Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
thomasx

Lyftkraft sjunken båt

Rekommendera Poster

Hejsan

Har en god vän vars båt gick till botten vid bryggan idag. Sitter och funderar lite kring vilken lyftkraft som kan behövas för att få henne flott nog att börja länspumpa. Hon ligger med fören över ytan, styrhus över ytan och står med aktern på botten. Ungefär en sådan båt som på bilden på länken nedan.

Nån som har någon uppfattning om vilka lyftkrafter som kan behövas?

http://www.kungsbacka.se/upload/Näringsliv&Arbete/175x200/Fiskebåt.jpg

 

 



Senast ändrad av thomasx | 22 maj 2011 | 00:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tänka mig runt 2000 kg. All utrustning som inte flyter som motor och allt ombord av metall får räknas ihop. 

Träskrovet flyter nästan av sig självt men i marvatten och ganska mycket reling behöver upp om man inte kan hålla den helt horisontellt. Lyftkran eller fyra oömma båtar med ställning för att sätta ett par kraftiga taljor eller kättingspel. Då behöver varje båt inte bära upp mer än 500 kilo eller däromkring.

Kompressor och traktorslang kan vara ett alternativ möjligen. Eller speciella lyftpåsar (om såna finns) att lägga in under däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Ok, då är vi någorlunda i samma härad, jag hoppades lite optimistiskt på att 1 ton skulle räcka och funderade lite på att lägga en uppblåsbar madrass under däck, den lyfter 1500kg. Men, det går inte att lägga något under däck/durk, lämpligast är att fästa lyft-grunkan under kölen ovan propellern.

Ja, det finns så kallade lyftsäckar som man fyller med lyft (ehh jag menar luft ;), men jag har inte lyckats hitta några för uthyrning. Ett alternativ skulle kunna vara stora fendrar, men det lär gå åt för många då de tyvärr inte blir så stora som man skulle tro.

Traktorslang är en bra ide också, ska höra om det kan finns tillgängligt, borde vara någorlunda lätt att surra i alla fall.

 

Mvh Thomas

post-1371-1394236714,115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det ligger mellan 1000 och 2000 kg också. Sen är det frågan hur stor läckan är. Men det är väl bara en pyspunka så ett par skapliga länspumpar kan klara av det.

Lite spännande att se om det går att få henne flott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på storsäckar, BigBag eller vad de kallas som kan hantera tonvis med grus, krossten mm. Två fyllda med flytämnen, frigolit, ballonger och vad man nu hittar. Det är inga stora tryck att lyfta ett par ton men stora krafter.

Jag hade en gång en väderballong som jag fyllde med en dammsugare och den blev fler kubikmeter. Två sådana i var sin storsäck skulle ge flytkraft tillräckligt. 

Storsäckarna kan lyfta upp til 2500 kg av den största modellen på en sida jag hittade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storsäckar så klart, TACK! Jag har ju två stycken liggande, en är visserligen full med sjösten, men det är ju snabbt ordnat :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det va min båt skulle jag prata med brandkåren om att få låna två el tre av

deras pumpar.  Kompisens trä båt sjönk åxå två gånger en sommar för par år sen med

fören i luften å aktern på botten. Med deras två pumpar så pumpa den ut mer vatten än de han rinna in så den kom upp efter ett tag utan lyft hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades han med det så har vi nog lite olika definition på sjönk ;-) Här ligger relingen under ytan och den pump som kan pumpa ut så snabbt att den lokalt sänker havsnivån finns inte, tyvärr :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...