4000-4500 liter bränsle alltså mellan 1,82-2,05 L/Nm? Jag har väldigt svårt att tro att du kommer ligga på dessa nivåer, har en bekant som har en princess 45 och han räknar med strax under 4 liter vid 7,5 knop. Hoppas innerligt att du har rätt i dom uppgifter du har fått, men kolla för säkerhets skull upp detta riktigt nogrannt för skillnaden är ett antal 10.000 lappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag jobbar i shippingbranschen gjorde jag lite undersökningar förra året då jag köpte ny båt (blev england till slut) och från Mallorca till Danmark ville man ha ca SEK 100,000 för en Fairline 43... Skulle tippa på att Din båt skulle hamna runt SEk 150,000 plus resan från danmark...

Vi körde vår Princess från Southampton och det var en ruggigt fräck upplevelse, skulle gärna göra om det igen :)

Mina tre misstag var, otillräckliga sjökort (detaljerade), orutin med VHF (man verkligen använder den utomlands för mer än skitprat...) och dålig koll på tidvatten.

Kan bara instämma med tidigare talare... Reeds Almanac får du mycket information ur gällande hamnar, kontaktinfo etc. Utan den hade vi nog inte kommit hem :)

Grattis till köpet och lycka till!

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag jobbar i shippingbranschen gjorde jag lite undersökningar förra året då jag köpte ny båt (blev england till slut) och från Mallorca till Danmark ville man ha ca SEK 100,000 för en Fairline 43... Skulle tippa på att Din båt skulle hamna runt SEk 150,000 plus resan från danmark...

Vi körde vår Princess från Southampton och det var en ruggigt fräck upplevelse, skulle gärna göra om det igen :)

Mina tre misstag var, otillräckliga sjökort (detaljerade), orutin med VHF (man verkligen använder den utomlands för mer än skitprat...) och dålig koll på tidvatten.

Kan bara instämma med tidigare talare... Reeds Almanac får du mycket information ur gällande hamnar, kontaktinfo etc. Utan den hade vi nog inte kommit hem :)

Grattis till köpet och lycka till!

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det kanske livets stora resa det handlar om. Vad får en sån kosta? Säkert skillnaden mellan biltransport och på egen köl om nu lastbilen skulle bli billigare. Med en stora båten skulle du kunna ta betalande passagerare på delsträckor. 

Dieseltanken tar nästan 8000 liter så det kan vara värt att stanna på det billiga stället. Sen genar man nog över Biscaja och får lite bonus.

Jag skulle också leka med tanken att få bogserhjälp av en drake som man börjat experimentera med. Det blir ofta medvindar vid hemtransporten åt det hållet du ska.

Tycker absolut du ska köra hem den. Det verkar ju vara en trevlig båt den där.

http://www.apolloduck.com/feature.phtml?id=170795

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var med och seglade hem en båt från Frankrike förra året, och vi hade ett par iPhones med oss med Navionics Europe hemtankat. Det var helt suveränt som backup till ordinarie plotter. Och sjökorten är både detaljerade och upp-to-date. Det är en tvåstegsraket dock, tanka först hem appen, och tanka sedan hem sjökort för de områden du avser passera. Tar lite tid att få hem sjökorten, så det bör göras med WLAN/WiFi-anslutning. Med en cigg-adapter har du en solitär enhet som bara behöver ström och hyggligt fri sikt till GPS-satelliterna.

Lycka till! Ni kommer att uppleva massor!

PS Kielkanalen är mkt trevlig, om än med lite märkliga trafiksignaler. Vi fick vänta en rejäl stund på att få slussa in (fick vänta på en handelskasse), och en rejäl stund att slussa ut, då vi fick invänta sagda handelsfartyg som vi kört om i början på dagen... Verkar som att kommersiell trafik har duktigt med företräde. Men att kika på kanalens omgivningar, spela kort och ta det piano var ett välkommet inslag i resan. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat upp  att gå kanalvägen hem,finns några stycken att välja på,jag hade nog inte vågat gå det andra hållet med en för mej okänd båt!Det finns mycket skit som kan hända då e de tryggt att gå kanalvägen,det blir dyrare men säkrare,mkt:säkrare.Erland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukning har jag fått från 2 olika håll

varav den ena ägt en Princess 60, när han låg i 10 knop förbrukade han 30 liter i timmen 3 liter per distans.

andra källan har ägt lika dan båt och vart med och kört hem flertalet liknande båtar från Medelhavet där han menade sig på att förbrukningen vid 9 knop är den ultimata.

Men från att haft med i budgeten 12 000 liter och nu vara nere på under 5 000 tycker jag är helt ok, även om det blir 6 000 liter ligger jag ju bra till mot budgeterat.

Frakta på bil eller båt är inget alternativ för det är ju mitt livs resa.

Erfarenhet på sjön har jag med 25 år som skeppare på en 33 meters båt. VHF vana i yrkestrafik har jag med. ;-)

Tidvatten har jag däremot ingen praktisk erfarenhet av men teoretisk.

Har köpt en PC med MAXSEA fishing pro på där alla tidvatten data finns, laddat ner Navionic till iPad.

Forgus du hittade rätt. ;-)

Kielkanalen är inplanerad om jag har rätt besättning vid tidpunkten.

Övriga kanaler tror jag att jag avstår pga alla broar och slussar, har hört att fri höjd under broarna ligger på ca 2,5 meter och det räcker inte.

Tackar för alla tips och synpunkter fortsätt gärna med fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

jag har gjort den här resan några ggr.....

det e bara tuta och köra. du har ju erfarenhet av havet så jag tror du kan detta. tidvattnet behöver du inte tänka på förren du e i engelska kanalen.

men en sak du måste tänka på är dieseltankarna. de måste göras rent samt bytas filter sen när du varit ute i sjögång så ska du byta filter igen. ALLA!!! har problem med det, finns så mycket skit i bränslet där nere......dessutom gör värmen att det växer inuti tankarna.håller du inte koll på detta kommer du ha problem!!!

om ni vill gå på natten utefter Portugals och Spaniens atlantkust kan ropecutter vara en bra investering..(mycket illegalt fiske,tampar och bojar i vattnet) jag vet för jag var förbi där i förra veckan!!! 

 

annars ska ni bara ta det i lugn takt och ha bra koll på vädret så kommer ni ha en fantastisk resa.

 

lycka till!!  jag e avundsjuk, jag vill oxå!!!!



Senast ändrad av happysix | 09 juni 2011 | 12:40
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag blev nyfiken då jag planerar en resa med vår Fairline squadron 50 till Medelhavet. Det lutar mer åt kanalerna.

Hur gick det för dig?

Hur lång tid tog det? Vilken väg valde du? Total distans? Hade du mycket problem?

Hur gick det att tanka skattefri diesel?

Mvh

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kanske skall mejla baabis då han inte har varit inloggad på länge, be honom då uppdatera tråden, det hade varit intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2011-05-24 vid 13:37 skrev Baabis:

Hej!

 

Jag la bud på en båt nere i Spanien, budet låg lång under begärt pris så döm om min förvåning när mailet kom: budet är accepterat.

Nu knackar verkligheten på dörren, båten skall hem.

Det är en princess 560 (17,2m lång) som skall köras från Spanien (medelhavs sidan) och hem till Sverige.

Marchfarten är ca 16-18 konop men jag kommer att periodvis ligga lägre farter för att spara bränsle.

Går man efter kusten även i Biscayabukten blir det en resa på ca 2 200 NM.

 

Nu dyker det upp massor av frågor. Jag har 25 års erfarenhet av båtlivet här uppe i norr men har hört att det skiljer sig en del mot vad som nu står för dörren. Jag har behörighet som räcker till.

Vad jag läst på nätet så kan vädret vid Portugals kust vara nyckfullt. Vad skall man tänka på här?

Även Biscaya är ju känt för sitt väder. Hur skall jag planera här?

Det kommer ju att gå åt en hel del bränsle på vägen. Någon som har erfarenhet av skattefri diesel på en sådan här resa med sådan här båt?

Har läst om tidvatten när jag läste min skepparbehörighet (för ca 20 år sedan) men aldrig praktiserat detta i verkligheten. Vad tänka på här?

Sjökort behöver införskaffas för hela resan. Vad rekomenderas kvalitet och prismässigt?

 

Fyll gärna på med era tankar och erfarenheter.

Resan beräknas börja ca 30 juni 2011.

 

Tacksam för svar, erfarenheter och synpunkter.

MVH

Baabis

Hej. 
8maj -23
finns du kvar här så hör gärna av dig. Har kört vår motorbåt från Rom o ligger nu i Cádiz. Vi har en 58 foots motorbåt. Vi ska gå med den upp till Malmö. Tar gärna emot råd och synpunkter inför resan utmed Portugal. 
Hörs gärna på mail eller mobil

 mvh 

Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Codell:

Hej. 
8maj -23
finns du kvar här så hör gärna av dig. Har kört vår motorbåt från Rom o ligger nu i Cádiz. Vi har en 58 foots motorbåt. Vi ska gå med den upp till Malmö. Tar gärna emot råd och synpunkter inför resan utmed Portugal. 
Hörs gärna på mail eller mobil

 mvh 

Claes

@Baabis har inte besökt MG på 12 år, så bättre än att vänta på respons därifrån är nog att starta en egen tråd i ämnet.

(Tips: genom att hovra med muspekaren över alias får man uppgifter om senaste aktivitet o.s.v.)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...