Gå till innehåll
tisdag 02 december 2025
Dykarn

Frågor ang. Johnson 35hk '84 utomb.

Rekommendera Poster

Hej! En släkting till mig har en 35hk Johnson snurra som började låta mycket illa under drift varvid han stängde av motorn. När han inspekterade den visade det sig att svänghjulet med axel satt löst - gick att röra på. Svänghjulet sitter alltså fast i sin axel men hela paketet sitter löst, vilket får oss att tro att ett eller flera lager(vevstakslager-ramlager?) har havererat. (Motorn fungerade dock då detta inträffade, så han blev tvungen att stänga av den själv.) Jag undrar nu om någon kan bekräfta våra misstankar om lagerhaveri, vilket/vilka lager som då kan ha havererat samt om detta är väldigt besvärligt att fixa. Måste man t.ex. demontera hela motorn från snurran eller kan den klyvas och repareras sittandes kvar på plats i snurran? Är dessutom intresserad av köp av verkstadshandbok till densamma. Mvh Dykarn :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Du den var inte lite slut. Frågan är nog mera hur i helsike kan man låta en motor gå så långt till bristningsgränsen. Är knappast värt att reparera. Om man då inte först vill lägga ut en massa stålar. Motorn måste plockas ner i delar. Alltså tas bort från själva riggen. Om man sen är båtmotorkunnig finns det ju en chans. Men som sagt innan man sett hur jävlig den blivit av vanskötsel. Mitt tips är en reservdelsmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Ja, svänghjulet sitter direkt på vevaxeln så lagrena har gått. Det finns renoveringssatser att köpa och man bör då byta alla ramlager, vevlager samt lagrinen i kolvarna. Risken är att motorn är sliten i övrigt också och att man får byta kolvar och ringar till lite större samt borra cylinderloppen, gör en kompressionstest för att kolla det. Med en mekhandbok och lite intresse kan man göra jobbet själv i garaget över vintern, men behöver man borra om cylindrarna blir det att lämna det jobbet till proffs. Kan vara lönsamt att reparera motorn om kompet är bra men annars är det nog bättre att titta efter en annan begagnad motor för dom pengar det skulle kosta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara vevaxeln som gått av (mycket vanligt på äldre Mercury), blir nog enklast att använda den som bojsänke tyvärr.... /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Det kan inte vara vevaxeln som gått av om motorn fortafrande fungerar. Det är det övre ramlagret som gått, kan inte vara något annat. Sitter under svänghjulet och håller fast vevaxeln. Inte så komplicerat att byta och värt att göra om motorn i övrigt är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 20 hästars Mercury där vevaxeln gick av och den gick att köra med dock skramlade det en aning /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...