Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
guestsson

Dags atts sälja motorbåten. Hur gör man?

Rekommendera Poster

Efter en del funderande har vi bestämt oss för att sälja båten. Med villa, fritidhus och heltidsjobb blir det inte så mycket åkt under en sommar. En slutsats som för övrigt lett till att jag sjösatt i början av juli och tagit upp i början av augusti.

När så grannen erbjudit oss att låna/hyra deras båt mot att serva motorn och lite annat småpyssel, så känns det än mindre motiverat att varje år ägna början av semestern åt vårrustningen.

Så till frågan. Skall jag ha bråttom att ställa båten i ordning för försäljning. Har tåget så att säga gått i mitten/slutet av juni? 

Är det idé att börja annonsera med båten under täckning? Innan man spolat av vinterns damm och utan dynor och annat ser den ju inte så himla kul ut.

Båten är en Uttern 6200 CC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har sålt en del båtar de senaste vårarna. Mest styrpulpetare, roddbåtar och en och annan kanot.

Min erfarenhet är att folk är lite avvaktande i slutet av april för att bli seriösa i början av maj. Mot slutet av månaden och fram till midsommar är en välskött båt till rätt pris högvilt. Folk går och tittar vad nya grejor kostar och inser att begagnat kan kosta ner mot hälften eller endast en tredjedel så mycket. Men visst går det att sälja senare också men då riskerar man att få sämre betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen ide att visa båten om den inte är vårrustad om du inte tänker sälja den väldigt billigt. Så bort med täckning o spola av fram med rubbing o vax, en burk bottenfärg . Ett par kvällars jobb. Sen fota o in med annons fortast möjligt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo när du har satt in annonsen räkna med att få en massa svar sms på engelska där de vill betala via pay pal mm. Rent lurendrejeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta, gnid å putsa som fasen, serva å fixa det som inte blivit fixat, så det ser riktigt trevlig ut.

Kasta den i sjön å ta en massa bilder. 

Borde inte vara så svårt att få iväg den. Känns spontant som att du skall ut med annons snarast eftersom vi redan är i mitten av Maj.. 

Man får alltid en massa menlösa svar på alla annonser man sätter ut på Blocket, inget att bry sig om..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga. En båt som är sommarklar, bara hoppa i och vrida på nyckeln får bäst pris. Allt går ju att sälja i vilket skick som helst men är all vårrustning kvar så lär det göra skillnad på priset.

Det där med att vara tillgänglig för att ev köpare ska kunna titta på båten. Du har inte funderat på en båtmäklare? Visst, de tar en slant för besväret men kundkretsen blir större, du slipper åka iväg för att visa båten själv och de håller reda på papperen och vad som är rimlig utrustning i båten.

Själv har jag använd http://www.riddarfjardensmarina.se/ vid senaste köp och även sälj av den gamla båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan ta en bild när båten faktiskt används och gör fart genom vattnet med lite vattensprut kring bogen kommer du att få en riktigt fin säljande bild och dessutom sticka ut från de andra annonserna där de flesta bara har bilder där båten ligger förtöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd. All services och vaxning gör jag på hösten, så så himla mycket jobb är det inte, men varje helg fram till mitten av juni är uppbokad.

Om man bara tänkte lite längre så skulle jag hat tagit bilderna i redan sommras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...