Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
tommpa

Täta rostfri tank.

Rekommendera Poster

Hej, har en liten spricka på ca 2mm som har upp kommit för att skvalpskottet har rört sig. Lagningen ska ske på plats, det blir för dyrt att ta bort tanken, motorn måste bort också.

Har fått förslag på keramisk epoxy, skruv med gummitätning, t.o.m. svetsa.

Är det nån som har ett förslag?

Mvh Tommpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricksvatten?  Diesel?  Bensin?

Upptill? Nertill? Mitt på sidan?

Kommer du åt sprickan från utsidan? Och/eller bara från insidan?



Senast ändrad av Tomas99 | 19 maj 2011 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel, och 5cm från botten. Var och slipade på spricka idag och den var 2cm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rimligt att anta att skvalpskottet kommer fortsätta röra sig? I så fall kvittar det hur du lagar, får du inte grejerna att sitta stilla kommer det spricka igen oavsett reparationsmetod.

Hur som helst, jag hade valt att svetsa om det på något vis är genomförbart. Jobbigt att ha 50 liter diesel skvalpande i båten för att en mindre bra lagning inte höll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du kommer år skvalpskottet genom denna spricka, för den rörelsen måste ju också stoppas annars är ju problemet tillbaka inom en snar framtid, upp med tanken öppna upp svetsa fast skvalpskott, laga sprickan kolla och rengör hela tanken så har du en tank som håller i många år, skulle aldrig täta med kemisk metall på en yta som har spruckit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.
Kanske onödigt att påpeka att rostfri tråd ska användas vid svetsningen..?

Dessutom, efter åtgärd innan återmontering, kan tryckprovning rekommenderas  - fyll med vatten och koppla en kompressor till tanken.



Senast ändrad av K_Haddock | 20 maj 2011 | 08:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att tanken behöver göras om. Skvalpskotten får ta emot ganska stora smällar. I vågor blir det hela tiden och det blir utmattning i skvalpskottens infästning.

En variant som skulle kunna skjuta på tankbytet är att montera en plåt över hålet. T.ex skruvad och med gummipackning. Plåten ska då vara ganska stor, t.ex en rund 100mm. Ungefär som en manlucka. Om det sedan rör sig i skvalpskottet i tanken påverkar då inte tätheten. Småningom kommer skvalpskottet troligen att lossna eller ge fler hål så byte behöver göras förr eller senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla på tryckluft är väldigt idiotiskt om man inte vet exakt vad man gör. Det är stora krafter som sätts igång när man kopplar på tryckluft och tanken kan ha en stor yta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är inget högtryckskärl.

Kollade på den rostfria toatanken i båten, den var enl. etiketten provtryckt med 300 mm vattenpelare vilket troligen inte märks på manometern på en tryckluftskompressor. 0,03 Bar eller 0,03 kp/kvcm.

Provtryckningen sker lämpligast med en slang med vatten som hålls upp 300 mm över tankens högsta punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att det var toatanken som provtryckts med 300 mm VP. En dieseltank ska nog tryckas lite hårdare möjligen men det kanske står på tanken.

Jag har en manometer från en havererad blodtrycksmätare i verktygsväskan. Gummit till blodtrycksmätaren skrumpnade men manometern funkade OK. Den har lämpliga områden för provtryckning av kyl, tank och liknande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En villaoljetank skall klara 1.5 Bar, provtryckt och godkänd för inomhusmontering. Säkerhetsfaktor 4 (normalt för husbehov); ger 6 Bar.
En dieseltank i en båt bör klara det samma.
En tank för bensin kan jag tänka mig det tiodubbla., tex en trycktank för utombordare utan avluftning.
Har jag fel? Rätta mig gärna.

Nu behöver man kanske inte testa brottsgränsen i det här fallet. Varför inte trycka med 0.5 Bar och se att allt är tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt mycket med 1,5 Bar. Svårt att få fram uppgifter men när jag googlade hittade jag en kille som åkte runt och provtryckte bensin, E85 och dieseltankar med 0,2 Bar.

Det är bästa att inte fresta på den gamla tanken i vilket fall. Man ser tveklöst en läcka med bara lite övertryck och slipper spränga den.

1,5 Bar och en  yta på t.ex 0,25 kvm blir ungefär 4 ton. Tveksamt om en tank med plana sidor klarar en sån last.

0,2 Bar är 2000 mm vattenpelare. Slang 2 m fylld med vatten.

Använd absolut inte kompressor och tryckluft. Det är livsfarligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa sättet är för att kolla tätheten hos en bränsletank. Använd tavelkrita o lågviskös vätska dvs diesel lacknafta tom vanlig avfettning borde funka. Krita misstänkta ställen o vänd o vrid tanken i alla möjliga omöjliga lägen o se var kritan försvunnit o GE FAN I TRYCKLUFTEN om du ej vet va du gör. Att plasta tror jag personligen bara skapar merarbete på snar sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan, i gymasiet, hade vi verkstadspraktik (teknisk linje) och ett av projekten var att lära sig svetsa. Vi tog två stycken  fyrkantiga stålplåtar (2 x 2 dm) och lade dom på varandra och svetsade ihop dom fyra kanterna. Sedan anslöt vi tryckluft i ett borrat hål i mitten av den ena plåten. Tanken var att luften skulle avslöja mindre bra svetsfogar vilket den naturligtvis gjorde och för de flesta pös det både här och där. När man väl fått det tätt, började plåtarna blåsas upp och fick formen av en tjock kudde! Det enda vi använde var vanlig tryckluft i slang från verkstaden.

Så: om man vill att dieseltanken ska få en mer klotliknande form så är tryckluft en bra idé. Vill man ha kvar dess fyrkantiga form ska man nog låta tryckluften vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man väl fått det tätt, började plåtarna blåsas upp och fick formen av en tjock kudde! Det enda vi använde var vanlig tryckluft i slang från verkstaden 

Fullständigt livsfarligt. För varje liters volym man har på behållaren får man in en liter extra luft med varje bars tryck - en 50l tank @ 8 bar innehåller med andra ord 50x8= 400l luft. Och den luften kan komma ut därifrån i mer än 1000km/h hastighet OM en svetsfog ger upp, vilket lär skicka iväg tanken, andra grejer som är ivägen och möjligen bitar av tanken i diverse oförutsägbara riktningar. Jag behöver inte förklara de potentiellt ohälsosamma effekterna det skulle kunna ha om man är ivägen hoppas jag...

Om den hypotetiska 50l-tanken har måtten 50x50x20cm ger 1 bars övertryck et totalt tryck på 9 ton på tankens väggar. Ballongform i någon utsträckning är man nog garanterad om det inte är riktigt tjock plåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...