Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DavidN

Hjälp, konstig lukt i toalett/duschutrymmet

Rekommendera Poster

Jag har en lite konstig lukt i båten som jag tror kommer från wc/duschytrymmet. Lukten är iallafall utan tvekan mest påtaglig där. Har självklart försökt skura så gott det går där jag kommer åt, både i själva utrymmet, under det och även i skåpet under handfatet. Fanns ingen direkt skit som lukten skulle kunna komma ifrån, slangarna såg värst ut men var lätta att torka av. Trots att jag gjorde i princip helt rent, kom lukten tillbaka. utrymmet under handfatet och under durken är trånga, men jag anser att jag kontrollerat största delen av dessa utrymmen iallafall

Lukten är svårbeskivlig, inte avföring, inte ruttet ej heller frän och inte mögel. Det är mer som en unken kemisk doft, taskig gammal tvål eller nåt. Det är inte så att någon som är nere i båten reagerar på att det luktar äckligt.

Det finns ingen septitank och båten är 7 år.

Min enda ide nu är att det kommer från slangarna, då jag tycker att även kommer en viss lukt från utrymmet bakom sofforna i salongen dvs direkt akter om wc (dock mycket mindre lukt). Men den lukten kan lika gärna komma från toan genom skottets slanghål.
Om jag inte missat något så kan det bara vara slangarna eller sitta i plasten i själva utrymmet.

Någon som har erfarenhet av något liknande och har några tips?

 



Senast ändrad av DavidN | 15 maj 2011 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde då och då känna en obehaglig lukt på min toalett innan förra våren då jag bytte slangarna mellan toa och septitank och även den ut genom bottengenomföringen, idag ingen lukt alls, är ingen expert på området men när jag såg mina gamla slangar så helt klart kunde det lukta igenom dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur luktar slangarna? Om de inte luktar rosor så kanske det är läge att byta dom i alla fall.
Eller kan det ligga ett muslik och stinka någonstans - vi hade besök ombord i vintras av en mus som dog men den hittade vi innan det blev varmt och den började ruttna som tur är.

Att sätta en solcellsventilator på toan är en bra investering mot luktproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lufttäta slangar är bara lufttäta så många år. Jag skulle gissa att det är skitlukt som sakta kryper igenom dem. Måste bytas då och då.

(Vilket påminner mig om vad jag borde göra nästa vinter ja. Suckar med tanke på hur bökigt det är att komma åt allting i en trång båt. :-( )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på en annan linje, jag tror inte det är toainstallationen som luktar - jag tror det är duschen! Lukten du beskriver låter som den härliga blandning som uppstår av ruttnande hår- och hudrester och tvål.

Var tar vattnet vägen när du duschar?
Det borde finnas en pumpgrop med en pump med nivåvakt?
Hur ser det ut där?
Hur ser det ut i pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt slangar eller linda de gamla med aluminiumtape.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag tror som sagt inte det är skitlukt, dels för att den enda slangen som det gått skit i är utbytt. Dock är inte de andra utbytta, dvs vatten in, avlopp från handfat och dusch. De slangarna borde inte lukta såvida det inte blir någon form av reaktion efter ett antal år.

Innan jag tog tag i problemet så var jag relativt säker på att lukten berodde på att någon form av rengöringsmedel runnit ut i något utrymme och legat där flera år. Dvs lukten är inte direkt äcklig utan mer konstig, svårt att förklara. Nu har jag i princip gjort rent i dessa dolda utrymmen utan att finna något och utan märkbar förbättring.

Just nu har jag tre uppslag

- Ägaren innan har tvättat utrymmet under flera år med något medel som numera sitter överallt i plasten och luktar. Känns inte alltför troligt då det inte direkt luktar från plasten och det isåfall inte borde vara så påfallande och ej heller gammal kem lukt. Funderar ändå på att tvätta alla väggarna och golv några gånger med något lämpligt medel. Har dock gjort detta med vanlig såpa i rent städsyfte några gånger under förra säsongen, utan märkbar förändring.

- Som någon skrev, avloppet till duschen. Känns mer troligt, men har sniffat i det och kan inte direkt säga att lukten kommer därifrån. Men ska kolla igen.

- Slangarna, dvs de gamla färsk och gråvattenslangarna. Känns ju heller inte så troligt, då det enbart gått mer eller mindre rent vatten i dessa. Såvida just denna modell av slang får någon form av reaktion efter en 7-8 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nu också lite inne på den linjen, när det visade sig att det inte låg någon ansamling av gammalt medel någonstans.

Vattent lägger sig på golvet tills jag trycker inte knappen till pumpen manuellt, dvs man håller in den när man ska pumpa ut. En viss mängd vatten verkar dock försvinna innan, dvs ner i någon form av pumpgrop eller dyl. Dock så verkar det inte vara någon större konstruktion då det på undersidan i pricip bara sitter en slang.

Är det dumt att köra klorin eller propplösare ner i brunnen? Kan tänka mig att varken pump, slangar eller packningar mår bra av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att köra klorin i är dumt.
Att köra propplösare i är mer än dumt.

Manuell rengöring är alltid det bästa (...men också det äckligaste...), sedan kan man använda varmt vatten, diskborste och diskmedel till det som är kvar då det rör sig om feta avlagringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du någon typ av tättningsring uppifrån i duchen eller diskho som det kan sammals under uttan att det syns uppifrån

hade så i vegan  börja lukta från avloppet i diskhon låg gammal kaffesump   ( rengjorde och byte tättningsring ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen, ska ut till båten och kolla. Det jobbiga är just att det inte går att säga exakt var lukten kommer ifrån och byta alla kopplingar, slangar, rensa avlopp, kolla packningar och skrubba här och var på rent måfå känns lite tröstlöst. Men nu ska jag ut och kolla efter era tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis samma problem har vi, men vi har ingen dusch i båten, en Albin 78. Det luktar inte skit utan mer kemiskt och obehagligt. Vi har skurat overallt så det kan inte ligga något annat och lukta. Måste därför vara från toan det luktar. Installationen är från 2001 och jag vet inte hur länge det skall hålla?

Återkom gärna med resultatet efter att du har checkat av alla ideér du fick här.

Eller om någon annan har ytterligare tips på vad det kan vara.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej DavidN, har ett luktproblem som verkar mycket likt det du beskrev, dvs en nästan odefinierbar kemisk och frän lukt, nästan som bränt gummi. Det tycks komma från under vasken någonstans, men jag har följt alla rör och ledningar och blir inte klok på var lukten kommer från. Blir nyfiken, hur löste du det?

Redigerad av danandreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kört en ozongenerator någon halvtimme med toalettdörren stängd. Finns billiga på ebay bl a. Ozonet dödar bakterier som orsakar dålig lukt. Sedan behöver man förstås göra rent också.

Redigerad av Carl_XII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon, förutom att det är farligt, kan ställa till problem med gummi, plast och andra material som "torkar" ut, åldras extremt snabbt.

Fick en produkt, en kemisk PTFE-produkt som dom på ett järnverk använder bla till både roterande och andra rörliga och orörliga packingar som läcker lite utan skador, och som dom vill inte ska läcka.

Dom sprayar bara på, ex. kolvstänger mm. Fungerar utifrån sprayat som såna där packningsrekonditionerare som man häller i olja för att täta.

 

Samma produkt som jag använder, till allt, särskilt likränna, i toastolen när den börjar bli trögpumpad, plasrekond och all smörjning, även tillsammans med fett.

 

Det finns biologiska produkter, bakteriella, som äter all typ av organisk lukt.

Har lite av samma problem i ena toaletten. Har använt biologiska produkter, vilka hjälper i nån månad, sen kommer lukten tillbaka. Alla andra tillfällen har det funkat optimalt. Det är nog slangar som behöver bytas. Har inte tänkt på det tidigare. Gör ju ingen nytta att lägga medel i slangarna, det spolas ju snart bort med ny luktgivare.

Har fått tipset om bioprodukten från bilrekondare. Den tar oftast bort all lukt helt och lukten kommer inte tillbaka, dom sprutar även in den i friskluftintaget. När dom kört ozon, kommer (dom säger nästan alltid) efter någon tid, de flesta lukter åter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak till dålig lukt som man kanske inte tänker på är sjövattnet.

Det finns produkter som renar det sjövatten som man använder för att spola toaletten med, jag har en från Jabsco som heter Toilet Fresh System, men jag är osäker på om den fortfarande går att köpa i Sverige.

Edit: Jo den finns bl a här och här

 

Den ozongenerator som jag länkade till ger mycket lite ozon så det är ingen fara för vare sig gummi eller andra material. Efter några timmar är det bara syre som återstår av ozonet. Man bör dock inte vistas i båten då ozonet produceras - därför finns en timer på apparaten som kan köras i max 30 minuter. Det dödar också myggor - vilket kanske kan vara en fördel under sommarhalvåret...

Redigerad av Carl_XII

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat doftproblem på toan är att sjövatten står kvar i toaskålen några dagar. Då sker någon process i alger som finns i vattnet (någon typ av förruttnelse?) och det luktar illa. Numera slår jag lite färskvatten i muggen och pumpar ut innan jag lämnar den vid byggplatsen. Förr så luktade det skunk när jag kom tillbaka efter ett par dagar men numera är det luktfritt. (Å jag fick doften trots nya slangar...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En orsak till dålig lukt som man kanske inte tänker på är sjövattnet.

Det finns produkter som renar det sjövatten som man använder för att spola toaletten med, jag har en från Jabsco som heter Toilet Fresh System, men jag är osäker på om den fortfarande går att köpa i Sverige.

Edit: Jo den finns bl a här och här

 

Den ozongenerator som jag länkade till ger mycket lite ozon så det är ingen fara för vare sig gummi eller andra material. Efter några timmar är det bara syre som återstår av ozonet. Man bör dock inte vistas i båten då ozonet produceras - därför finns en timer på apparaten som kan köras i max 30 minuter. Det dödar också myggor - vilket kanske kan vara en fördel under sommarhalvåret...

 

Carl

Hur går doseringen till med Jabscotabletterna? Kunde hitta hur man får tillväga med dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att köra klorin i är dumt.

Att köra propplösare i är mer än dumt.

 

Manuell rengöring är alltid det bästa (...men också det äckligaste...), sedan kan man använda varmt vatten, diskborste och diskmedel till det som är kvar då det rör sig om feta avlagringar.

Jag skulle nog säga att klorin är bra - bakteriedödande - om du kan skölja bort det sedan... det är bakterier och bakteriers restprodukter som luktar i ett sanitetsutrymme:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa klor är desinfekterande. Och blekande och kan angripa en del material. Är även oxidationsmedel och kan reagera starkt med andra ämnen. Värst är nog syra, då bildas klorsyra... inte mumma alls.

det finns andra desinfekterande medel som är mindre aggressiva. Det mest kända är nog alkohol... men kan upplevas som missbruk till ända-målet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En orsak till dålig lukt som man kanske inte tänker på är sjövattnet.

Det finns produkter som renar det sjövatten som man använder för att spola toaletten med, jag har en från Jabsco som heter Toilet Fresh System, men jag är osäker på om den fortfarande går att köpa i Sverige.

Edit: Jo den finns bl a här och här

 

Den ozongenerator som jag länkade till ger mycket lite ozon så det är ingen fara för vare sig gummi eller andra material. Efter några timmar är det bara syre som återstår av ozonet. Man bör dock inte vistas i båten då ozonet produceras - därför finns en timer på apparaten som kan köras i max 30 minuter. Det dödar också myggor - vilket kanske kan vara en fördel under sommarhalvåret...

 

Carl

Hur går doseringen till med Jabscotabletterna? Kunde hitta hur man får tillväga med dessa.

 

 

Doseringen går till så att man stoppar in en tablett i en behållare som sitter på slangen med sjövatten som ska till spolningen av toaletten. Där löses sakta tabletten upp och blandar sig med spolvattnet som blir svagt blåfärgat, vilket syns då man spolar toaletten. Tabletterna räcker i några veckor och man lägger i en ny då spolvattnet inte längre är blåfärgat. Tabletterna innehåller ämnen som neutraliserar de bakterier som finns i sjövattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkohol funkar tyvärr inte mot alla organismer... För låg alkoholhalt inte alls och om halten är för hög så bara koagulerar cellmembranen och lämnar bakterierna levande innanför... Låg klorhalt funkar mycket effektivt, men självklart finns det modernare och mer miljövänliga alternativ... och det är ju högaktuellt att ta med i beslutet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med handdesinfektion du tvätter bort 99-99,5%

Den sista 0,5-1% tar du med alkohol som du ser till att väta händerna med under 30-60sek.

Om du tar bara sprit blir det inte jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Men inte helt lätt att hitta själva dosören någonstans, på Jabsco hittade jag endast tabletterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Men inte helt lätt att hitta själva dosören någonstans, på Jabsco hittade jag endast tabletterna...

 

Jag köpte min på ebay för ca två år sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...