Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
T___

Vilken aluminiumbåt?

Rekommendera Poster

 

Hej! 

 

Jag har ett fantastiskt problem, ny båt ska inhandlas, men jag vet inte riktigt vilken jag ska välja, därav behöver jag er hjälp. 

 

Lineup:

- Anytec 622SP

- AluCraft 20sp

- Arronet 20 5 sp

- Alukin SP 650

 

Min tanke är att bestycka båten med 150 hk (2 eller 4 takt). 

 

Mina kriterier:

1. Båten ska gå bra, även i grov sjö.

2. Lastbar (därav SP)

3. Oöm (därav aluminium)

4. Möjlig att fiska med 

 

Jag skulle verkligen behöva höra era erfarenheter, vad är bra? vad har ni varit missnöjda med? vilken båt tar grov sjö på ett säkert sätt i relativt hög marschfart?

 

Jag uppskattar alla svar som kan hjälpa mig att välja! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur är dessa båtar jämfört med dem jag listade?



Senast ändrad av T___ | 16 maj 2011 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borderpatrol 750 såg väldigt intressant ut, dock något över min budget, antar jag... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag köpte Anytec 622 spd förra året med 150 yamaha. Jag har aldrig haft eller åkt i en båt som är bättre på alla sätt. Vid grov sjö 1-2 meter är det bara att trimma in motor och trycka ned trimplanen så går det som i dans i 30 knop. Jag har fått byta lås och ett gångjärn till dörren(det skakade sönder) men det slipper du vid köp av SP.

Sen om ni är fler än 3 som skall fiska från båten kan det bli lite trångt eftersom bågen gör det svårt att fiska akterut.  

Anledningen att jag valde Anytec är att jag tycker att det är bättre finish på bla. svetsfogar än övriga märken.

Jag har inte kört/åkt i någon av dom andra så hur dom går i sjön vet jag inte men, i Anytec kommer du inte bli missnöjd.

 

Lycka till

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då kanske det är ett alternativ, vilken motor bör man hänga på? vill ha toppfart runt 45 och marschfart 30

Bra input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, det är ju en hög vill-ha faktor så fort man ser en anytec!

Det som är negativt är att SPen är något kortare samt klart högre pris.

Finish är inte så jätte viktigt för mig, men om det är så att anytecs sjöegenskaper är mycket bättre än dem andra kandidaterna så blir det en sådan. 

Är det någon som har kört anytec och någon av dem andra? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Då blir det en 300 hk Suzuki, med lite tur kan jag får den för 215000kr av KGK.

Vet inte var du bor annars kan du provköra en på Hönö hos Seamec.

Testa i riktig grov sjö då blir du imponerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara tittat på din hemsida. Och går man bara på utseende så ligger dina båtar flera sjömil efter Anytec.

Men som sagt jag har inte synat någon modell närmare eller åkt med någon. Det är lite för mycket badkar/balja för min smak. Men smaken...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inomkort ska jag bygga den här, det är väl ingen badkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Angenämnt problem!!!

Jag skulle vilja lägga till Silver Eagle CC i din lista, den har visserligen en plast innerline som innebär både för- och nack delar för dig. Tystare och mer ombonad men kanske inte lika oöm invändigt. Av de du nämner har jag bara erfarenhet från Anytec som jag har åkt mycket med samt Silver Eagle.

Gångegenskaperna hos Silver tycker jag är betydligt bättre med ett mer balanserat skrov. Anytec ser onekligen fin ut med sitt vassa skrov som påminner om raceskrov men gångegeskaperna är inte därefter. Båten går med väldigt lång vattenlinje och lite tungt med fören, det vassa förskeppet gör att bärigheten inte är det bästa. Detta tillsammans gör att i grov sjö med stora vågor har jag varit med om att det slagit in vatten över fören ett flertal gånger. Jag har också varit med om att i kraftiga girar så skär båten fast på ett lite obehagligt sätt. Vi har även laborerat lite med propellrar och hissning på Anytecen och med mycket hiss och trim så blir båten ganska orolig.  Som mycket riktigt påpekats högre upp i tråden så är targabågen på Anytecen mest i vägen, särskilt vid fiske.  

Jag har även åkt en hel del Silver i olika storlekar och hålled de båtarna högre. Gångegenskaperna är tryggare, särskilt vid grov sjö. Trots den på papperet något mindre bottenvinkeln så upplever jag den inte stötigare. Det har skrivits förrut men kan nämnas igen, det är ingen tillfällighet att så många av de etablerade fiskeguiderna i Stockholms Skärgård har valt Silver Eagle. De är ute året om med många gäster i båten, att fiska 4 personer är inget som hellst problem, det går även med 5 om man är vana fiskare.

En annan båt som du kanske borde titta på är Yamarin 61 CC Cross, det är en aluminium version av deras populära 61 CC. Yamarinbåtarna är kända för fina sjöegenskaper, jag har inga egna erfarenheter.

De du nämner är lite mer udda modeller (förutom Anytec) som man blir lite mer ensam om vilket är kul. Anytec, Silver och Yamarin är mer etablerade och håller kanske andrahandsvärdet bättre. Går sannolikt att hitta bättre begagnade också.

Jag har ingen erfarenhet från de andra båtarna.

Lyck till och hoppas du träffar rätt!

//p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en 622SP och fiskar en del med tinor (krabba/hummer) och kör ca 300-400 sjömil om året, ofta utomskärs. Jag är helnöjd med båten då den verkligen är oöm och går bra även i grov sjö. Det stämmer också som sägs tidigare att det kan slå över fören om man lägger upp båten mot vinden när man drar tinor i hårt väder. Jag tycker själv inte det är något större problem då spygatten tömmer vattnet lika fort (två st. som är ca 1 dm i diameter). Hade jag fått välja skulle jag dock gärna haft mer flytkraft fram. En fördel med dom stora spygatten är också att det är väldigt lätt att skölja bort fiskrens, tång och annat skräp. Bara att hinka i vatten. En annan fördel med SPn är att man kan vrida stolarna och sitta kvar i stolen med spöt över relingen. En fördel när man vill ha koll på ekolodet.

Om du tittar på motoralternativ så kolla testerna tidigare på maringuden. Där har man testet just 622an med Yamaha och Suzuki. Yamaha drar mindre men Susukin får upp båten snabbare. Om du tittar på ekonmin bör du också kolla försäkringarna. Jag har själv en Suzuki 150 hk och betalar 4075 kr om året. Område GBG/Strömstad.

Vår båt har vi som mest fått upp i 47 knop men normal maxfart är 44-45 knop. Med full tank (170 l) och 6 personer i båten gör den ca 40-42 knop. Lagom marchfart ca 30-35 knop. Jag har eftermonterat trimplan vilket var ett lyft. Nu ligger den som ett strykjärn och det är lätt att ställa båten rak även när den är lastad snett. Bra att t.ex. köra vattenskidor med.

Mest nöjd är jag själv med stryktåligheten då det är väldigt viktigt för min egen del. T.ex. att den inte är lackad så man slipper bli skogstoktig när man går på en pollare (hade blått plastskrov innan:-)) eller att man behöver tänka på båten när man släpar runt tinor i den. Den ser ju ut lite som en stridsbåt och jag har vänner som älskar den och andra som tycker den är bland det fulaste dom sätt. Tur att smaken är olika, eller hur:-).

Du har som redan sagts ett angenämt problem och jag gissar att alla båtar du har med i tråden säkert är riktigt fina båtar. Själv är helt nöjd med min 622SP och längtar för första gången inte efter någon annan båt. Efterssom jag inte har erfarenhet av någon av övriga kan jag bara avsluta med att önska dig lycka till och hoppas du blir nöjd.

PS Såg nu att du undrade över 2 eller 4-takt. Min rek. är definitivt 4-takt. Underbart att man inte hör motorn på tomgång. Jag har flera gånger missat att jag inte stängt av motorn.

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Japp, ett av dom bättre problem man kan ha ;)!

Det du skriver är väldigt tankevärt! 
Jag har också åkt en hel del silver-båtar och uppskattar också sjöegenskaperna som båtarna besitter. Har dock aldrig åkt eagle, men det var en kandidat initialt. Tills jag bestämde mig för båt endast i aluminium. 

Man skulle kunna säga att jag letar efter en båt som  besitter eagles sjöegenskaper men klädd endast i aluminium, finns den båten? 

Det du skriver om anytec är du inte ensam om, vilket gör att den börjar hamna längre ner i listan. 

jag antar att yamarinbåten också har plast på insidan (kanske namnet Cross indikerar på detta)? 

 

Det börjar röra sig åt något håll, bara lite oklart vart.

Jag skulle verkligen behöva få information om resterande båtar.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att visa båtar är stötiga har inte alltid med bottenvinkel att göra det finns fler faktorer som påverkar detta.

Provköra båtarna i grov sjö,då blir det inte så svårt och välja.

Det var därför SMHI valde en båt av mig efter att de hade testad alla båtar.

Och de Jobba i alla väder landet och året runt så länge det går.

Facebook (aluminiumbåtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av någon av följande båtar AluCraft 20sp, Arronet 20 5 sp eller Alukin SP 650? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ALUKIN båtarna är kända för sina goda sjöegenskaper i hårt väder. Du kan även få anpassningar gjorda efter eget behov, eftersom de byggs i Norrtälje och du köper båten direkt och inte via återförsäljare. Kolla gärna med sportfiskeguiden David Gross som har en ALUKIN Pro fishing 650. (Samma som SP 650 men extrautrustad med tak, fisksump och spöhållare, etc). Han är en van yrkesförare och är ute i alla väder. Han bloggar om sina utflykter och har skrivit om hur båten går i sjön. http://www.grossguidar.se/blogg--faangstrapporter.aspx 

Boka gärna provkörningar med de båtar du funderar på. Det brukar bli enkelt att välja då:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fick välja mellan de 3 då blir det absolut alucraft-

den är i ällafall byggt i redig aluminium och går bra i sjön

Arronet  har fel skrovform och går dalig i grov sjö sen är den väldig framtung.

Men vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maria varför logga du inte in som alukin, du är ju VD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herman, det finns bara en Mr Alukin och det är Peter. Själv är jag en gröngöling (eller landkrabba) i dessa sammanhang/forum... Varför loggar du själv inte på som Hape?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det står ju hemsidan längs sidan, så alla vet vem jag är.

Jag giller Peter men varför har han en landkrabba som VD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mia, nästa steg är att boka provkörning med dem som jag anser är intressanta. Problemet med provkörning är som alltid att det är under en kort tid och vädret kan vara alldeles för gynnsamt.

Det jag verkligen är intresserad av just nu är få information av människor som har ägt båtarna ett tag och kanske har hamnat i kniviga situationerna och på så sätt utmanat båtarna till det yttersta.

Herman, vad menar du med redig aluminium, är inte alla båtar byggt av redigt aluminium?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla båtar från tex sjöfartverket, KBV mm är byggd i 5083 h111 (AlMg4,5).

Vissa båtar som tex passagerare fartyg är det till och med krav att de byggs i 5083 h116, som är hårdare än h111 men den kan man inte kantpressa.

De flesta fritidsbåt tillverkare använder vad de kallar marinaluminium 5754 AlMg3 som är mjukare, billigare och lättare och jobba med men inte så saltvattenbeständig och stark som 5083.

Man kan se det efter en kort tid att det finns vita prickor på aluminiumet.

Sen kan de kommer med massa snack om böj och sträcksiffror men i praktiken har jag sett att det inte håller med 5754.

Sen är det viktig att man svetsa i rätt ordning och riktning så att man får rätt spänning i plåterna.

Det är därför man ofta hör oljud i skrovet om den är svetsad på fel sätt.

Är rätt gjord då blir botten slätt.(se bild)

Det finns ju regler och krav på det också men det inte ofta man se att de fölljs.

Jag har lagad en del lotsbåtar som jag hittade massor med fel, nu var det i överbyggnad som man kunde se att det var lärlingar som hade svetsad det men ändå.

Har sett en bild på en arronet som hade 1mm kvar i akterspeglen efter att de hade monterad rostfria trimplan direkt på den, det hjälpta inte ens med anoder.

Så jag skulle aldrig använda 5754.

Nu bygger jag knappt för privat personer men nästan bara för myndigheter som har ofta krav att det ska var byggd enligt NBS-Y och i 5083 h111.

Sen finns det ingen aluminium fritidsbåt byggare som bygger i klass B för tror inte de klarar av kraven.

Du har rätt angående provkörning de är ofta vid fint väder därför föreslå jag alltid grov sjö när jag provkör med mina kunder.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har sett en bild på en arronet som hade 1mm kvar i akterspeglen efter att de hade monterad rostfria trimplan direkt på den, det hjälpta inte ens med anoder.

Hape, blev lite fundersam, har nog på några ställen en del rostfritt på blöta ställen dels uppstyvningen av aktern (se bilden) rostfria bult och brickor, samt även till bultningen av motorn även en extra förstärkningsplatta mellan motorns bultning i rostfritt.  Har inte sett några angrepp på själva båten däremot börjar motorn fäste se angripet ut, kan det vara så att skrotmetalen man gjuter motorer och drev i offrar snabbare än skrovplåten. ligger sötvatten, är det lönt att byta ut rostfria bultförbanden? och till vad isåfall? 

 

 

 

 

post-15930-1394236783,0517_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Det var länge sen.

Det kan väll inte var nån problem för dig och svetsa istället för att skruva.

Vet inte vad för motor du har men det finns stor skillnad i alukvalitet hos de olika märken.

Har lagat en del skeddar och de japanska motorer är av bättre kvalitet det blir knappt några porier som när man svetsa amerikans.

Sen är det Magnesiumanoder som gäller i sötvatten men det visste du redan tror jag.

Man kan skruva hur mycket rostfritt som helst på en aluminiumbåt men under vattenlinjen måste man alltid försöka isolera så mycket man kan.

 

Det var väll din badankan jag såg på Smålandsnytt?

Om du behöver redig alu, kom bara förbi nån dag har de flesta tjockleker hemma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jo det var nog min Badanka du såg.  Motorn är en 80 tals mercury, verkar ha rätt mycket zink i gjutningen. När jag handlade motorn åkte jag på att svetsa upp kylmantlen eller vad blockstycket heter som sitter mot cylindrarna bakom avgasplåten och dess gjutning var rena skrotet att svetsa i. Har tyvärr inte tillgång till någon tig längre.  Akterförstärkningen gjordes på detta sätt för att jag inte ville riva upp akter durken som plastmatteklädd spånplatta i dessa båtar. Rostfritt är ju svårt att undvika finns ju en hel del i motorerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...