Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Larraw

Byte av värmare.

Rekommendera Poster

 

Hej. Jag har en Nidelv-24 som det satt en Wallas 1800B i , som inte funkar så bra. Jag funderar på att köpa en ny värmare ska jag satsa på en ny Wallas 1800 eller ska man satsa på dieselvärmare?.

Någon som har något tips.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha satsat på en dieselvärmare eftersom jag redan har diesel i tanken till båten, skönt att slippa hålla på med olika vätskor ombord, vilket i och för sig inte är så ofta då en värmare drar förhållandevis lite bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat flera Wallas och ingen har fungerat bra. Jag har länge funderat över varför Wallas inte konkat än och kommit fram till att de måste tjäna en förmögenhet på service och reservdelar.

Satsa på en dieselvärmre av annat fabrikat. Vi har Eberspächer och den fungerar kanon. Äve Webasto lär vara bra. Vill du ha något mer strömsnålt så är Dickinson fin om du har plats till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

Du kanske har haft otur.

Har en Wallas 30DT som hittils fungerar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tack för den ..nu har man en sak till att oroa sig försurprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern webasto eller eberspächer på 2000watt skulle nog bli ett lyft för dig. Modellerna som är på ca 4000watt tror jag blir onödigt kraftiga och stora i en 24 fots snipa, det blir större risk att dom sotar efter några säsonger eftersom dom förmodligen mest kommer att gå på lägsta eller näst lägsta effekt.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite själv på värmare trots att jag har en liten monterad. Nackdelen med den är bullret.

I bilen sitter en sprakare och den är varken tyst eller snål på ström. Kör jag den 30 minuter bör jag sedan köra bilen lika länge för att batteriet ska laddas.

Hur är det med dessa värmare i båtutförande gällande buller och strömförbrukning?

Wallas nya dieselserie verkar på pappret väldigt lockande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en renoveringssats,eller skicka den på service istället ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip samma värmare. De är väldigt driftsäkra men kräver en del ström. Inte så farligt efter uppstarten, men de första minutrarna suger den i sig ca 20A. Det är anledningen till att vi i nästa båt kommer ha en Dickinson http://www.dickinsonmarine.com/dheaters.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var inte dum. Med en sådan under ht;n och med en skorsten genom taket skulle man få en ganska unik HT båt. Nackdelen är att sikten blir försämrad och så får man sitta och sova. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en wallas 30Dt http://www.sleipner.no/se/index.php?s=produkter&artid=30DT  och den fungarar utmärkt!

Den ger 1-3Kw steglöst och drar 0,1-0,3L/h och drar ca:1A  och är väldigt tyst, utanför båten hörs den inte alls tillskillnad mot andra modeler som låter som reaplan..

Jag har panelen med display och där kan jag se all möjlig information!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner inte igen den siffran, 20A. Våran D4, årsmodell 2010, drar drygt 7A enl. battmetern. Konstruktionen är ändrad vad jag kan förstå.

Såg detta:

De moderna Eberspächervärmarna startar inte och stoppar som de gjorde förr. De startar i princip bara en gång, sedan regleras effekt från sparlåga till fullt ös. Först när det ändå blir för varmt med sparlågan släcker de ner.
Startströmmen är dessutom bara 7-10A under den kanske minut det tar att dra igång värmaren. Strömförbrukningen vid drift på min D4 Airtronic (4kW max) vid 1000W är sedan bara 0,7A och då är den dessutom nästan ljudlös. Om man placerat bränslepumpen vettigt, tickar lite annars.

Det stämmer att den är väldigt tyst på lägre effektsteg. Kan inte höra att den går. Får känna efter i ett luftutsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. enligt produktinformationen för D4 så ligger startströmmen runt 7-8 amp och det tar kanske en minut innan den är igång, och så har mycket ström drar den enligt produktinfo.

vid 1000watt  effekt så drar den 7-8 watt ( ca 0,7 amp ) 0,11 liter diesel i timmen

vid 1600 watt effekt så drar den 10 watt   ( va 0,9 amp ) 0,2 liter diesel i timmen

vid 3000 watt effekt så drar den 16 watt  ( ca 1,3 amp ) 0,28 liter diesel i timmen

vid 4000 watt effekt så drar den 24 watt ( ca 2 amp ) 0,38 liter diesel i timmen

och den startar som regel bara en gång och reglerarar sen ner effekten till 1000/1600 watt och då märker  vi inte ens att den är igång, vi sätter handen framför utblåset för att kolla om den går. Vi har värmaren monterad i akter och dessutom en egen tank nära värmaren, så bränslepumpen sittar också där, då märker vi inte av den heller.

Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i min Maxim en gammal Ardic dieselvärmare som inte fungerat sedan jag skaffade båten. I vintras gjorde jag ett ryck och såg till att få igång den, och visst gick den igång. Ljudet liknade en JAS med ebk och den drog runt 5A vid drift, mycket mer när glödstiftet glödde förstås.

Jag skrotade den och har nu installerat en Wallas 22DT. Jag har bara haft den igång någon enstaka natt ännu, men visst är den imponerande tyst. Om den kommer att ge mig problem framöver återstår väl att se, jag gjorde bedömningen att alla verkar ha mer eller mindre problem med sina värmare. Oavsett fabrikat. Jag valde Wallas mycket för att den är så tyst.

Om du väl ska skaffa ny värmare så skulle jag absolut rekommendera en dieselvärmare.

/Marcus

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej

min 30DT fungerar fortfarande. När skall den gå sönder..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en D3C. Där anges effekten vid start till 200 eller 240W, minns inte riktigt. Men det står inte under hur lång tid eller om det är max vid kallt väder och trög motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sådan. Tre års garanti är det iaf.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Wallas 22 DT, föll för den på båtmässan, lågmäld och låg strömförbrukning.

Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du med någon svensk installationsanvisning? Jag fick inte det och känner mig besviken.

Enl konsumentköplagen har jag rätt att lämna tillbaka den då jag inte har speciella kunskaper i installation av elekronik eller teknisk engelska.

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Bruksanvisning/ 

Har mejlat återförsäljaren och hoppas på svar nästa vardag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Sleipner skall Svensk bruksanvisning komma, dom trodde i slutet på maj, har beställt men ännu inte fått någon.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag har inte ens bestämt var den ska sitta än så manualen hinner kanske komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info ang Wallas  22Dt, 30 Dt och 40 Dt. som jag läste i manualen.

Under uppstarten som pågår i 5-10 min drar värmarna 8 A.

Få uppstarter är alltså att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört en natt med nya värmaren och är verkligen nöjd. Enda felet jag gjorde vid monteringen är att  en utblåsslang blev rak och ifrån det utblåset låter det lite mycket så den ventilen stängde jag nästan helt på natten. Det extra förbrukningsbatteriet som är av lågprismodell klarade starta motorn på morgonen trots att värmaren gått hela natten liksom lilla kylboxen och tv,n under ca 3 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sov över natten till första maj och värmaren gick på högvarv under natten. Innan kylan kom visade db appen på nallen fram i båten 28 db vilket var nästan ljudlöst men under natten steg det till 42 db. Från 14 maj och två veckor framåt jobbar jag på en ö och tänkte ta båten för att slippa båttaxi. Eftersom det är en bit att  åka sover jag i båten. Såg på klart idag att nätterna även då ska bli kalla (4-5 grader) så jag förlängde slangarna ikväll så att de kommer  närmare bingen och det blev en stor skillnad. Förlorade mycket värme genom kapellet innan. Ljudet kommer främst från utblåsen men vid fullt pådrag hörs även värmaren. Med solpanelen var batteriet fulladdat före lunch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inatt blir det nytt test.  3 grader säger prognosen men jag tror inte att värmaren behöver gå så hårt. Har tidigare provat med en teleskopbåtshake tvärs över båten liggande på handledarna med en filt över och det har fungerat rätt så bra även om filten inte räckt ända ner då den varit dubbelvikt. Jag har precis sytt en kanal för båtshaken i en filt så att det ska fungera ännu bättre. Lite ovanligt med övernattning i sådan liten båt på våren men jag tycker det är kul och sover så gott i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,5 grader blev det inatt. Drog ner vredet till min vilket räckte vid sänggåendet. Vaknade när det bara var 18 grader och fortfarande gick värmaren på tomgång. Vred upp den gång på gång och satte den slutligen på max. Vaknade i bastu. Måste nog läsa manualen igen. Kollade under dynorna och de var helt torra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åren har gått och jag är inte längre lika nöjd med min Wallas. Glödstiftet som jag fick byta förra året är använt max en handfull gånger (ingen gång i år) men måste nu bytas igen eftersom det är kortslutning i det. Igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...