Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Maximarcus

Missfärgad gelcoat

Rekommendera Poster

Jag har hard top:en från Stegoplast på min båt, och det funkar ju bra. Under förra säsongen såg jag dock att gelcoaten på vissa partier blivit missfärgad och till i år så är det än värre. Jag har gått på med rubbing och polermaskin utan att få bort det, imorgon blir det Abralon.

Har någon liknande erfarenheter, kanske av samma tak, eller är det någon som har någon teori om vad orsaken kan vara? Det är ingenting som har legat mot plasten, missfärgningen har kommit ändå. Även om jag nu får bort det fula så vill man ju inte att det ska komma tillbaka direkt!

/Marcus

post-13759-1394236711,9878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv kört Festools våtslip-papper. I ditt fall hade jag först våtslipat med 2000-korningt papper ( för att få bort det gula), sedan 4000-papper för få ytan riktigt jämn, sedan polera med först ett grövre polermedel, sedan ett fint och slutligen vaxa. Du kan se resultatet på den bifogade bilden.

Anledningen till att jag kallar det papper är att det är mer som någon from av skumgummigrej med en yta som påminner om nylon. Jag har kört det med min 125 mm excenterslip.

Jag har ingen före bild av min båt men innan jag körde processen ovan så var det bakre partiet av den blå dekoren ordentligt oxiderat och vitflammigt. De vita partierna hade en hel del ingrodda smuts. Jag tror du får bort dina gula missfärgningar med denna process.

post-10012861-1394236712,244_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en flaska fälgtvätt med oxalsyra från jula och spruta på och vänta 5-10 min, det kommer göra susen.

//illern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du försökt bleka med oxalsyrmedel först. Synd att slipa bort gelcoaten. Det finns inte hur mycket som helst.

Prova på ett ställe med oxalsyra. Låt det sitta 20 minuter och skjölj. Kan behövas längre tid. Brukar bli vitt utan att nån gelcoat försvinner.

Arbetsbesparande likaså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon form av gummopackning i skarven?

Har sett liknande fenomen på en annan produkt med gummitätning mellan två delar, en gul hinna sprider sig från packningen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det gula borta, det blev ganska en ordentlig polering med Abralon, först 2000 och sedan 4000. Det var inte smuts på ytan, utan det var gelcoaten som blivit missfärgad.

Jag pratade dock med en kille som var mycket erfaren av plastjobb, han sa med 100% säkerhet att missfärgningen berodde på att man haft för mycket härdare i plasten när man gjort taket. Missfärgningen kommer att komma tillbaka när plasten blir utsatt för solljus, det enda sättet att bli av med det är att måla om det med någon tät färg. Rätt trist, taket är 30 år nyare än resten av båten och där finns inga missfärgningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg inte alls roligt utsad. Både min far och jag har samma tak från Stegoplast. Min far monterade siit några år tidigare än jag. Problemet med hans tak var att det tappade lystern helt och blev hur matt som helst. I år körde han på ganska hårt med rubbing men det blev inte helt bra ändå. Hoppas att man slipper liknande problem som både du och han råkat ut för. Man ditt var ju grymt. Du har inte ringt och snackat med dem på Stegoplast. De är ju väldigt bra att ha och göra med är min erfarenhet.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Ryds 568 GTS som är missfärgad (gul färg) på fribord sidorna och har provat med Ozalsyra men det hände ingenting. Testade dock med vanligt keramikhä'll rengöring med den mjuka sidan på svampen. Man får gnuga lite och den gula beläggningen försvinner. Det tar lite tid men resultatet blir perfekt. Avsluta med att torka med en mjuk trasa eller hushållspapper.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ordentlig polering med Abralon till förförra säsongen och det ser faktiskt fortfarande bra ut. Däremot så tappar taket glansen långt tidigare än övriga delar av båten under säsongen, så jag kan ju inte säga att jag är värst imponerad av kvalitén på taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...