Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kvasthilda

Fantasipriser på motorer

Rekommendera Poster

Jag har en båt från -58 med en 40 hk från -72. Båten är helt OK, men motorn börjar att bli opålitlig. En nyare motor kostar ju en förmögenhet. Kollade på Blocket, och den billigaste 40-hästarn jag hittade kostade 7000:- och var från -79. En så gammal motor vill jag inte ge mer än max 2000:- för. Jag får köra tills min gamla ger upp totalt, och sedan lägga ner detta med båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig ang beg priser men när nypriserna är som dom är så får ju folk

bra betalt för sina begangnade motorer....å till gången e ju inte överflödig på beg marknaden heller..... Å alla vill ju har tebax så mycke som

möjligt av de man engång själv lagt ut på grejerna.

 

Dom som tjänar mest på detta e ju återförsäljaren och tjuven tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar själv efter en liten utombordare att ha till jollen och förstår inte riktigt hur folk tänker :-) T.ex. en 5 hk 2-taktare från mitten av 80-talet begär dom 4000 kr för, en 4 hk 4 taktare från 200x vill dom ha 6000 kr för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men blir motorerna verkligen sålda till de priserna..?
Det är ju köparna som bestämmer priset i slutändan, inte säljarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag har pratat med har inte varit så villiga att sänka priserna och det är alltid någon annan som ska komma och som är super intresserade :-) Jag brukar svara med att ok, då får vi se hur det ser ut efter helgen vilket brukar resultera i att ehh... öhhh... ok... Ingen har hitintills svarat... den som kommer först får köpa den och jag är villig att diskutera priset :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med....ett tips är att höra sig för i båtklubben eller lägga ut en köpes annons t ex här, då kan du direkt sätta maxpris och folk brukar höra av sig. Jag har  en gammal motor i garaget men har ingen aning om den funkar och den har bara 7 hk har jag för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många motorer går ju faktiskt att renovera!

Jag köpte en renoverad 50-hästare som var borrad, nya lager, kolvar impeller packningar stift och lite till, och den gav jag 16000 för.

Om det handlar om Johnson/ Evinrude finns det både bra firmor och gott om nya delar.

Även Mercury bör vara enkelt att renovera.

Betydligt billigare än att köpa nytt.

Kolla t ex med Kungälvs rep AB för Mercury och Marinservice Skaraborg för Johnson/ Evinrude

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 20-50 hk gamla motorer ligger högt i pris och är väldigt eftertraktade. 2-taktare från 80-90 talet är enkla att repararera och behöver inte mycket service, därför har det blivit ett väldigt sug efter dessa. Dessa motorer kostade ju kring 10.000 nya, så att idag få 5.000-8.000 är ju ganska trevligt för säljaren.

Tittar man däremot på lite större motorer så tycker jag att de är väldigt billiga. En 90-150 hk från 00 i fint skick kanske går för 30.000, och då hade den ett nypris över 100.000. Det tycker jag är ett bra pris....

Som sagt är det ju tillgång och efterfrågan som gäller. Tyvärr så är just storleken 20-50 hk svåra att få tag i. Köpte själv en 80-talare 35 hk för 4500 förra sommaren, och det var ju inte mycket man fick för pengarna......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du riktigt säker på att motorerna kostade 10 000kr nya på 80 och 90talet.? Möjligtvis upp till 20hk, men absolut inte en 50hk tvåtakt från Mercury, Yamaha etc. Kanske någon på forumet som minns vad man fick betala för en Yamaha 50hk från 1987. En sådan motor som man begär 15 000kr begagnade på Blocket.

//Buster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1993 köpte jag en 30 hk Yamaha på Skanstull Marina (snörstart, 1991 års modell) och fick betala drygt 18000. Som prisexempel.

Själv tycker jag att tvåtaktare (som inte tillverkas längre) är väldigt värdefulla om man inte kör väldigt långt per år, de är lätta och mycket enkla att underhålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha prislista från 1987 framför mig.
För en 50 hk långrigg var priset 26.500:-
Och 50 hk med powertrim&tilt 30.400:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...