Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BlueCharm

Yamarin SC 50, utgifter?

Rekommendera Poster

Ja, jag funderar på att köpa båt (min första), men ju mer jag läser om båtägande desto mer avskräckt blir jag. Igår läste jag något om att man måste ge motorn service á 7.000kr årligen osv. Stämmer det där med motorservice förresten? Varje år?

 

Skulle ni kunna ge en rookie lite hjälp med vad jag kan förvänta mig för utgifter? Det jag kommer på just nu är:

Inköpspris, försäkring, bensin, båtplats sommar, båtplats vinter, service.

 

Båten jag har på radarn är en Yamarin SC 50 med 50 eller 60hk Yamahamotor. Själva inköpspriset kan jag klara av men kostar det typ 30.000kr om året att äga den så blir det ju en annan sak... :)

 

Jaja, jag vet att jag inte formulerat mig speciellt bra här men jag hoppas att ni ser vad jag är ute efter och kan ge någon bra kommentar. Tack!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, en tredjedel av det för fasta kostander tror jag är mer rimligt, alltså, båtplats, vinterförvaring försäkring o service, åtminstone där jag bor. Den vanliga årsservice sköter du lätt själv på en sån motor. Det finns lite servicejobb som kanske inte är för hobbymeken men just de kan man ju lämna iväg o det är inte varje år. Är motorn väldigt ny kan dock garantin va villkorad med auktoriserad service. Bensin är ju en löpande kostnad o beror ju helt på hur mycket du kör. Klart du ska köpa båt - Fantastiskt rolig hobby med sjöliv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkring kan du lätt kolla upp genom att ringa runt till de olika bolagen brukar variera en del om man har nautisk kompetens eller inte o var man bor. Båtplats sommar o vinter kan istort sett kosta hur mkt som helst så ska du inte ha den hemma på trailer ordna den saken först. Båt är sen lätt att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller service så är du bunden att göra åtminstone första servicen hos ÅF, annars ryker garantin.

I övrigt är det mycket upp till dig själv vad ägandet kostar, dvs hur mycket du kan och vill göra själv. En 5 meters båt kan bli väldigt dyr att äga om du ska lämna in den för vinterförvaring, låta firman göra all service, polerin, bottenmålning mm, samt ha en båtplats på attraktivt ställe. Eller så har du möjlighet att vinterförvara själv, byta oljor, polera o måla mm. Då blir det ju bara försäkring och soppa samt lite bottenfärg mm som kostar.

Ang. kostnad för service så ligger det på 2-3000:- för en sådan motor skulle jag tro. Räkna med en förbrukning på ca 0,6L/distans. de flesta kör inte många timmar varje år, så bränslekostnaden brukar inte vara så farlig

Som sagt, mycket av kostnaden är upp till dig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkring. Kolla med ditt hemförsäkringsbolag, ibland får man mängdrabatt om man har flera försäkringar samlade i ett bolag. Jag har haft IF och inte haft några problem med mina klantiga grundstötningar och stöld av motorer.

Medlem i organiserad båtklubb? Då är det Svenska Sjö som är billigast, man måste vara medlem i båtklubb då.

Övriga bolag är nog rätt lika, ring runt o kolla.

Jag och fler med mig har dock svårt för Atlantica efter att ha läst detta
länk

Sidonot: en fyrtaktare i 50-60 hästars klassen? Det skriker STJÄL MIG på långt håll. Proffsen tar med liten portabel svets och svetsar av bultskallarna och kabelstammen och tar med sig gasreglaget. Tid ca 2-5 minuter. Svetsen tar också den härdade kättingen. Motorlåset sitter kvar på insidan och ser patetiskt ut... Försäkringsbolaget suckar, du betalar självrisken och är utan båt 3-4 veckor och den lokala båtfirman får in mer pengar.  3 motorer på 2 år fick mig att byta båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihop, tack så mycket för att ni tagit er tid att svara - mycket uppskattat!

 

Det verkar som att man kan göra mycket själv och spara pengar där, vilket jag gärna gör. Tyvärr kan jag ju ingenting om allt det här så man får väl söka hjälp först och sen liksom jobba sig igenom allt som ska göras. Läsa och fråga här på forumet kanske. :)

 

Försäkring verkar kosta runt 4.000kr. Sommarplats 2.000kr. Till vinterförvaring, måste båten stå inomhus eller kan jag ha den utomhus? Verkar vara stor skillnad på pris.

 

Anders_St>> Det där låter ju helt bedrövligt, var skedde stölderna? Jag bor i Västerås. Vad skulle alternativen vara för mig tycker du? 2-taktare kanske inte gör så stor skillnad? Inombordare? Något helt annat? En segelbåt kanske! :D

 

Återigen, tack allihop för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders_St>> Det där låter ju helt bedrövligt, var skedde stölderna? Jag bor i Västerås. Vad skulle alternativen vara för mig tycker du? 2-taktare kanske inte gör så stor skillnad? Inombordare? Något helt annat? En segelbåt kanske! :D

Låg då i sommarstugeområde söder som Stockholm. Obevakat tyvärr.

Mja, jag vill mest göra dig medveten om att du har en guldklimp på akterspegeln. Försök få en båtplats någonstans där läget är lugnt och helst med bevakat.

Problemet är ju att tjuvarna vill ha det man själv vill ha; en hyfsat ny bränslesnål motor som garanterat startar när man vill. En urgammal 2-taktare är inte speciellt stöldbegärlig, av vissa orsaker.... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man ska undvika att köpa den båt man vill ha pga risken för stölder - men räkna med att det kan hända och skydda sig så gott man kan. Godkända lås är ju en självklarhet men sen kan man kanske välja vilken hamn man ligger i med det i åtanke. Mycket folk i rörelse där man känner varandra och långt ifrån de större vägarna är några saker som kan hjälpa.

Sen ett tips på val av motor. Jag har själv föregångaren till Yamarin 50 SC nämligen modell 490 BR. På den har jag en 4t 50hk Yamaha och den går fint och jag är nöjd med det men hade jag köpt idag hade jag alla gånger valt 60-hästaren vilken inte fanns då jag köpte.

Du får lite bätte kraft för vattenskidor och möjlighet att pressa motorn mindre om ni är flera i båten. Merkostnaden tror jag du någorlunda får igen om/när du säljer båten.

En 4-taktare är trevligare att köra med och för mig är bara tanken att den är mindre miljöförstörande ett tungt vägande skäl.

Servicen kan man lära sig själv att göra.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders>> Mmm okej, I hear you. Om det nu blir någon båt så ska jag välja båtplats med omtanke. Får fråga runt lite och höra om de haft stölder innan osv.

 

Christer>> Okej, då ska jag sikta in mig på en motor med 60hk och lära mig serva den själv. Och ja, absolut, en mindre miljöförstörande motor känns såklart väldigt mycket bättre!

 

Tack för tipsen båda två! Mycket uppskattat. Det kanske kommer fler frågor en vacker dag. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...