Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tempest

TC Nano - dåligt UV skydd?

Rekommendera Poster

Hej, Jah börjar undra om TC nano har något UV skydd. Anledningen är mitt tak på en HT båt. Jag har nu använt TC Nano i två år och taket blir snabbt matt. I år så polerade jag med polish för att sedan vaxa på med det nya TC nano som skall ha bättre UV skydd. Jag har dessutom vaxat två gånger för att förstärka UV skyddet. När det var klart så var det faktiskt som nytt. Nu två veckar senare, så är det halv matt igen och känns strävt. Jag börjar undra hur bra TC nano verkligen är. Någon annan som har liknande erfarenhet, eller vet vad det beror på och eventuellt vad man kan göra åt det?

 

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger samma sak som.

TC-Nano fungerar inget bra på min båt heller, håller några veckor. Gjorde samma tur som dig förra Sommaren. Och har aldrig haft båten så matt som i fjol.

Iår har jag använt ett gammalt vax från BMW med högt UV-Skydd. Hade någon liter över garaget. Och glänser bra. Detta Vax är från tiden innan Miljöhysterin. Skall bli intressant och se resultat. antagligen så är det hysteriskt  det bästa vaxet ever. Men går ju inte att köpa eller få tag i längre... Vi får väl se? Skitkasst? eller kanske bäst?

Inget mer TC nano för mig i alla fall.

Mvh
kristian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör första säsongen med TC nano och kan bara konstatera att det är ett skämt, båten är matt 3 veckor efter sjösättning, har tidigare kört med Autosols kombivax och då har båten sett ut som den gör nu i början av september. Aldrig mer TC nano för mig, jag la ändå på 3 lagerno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett HÅLLBART ytskydd man efterfrågar så är Collinite ett pålitligt alternativ. Det är ett vax av gammal hederlig modell. Påstår inte att det håller hela säsongen men enligt flera tester så är det bland det mest långlivade som finns. Krävs dock lite jobb för att lägga på. Men den som vill va fin....



Senast ändrad av Karl | 22 maj 2011 | 00:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, efter att ha spanat runt lite så har jag nu beställt och fått leverans av Dulon. Det är framtaget för båtar och är en 2-komp produkt. Den går bara att handla från vissa recondfirmor men verkar bra. Lättarbetad och blir billigare än skräpet TC nano. Återkommer senare med resultat. Just nu regnar det så det blir nog inte mycket gjort i helgen.

 

Ha det gott / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ute och kolla till skeppet igår och såg då att det som vanligt blir lite svarta ränder efter rinnande storstadsregn, blötte tummen och kände på det svarta och det sitter betydligt hårdare och blir svårare att tvätta bort i år efter TC nanobehandling jämfört med Autosol jag brukar använda. Kan bara konstatera att TC nano är ren skit......(kanske funkar på betydligt nyare båtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara använt den provförpackningen jag fick på mässan, inte bättre än något annat jag provat, bara dyrare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en båt-rekondare häromdan som lovordade 3M tror jag det hette, lättjobbat o med rejäl glans på jobbet. Om det är hållbaret på ytan vet jag inte, jag tänker prova så får jag se.

Kanske är någon mer på forumet som provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv alltid kört med 3M och vart riktigt nöjd. Framför allt är deras flytande vax bättre än andra jag testat. Det löser upp och tar bort mycket skit. Inte bara ett skyddande lager alltså.

I år testade jag Meguiars produkter som jag läst att båt/bilrekondare använder. Rubbingen var bra och lätt att jobba med. Vaxet återstår att se.

För övrigt hör man ALDRIG att proffs använder uppstickare och undermedel som tex TC-nano. Deras svar är alltid. Det finns inga genvägar och undermedel. Inga two in one lösningar heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får jag vara den som går mot strömmen...

Kör med TC-Nano för tredje säsongen. Har alltid haft bra glans kvar när båten lyfts upp i okt-nov.

Jag kör ifs med maskin och använder en skumgummihätta. Maskinen får gå med ca:150r/min och jag polerar tills det inte finns några rester kvar. Detta utförs 2ggr och det tycker jag blir toppen.

Min båt fyller 11år i år. Så inte heller den är ny. Dock så är den i riktigt fin form trots att större delen av skrovet är blått. Jag vill även slå ett slagför TC-nano förmetall. Detta är så ruskigt lättarbetat och ger en bra yta.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, då var rufftaket klart. Först så änvände jag Dulon Polish med maskin. Sedan Dulon avfettning som sprejades på och fick verka i 30 sek, sedan sköljdes av med rikligt med vatten. Sedan strök jag ut Dulon 1 för hand med en svamp. Efter det torkat till en matt film så stryker man ut Dulon 2 på samma sätt ovanpå Dulon 1. När det torkat så polerade jag med microfiberduk. Blev otroligt blankt. Så nu återstår att se hur det håller. Jag får återkomma under sommaren och hösten.

Jag kan hålla med föregående inlägg att TC-Nano blir fint och håller bra på ex mitt skrov som redan var väldigt blankt och inte så utsatt för solen, men rufftaket, nä där bröts den ner förvånansvärt snabbt.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste göra en pudel angående detta vax! skrev i tidigare inlägg om mitt missnöje men måste faktiskt nu vara saklig och ändra mig angående denna produkt, inne i september månad och efter en tvätt så är båten som nyvaxad och kommer att ge detta vax minst en säsong till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har bra höll sig  Dulon Marine 2-komp ?

Själv har jag kört med TC-Nano i 3 år nu och det är ju väldigt lättarbetat men det håller sig välldigt dåligt på utsatta ställen där solen ligger på.

Så jag är intresserad av att testa något nytt och har spanat lite på Dulon Marine.

 

Någon som har erfarenhet av detta ??

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det höll mycket bra. Visst det såg inte ut som nypolerat i September, men det var mycket glans kvar om man jämför med tidigare där det var helt matt redan i Juni. Jag är såld på vaxet, så jag kör vidare med det.

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå envistats med att använda TC ,men uv skyddet är inte till belåtenhet.skulle jag använda TC igen så lägger jag nog ett extra kager vax av god kvalitet och hoppas det håller ?...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå ! Vill gärna ta upp den här tråden igen. Nu har Nano-produkterna utvecklats ännu mer och man ser nya varianter. Jag köpte TC Nano förra våren och blev mycket nöjd med resultatet på en 22 år gammal båt. Var i lokalen och tittade till grejorna idag man vill ju börja och jag tittade just på hur skrovet ser ut och är fortfarande imponerad av hur blank den är.

Jag kommer at köpa TC Nano igen men jag tror som många andra att maskinpolering är ett måste för att få en tillräckligt tät yta.

Lycka till med vårrustningen.

MVH/Knopen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden igen på jag vill ha tips på ett vax som har utmärkt UV skydd. Då min fribord har en blå gelcoat, är detta mycket viktigt för mig, kanske viktigare än glansen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...