Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Grizzlybear

B20 AQ130 dör när varm

Rekommendera Poster

Ursäkta min dåliga skriven svenska:)

Jag har B20 AQ130, startar fint och går mycket bra. Efter ungefär en timme när motorn är varm och skön, det bara dör ut och är nästan omöjligt att starta om, jag måste vänta cirka 20 min.

När den dog i natt jag kollade tändstiften och förgasare. Det var bränslet i förgasarna och kranen pumpade i bensin när jag tryckte gasen.

Den tändstift var torra, så jag fyllde kolv med start gas men ändå ingenting, stendöd.

Jag har undersökt symtom och jag ingå följande.

# tändspole överhettning
# vapor lock
# dålig press bränsleledning

Någon upplevt något liknande?



Senast ändrad av Grizzlybear | 20 maj 2011 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla motor säkringen som sitter vid startmotorn 4stycken uttag lödningen brukar släppa så dom ser ut att vara hela men när motorn blir varm så lyfter lödningen och motorn dör men säkringen ser hel ut

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min OMC 3,0 påminner ju mycket om B20. Min gjorde likadant. Efter en långkörning (typ 1 h i 20 knop) så dog motorn när jag gick ner i varv och skulle lägga till med båten.

Lyfte ur motorn i höstas för att renovera den i vinter och upptäkte vid nedmonteringen av motorn i garaget att vattenpumpen/cirkulationspumpen på motorn var trasig. Viskan/paddelhjulet hade rostat lös. Dvs. hjulet snurrade inte under motorgång. Tack vare impellern som sitter i cobradrevet misstänker jag att motorn under machfart fått tillräckligt med kylning ändå.

Följdaktligen blev motorn väldigt varm och speciellt kyllimpan som förgasaren sitter monterad på. Min slutsats är att förgasaren blivit så varm att värmefälla uppstått. Dvs. luftbubblor i bränslet pga värmen och detta har påverkat motorns gång vid låg fart då kylningen varit bristfällig.

En annan tanke är ju tändspolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ett vanligt fel är kondensatorn som ändrar värde när den blir varm.

//Ronny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nåra redan skrivit så Skulle nog jag satsa kronor på att det är tändspolen el kondensatorn som ger upp pga värmen. Inte helt ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...