Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ernstsson

Var får man lägga till med flotten?

Rekommendera Poster

Hej, jag och en polare tänkte bygga en reäl flotte med motor, bänkar grill mm. 

De jag undrar är om vi bygger den och sjösötter den i rönne å eller i en vik utanför ängelholm. var får man lov att ställa flotten? parkera den längs ån? 

vilka regler finns? 

Tips på hur vi ska lösa denna biten. 

Alla tips blir jag mycket tacksam för. 

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis får man inte göra sånt som är roligt. Sånt gör man ändå om man är på det humöret. Inte värre än att bränna upp några parkerade bilar som är så populärt i vissa kretsar.

Bered er på att nån kommer att ha synpunkter. T.ex markägaren. Han kanske vill minimera risken för nedskräpning, gräsbrand, skrål mm.

Gör man sin flotte lätt isärtagbar löser man problemet med bortforsling på samma sätt som när man kör ner grejerna för att bygga den. Fast åt andra hållet.

Flytta runt den så ofta att ingen hinner bli gramsen och får lust att anmäla er.

Men som sagt, inte är det tillåtet utan lov från markägaren. Inte ens då är det tillåtet att bygga hus eller flottar vid stranden. Då skulle det vara rätt svårt att lägga en flotte till där. Inte ens att bada eller blöta tårna. Fullt med Privat-skyltar. Huga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag bor (en stad i södra hälsingland), äger komunen marken. I ån som löper ut genom staden finns kajer och en båtklubb. Vår kommun har givit över anvaret till denna båtklubb för båtar som både finns inom klubbområdet och utanför. För en mindre summa (15 år sedan var det 100Kr, nu vet jag inte), får man förtöja sitt fartyg, efter anvisning eller önskemål efter dessa kajer/pålverk.

Mitt råd är att ta kontakt med den som äger marken där ni ämnar förtöja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller samma regler på det flytetyget som andra, du måste ha båtplats, och samma regler för sjövärdighet och lanternföring mm.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för regel som säger att man måste ha en båtplats för en båt/flytetyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ställer jag en motfråga: Vad säger att man måste ha en tomt för att bygga ett hus? Eller varför måste man betala parkeringsavgift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett hus ja, för en husvagn/husbil nej.

För en fast brygga ja, för en motordriven flotte nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst får du ställa motfrågor, men de är inte relevanta i det här samanhanget. Antagligen är det så att du tagit dit påstående att man måste ha en åptplats för att äga en båt helt ur luften.

Därför ställer jag frågan igen och hoppas på ett riktigt svar.

Vad är det för regel som säger att man måste ha en båtplats för (att äga) en båt/flytetyg?

Att flytetyget är sjövärdig är ju befälhavarens ansvar. www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Lagar--regler/Sjovardighet/

Det är också befälhavarens ansvar att man för reglementsenliga lanternor.

www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

www.sjofartsverket.se/upload/SJOFS/77-013.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi allemansrätt. För båtlivet innebär det att man får förtöja på allmän plats i två dygn. Därefter har aktuell myndighet principiellt rätt att avhysa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ligger jag risigt till. Äger 7 båtar men har bara 2 båtplatser.

Hujeda mej vad skall jag ta mej till.crying 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har det mycket taskigare än jag - Lasse. Jag har bara tre båtar men lika många båtplatser som du - dvs 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv sitter man med 5 båtplatser denna säsongen men bara 2 båtar.

Då är jag väldigt laglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna se flotten och hur arbetet går framåt, om det nu startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...