Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
passat18turbo

import yamarin

Rekommendera Poster

Hej

Har tittat på Blocket och där finns en Stockholmsfirma som tar in Yamarin 65 från Estland och levererar sedan till dig i Sverige. Priserna ligger ca 50000:- under svenskt riktpris. Är det någon som har erfarenhet av detta och vad gäller med garantier etc?

Ulf Bertilsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har köpt båt från dom (antar att det är samma firma) och det fungerade alldeles utmärkt! Vad gäller garantier så gäller det samma som om du köpt den i Sverige.

Skicka ett mail om du vill ha ytterligare info!

Mvh

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp garantifrågan i förväg genom att ringa huvudimportören i Sverige och se vad de svarar.
Återförsäljarna av Yamarin är nog bara glada att årgärda fel på båtarna eftersom de i sin tur bara fakturerar Yamarin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som sagt letat båt ett tag och har inte lyckats hitta någon till det pris jag vill ha.

Hitta även jag denna firma och jag undrar över hur det fungerar mm.

 

Men vad jag har tror är följande:

1. Båten är tillverkad i Finland (Yamarin) och borde inte vara sämre för att den kommer från Estland/Finland (Euro-kursen gynnar ju oss just nu)

2. Yamaha motorn borde även den vara lika och med Europa garanti, servar man motorn enligt Yamaha föreskrivna önskemål så gäller garantin (vad jag tror).

3. Precis som bilhandlare i dag, så tjänar man mer och mer på eftermaknaden. Förvaring, service, garanti-service mm. Så båthandlaren kanske inte får sälja båten, men tjänar pengar år ut och år in på service mm.

4. Försäkringar bör oxå vara likvärdiga, då det är en båt från EU och är CE-märkt från fabrik mm.

 

50.000:-, det kan man åka mycket för!

 

Men som många gånger förut, så kan jag ha fel :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det här var något:

http://www.blocket.se/stockholm/Yamarin_68_DC__Yamaha_225_Hk_2009_34572245.htm?ca=1_9&w=3 

Fördelen med en 68:a istället är att du får WC, kylskåp, vask och kokplatta och det kan ju aldrig skada.

Jag känner han som äger den och kan intyga att den är i kanonskick, och med tanke på utrustning, motor och skick så är det ett riktigt bra pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa den direkt från  Fnland ? har gjort så och det fungerar utmärkt när det gäller garantier är det inga problem gå in på http://www.konsumenteuropa.se/sv/Klaga/Fel-pa-varan/

så finns all info vill gärna köpa båt av en svensk handlare MEN det skiljer för mycket för EXAKT likadan båt/motor men nu finns det alternativ och det är en positv sak med EU

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tillkommer för merkostnader om man köper i Finland? Frakt o.s.v.

Hur är det med momshanteringen? Får man dra av Finska momsen vid köpet och sen betala Svensk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man betalar moms på en ny båt i det land den skall användas MEN om båten har gått 15 timmar så är den ej ny längre och då är det Finsk moms som gäller MEN detta gäller bara båtar som är under 7,5 M.  läs mer om detta på dessa länkar.

http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/556.4.39f16f103821c58f680007917.html

och en från Båtliv.

http://www.batliv.se/article.asp?newsid=547

Den sista båten körde jag hem från Borgå via Helsingfors Hangö Mariehamn Stockholm och det var en ghärlig semester tur i början på sommaren.

Annars så är det trailer och färjor som gäller dyrare på högsäsong förstås men på vår sensommar höst OK.

 

Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...