Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wtf_mate

En Volvo Penta blåsning ut över det vanliga

Rekommendera Poster

Jag har 2 st Volvo Penta D4-260 i min båt. I höstas fick jag felindikering på en oljetrycksgivare på styrbord motor och bytade den. Den kostade då 777 kr. Nu har jag upptäckt att även barbord motor har fått problem med oljetrycksgivaren. Jag ber min båtmekaniker beställa en givare utan att kolla upp priset eftersom jag vet vad givaren kostar (trodde jag).

Eftersom mekaren hade ett par dagars semester tänkte jag att jag själv skulle hämta ut givaren hos min lokala Volvo Penta-återförsäljare i Malmö. Gissa om jag blev förvånad när den på mindre än 6 månader gått upp i pris till 3.020 kr, dvs knappt 400% !!!!

Anledningen visade sig vara att den ersats med ett nytt artikelnummer som är 21302639 och den jag fått monterad på min styrbordsmotor i höstas var på det gamla artikelnumret.

Jag meddelade givetvis butiken att jag inte var intresserad till det priset och efter lite Googlande så upptäckte jag att exakt samma oljetrycksgivare sitter i Volvos lastbilsmotorer, dessutom med exakt samma artikelnummer som till marinmotorerna och går att beställa lite varstans i världen för ca $35, dvs under 250 kr. Jag beställde min på marinepartsexpress.com i USA, den beställdes i onsdags och enligt UPS kommer den på måndag.

Det handlar alltså om en liten ynklig givare där Volvo Penta ser en möjlighet att skörta upp båtfolket rejält på ett bedrägligt sätt. Man blir rent ut sagt förbannad att Volvo Penta tar mer än 10 gånger mer för samma artikel till en båtmotor jämfört med en lastbilsmotor.



Senast ändrad av wtf_mate | 13 maj 2011 | 14:07
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår man varför företaget går så bra...rent j...a ocker skulle jag vilja säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag blev mycket road över detta inlägg, då jag arbetar med tjejen som är

Volvos komponentägare av denna artikel. Jag kopierade ditt inlägg och la i ett mail till henne.

Nu väntar jag på respons :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag blev mycket road över detta inlägg, då jag arbetar med tjejen som är

Volvos komponentägare av denna artikel. Jag kopierade ditt inlägg och la i ett mail till henne.

Nu väntar jag på respons :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 % påslag anser jag vara ocker. 400 % är betydligt värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info att lägga i bra-att-veta-lådan när man ska köpa motor någon gång.
Det finns ju lyckligtvis andra leverantörer av dieselmotorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ojojoj... jag kan knappt bärga mig gällande hennes respons :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår att ni skiter fullständigt i det.

Det var mer personligen jag tyckte det var roligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett troligt tillverkningspris är nån tia gissar jag. Allt det övriga är ett pris som kunden sätter, dvs klarar av att betala. I en svår situation mycket dyrt. Med Google och världen som marknad ett helt annat pris om man kan vänta ett par dagar.

Oljetrycksmätare är ingen tung grej och kostar inte mer än en dryg hundring i flygfrakt.

Tror det kan vara svårt för VP att få ut sina motorer. Rena ockerpriser måste motarbetas av oss kunder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missförstod mig nog, jag är faktiskt intresserad!  smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag och min bror, som är fiskare, skulle byta våra motorer valdes VP bort pga. deras hutlösa reservdels priser.

Valet blev Iveco / Lombardini en 50 Hkr resp. 140.

När en ny båt byggdes valdes en 350 Hkr Iveco.  

http://lasselundell.se/page4.html 

http://lasselundell.se/page24.html   http://lasselundell.se/page4.html      

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni förvånade?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100% påslag på inköpspris är ganska normalt i de flesta affärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni inte hört klychan att man får vad man betalar för? Hur får ni ihop det? Är det bra att betala dyrt för exakt samma sak man kan få billigt?

Jag hänger inte med i resonemangen riktigt. Kanske nån kan förklara hur man ska handla bäst?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Om inte kör lastbil förstås...............smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte förvånad.

Hade en dust med VP förra sommaren gällande locket till sjövattenfiltret som brukar springa läck på D6:orna. Samt styrslangarna som oxå läckte efter någon säsong å sist men inte minst proppelrarna som kaviterar sönder.. 

Jag jagade VP folk i månader för att få hjälp, när jag sedan gick till tidningen Båtliv blev det fart, det ringde en gubbe från VP samma dag å försökte ha ett regelrätt förhör med mig om var jag fått all information om saker som är felaktiga, de jag nämnde ovan. Den gubben å någon Caj eller hur han nu stavade sitt namn borde gå på någon form av charmkurs.. Å samtidigt lära sig hur man hanterar kunder. Det VP folk inte riktigt verkar förstå är att det är kunderna som betalar deras löner.  Jag ruttnade rejält. Nu sitter det iofs en VP D4 i min nya båt, uppdaterad enligt vad som ska göras, inte enligt vad VP säger att man borde göra.. Vad det gäller inköp å reservdelspriser så är VP sinnessjukt dyra, men.. Det är samtidigt motorer som har gott rykte när dom väl sitter i båten. En båt med ex hammerhead diesel är ju nästan osäljbar då det är en dålig motor, även om den är billigare i inköp än VP.. 

Det är mina erfarenheter och mitt tycke. Jag kommer säkert få en massa påhopp om att Hammerhead är skitbra osv.. Tycke å smak är som baken delad, i mitt fall även hårig.

Hur som så hoppas jag att de delar som man kan köpa på annat håll (kina) blir mer tillgängliga för konsumenter, så man slipper lägga ut obscena pengar på en liten magnetventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men inte 100 % påslag på ett tidigare pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Pentas prislista för att se vad som antagligen är trasigt vid problem, det är alltid en av dom dyra reservdelarna, dom som antagligen brukar gå sönder.

Sen handlar jag delen någon annan stans, ofta som lastbilsreservdel.
Gör samma när det gäller oljefilter, olja, mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med trådskaparen och anser också VP har minst sagt knasig prissättning. 
När jag skulle köpa en ny vattenpump till min VP MD2030D så skulle den kosta ca 4000:- i sverige, då hittade jag en firma mitt i england som sålde den för....2300:- (inkl. frakt). Hur går det ihop? Jag fick vänta i 3 veckor på pumpen eftersom firman var tvungen att beställa hem den från....sverige antar jag? (eller vart nu VP har sin reserdelstillverkning)
Valutakurser hit och dit...det känns som att halva priset inte ska bara handla om valutan och kurser.

/Elfanomad


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har dyrgripen levererats med UPS. Beställd i onsdags, leverans idag måndag. 

Passade även på att beställa lite andra delar eftersom i likhet med locken till sjövattenfilterna som nämns lite längre upp i tråden så har Volvo Penta upptäckt att det finns andra svagheter i deras konstruktion av D4 & D6-motorerna.

På D4 och D6-motorerna ( troligen andra också ) har man upptäckte att tryckrullarna och remspännarna till generator- och kompressorrem som i orginalutförande är tillverkade i plast inte står pall för krafterna de utsätts för. Speciellt rullarna som transporterar kompressorremen har kort livslängd och enligt Volvo Penta-mekaniker som jag talat med så käkar D4 och framför allt D6-motorern remar. Även tryckrullarna är tydligen kända för att ge vika.

Då tänker man lite naivt att Nu kanske Volvo Penta tar någon form av ansvar och erbjuder dessa delar till en vettig peng eftersom de bevisligen insett att de gjort en undermålig konstruktion. Men man glömmer att Volvo Penta är som de är. Kunden ska blöda men inte förblöda. Tydligen ska det svida lite extra för Volvo Penta-ögare i Norden än övriga världen.

Nå väl, jag passade i alla fall på att beställa följande från USA:

1 st 3847481 ( Remspännare som nu är i metall istället plast )
2 st 3847482 (Tryckrullar som nu är i metall istället för plast)
1 st 968559 ( oring )
1 st 950542 ( pinne )
1 st 21302639 ( Oljetrycksgivare )

Totalt inklusive frakt fick jag ge 4.069 kr enligt mitt kontoutdrag. Exakt samma delar vill Volvo Penta ha 7.562 kr för här hemma. En besparing på knappt 3.500 kr.

Det ironiska är dessutom att delarna är tillverkade i Frankrike och Tyskland vilket betyder att de färdats över atlanten mer än en gång.

Denna gång slapp jag betala tull och moms, kanske för att jag valde fakturaadress hem och leverans till jobbet men även om det bifogats en faktura och jag fått betala avgifter så hade det varit billigare.

Bifogar en bild på givaren som Volvo Penta tycker att svenska kunder ska betala 10ggr mer för än amerikanska.

post-10012861-1394236711,7168_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du endå lägger energi på dina knotor är min rekommendation att du kikar på: http://www.nbmhydraulic.com/ å köper nya styrslangar går väl på 5,000 för 4 eller nåt sånt. Dessa är stålomspunna å riktigt bra gjorda till skillnad från skiten som VP säljer som original. Jag hade 3 som det var läckage på.. inte så kul att komma dundrandes i 45 knop å inte kunna svänga.. 

Påtalade även detta för stolskotten på VP förra sommaren när jag bråkade med dom.. Då sa ljushuvet Cay att garantin på drevet inte gällde nu när jag satt på andra slangar. Påtalade för honom att det för min del var viktigare att kunna styra min båt än att garantin gällde på drevet. Vidare frågade jag: Om jag har originalslangar, dessa spricker igen lagomt när jag är på hemväg, åker på grund för att jag inte kan styra.. Står VP för alla kostnader kring detta?? Inte mycket va.. 

Bra motorer, när man bytt ut de undermåliga delarna som VP har satt dit.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, jag kommer sannolikt inte att köpa Volvo Pentas hydraulslangar. Jag noterade faktiskt en liten spricka i en av slangarna som går från skölden ner till styrcylindern men gjorde bedömningen att det håller denna sommaren också. Volvo Penta har dessutom kommit med en bulletin om problem med slangarna så de är väl medvetna om problemet. Det kanske är inbyggt i affärsplanen att det ska finnas ett visst mått av svaga komponenter i vare motorserie som genererar en inkomst under några år efter att motorn är såld.

Däremot fick jag byta en styrcylinder strax före sjösättning. Det hade börjat läcka olja från den och Volvo Penta erbjuder inte möjligheten att köpa delar så att det går att packa om cylinder vilket innebar att jag fick köpa en ny cylinder för 6000 kr ( upptäckte sedan att man kunde köpa den från USA för 3000 kr).

Det är som du säger, när man rättat till alla Volvo Pentas konstruktionsmissar ( vilket man givetvis själv får finansiera dyrt) så är det säkert bra motorer. Det är lite lustigt när man tala med folk i nere i hamnen. De som själv har mercruiser eller något annat fabrikat talar om Volvo Penta som att det är det är båtmotorernas Rolls Royce och de som talar mest illa om Volvo Pentas egna servicefolk som jag talat med både i Sverige och Tyskland.

För de som läst ovanstående och nu tänker att det måste handla om en gammal veteranbåt kan jag avslöja att det handlar om en välvårdad, fullservad och mycket välskött båt från 2006 med ca 200 timmar på motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ett motstånd till generatorn på D6:an från USA, 140 SEK inklusive frakt, pris i Sverige 750 SEK, över lag verkar de Europeiska Volvo Penta-reservdelarna vara minst 100% dyrare(eller mer) än resten av världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har byggt in en Hammerhead en gång efter kundens önskemål.

Vilket skit, aldrig igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, samma delar som för tre år sedan skulle kostat 7562:- kostar idag 5010,50:-.

Aldrig hört talas om att reservdelar blir billigare med åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-07-20 vid 19:56 skrev Rune_99:

Märkligt, samma delar som för tre år sedan skulle kostat 7562:- kostar idag 5010,50:-.

Aldrig hört talas om att reservdelar blir billigare med åren.

Å var ska man klaga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...