Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Riro

Extra slang från agvaskrök?

Rekommendera Poster

På min MD21 sitter det en vinklad nippel på sidan av avgaskröken. Från nippeln går en slang 10-15mm innerdiameter som går vidare till en genomföring i bordläggningen en bra bit ovanför vattenlinjen. Under gång så kommer det lite vatten där.

Någon som vet vad vad den tjänar för syfte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog skvallerstråle som indikerar att allt är OK med kylvattnet från sjön. Lättare att kolla än plasket i avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha fel nu men svarar ändå, jag bytte ju från MD21B till en ny motor förra våren och då sa meken att på den nya är det våta avgaser till skillnad från MD21B så min slutsats var då att detta nu pluggade hål i bordläggningen var helt enkelt för kylvattnet. Långt svar men kylvattnet kommer alltså ut där och inte med avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD21 har våta avgaser. Kylvattnet blandas med avgaserna i avgaskröken och följer med hela vägen i avgasslangen och ut genom samma genomföring. Den slang jag menar sitter ansluten till sidan av avgaskröken och kan vara menad som skvallerrör (lika som på utombordare där merparten av kylvattnet går ut tillsammans med avgaserna). Det rinner bara lite där under gång, men det kan bero på att det är för stor nivåskillnad mellan avgaslimpa och genomföringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att jag friskrev mig redan i början på mitt tidigare inläggwink, då mindes jag fel ang. vad meken sa, kan det bero på åldern eller att man var så exalterad när man skulle titta p sin nya motor...fan vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att han menade att på nya motorn så fanns inget skvallerrör utan att allt kylvatten följer med avgasrena ut, vilket det i princip gör även på min båt, men det kan ju bero på felmonterat skvallerrör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lika på min Vire, och jag förutsatte att detta hade med kylningen av bordgenomföringen att göra på något vis..? Alltså, innan kylninen via avgaserna kommit igång ordentligt. Men, visst, det kan vara skvallerstråle också, när det kommer upp, själv har jag aldrig tänkt i de banorna.

Tillägg - förlåt, jag läste en gång till...
Så såg det inte alls ut!
På min kylvattenslang från impellerhuset satt en T-koppling, ena delen var ansluten till avgaskröken, andra delen var ansluten precis innan bordgenomföringen på avgasslangen...



Senast ändrad av Peter_K | 11 maj 2011 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter där för att minska på mottrycket på avgassidan. Särskilt på tomgång kan det behövas så inte rovan stannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kanske också för att motorn inte ska suga in kylvatten via avgasslangen när den stängs av och undertryck kan uppstå???   (Vet alltså inte, lika mycket fråga som påstående!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yesTack för alla svar. Att den sitter där för att minska mottrycket i en vattenfylld avgasslang vid start och tomgång verkar självklart när man läser det, (irriterad att man inte tänkte på det själv). Att den även eliminerar risken för baksug låter också logiskt.

Vore även glad om ni motorkunniga kunde hjälpa mig med synpunter i min tråd Vatten i cylinder?

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta en vakuumventil? Om du har såpass grov slang 10-15mm innerdia. så kan det inte vara rakt ut. I det fallet hade det kommit mycket mera vatten när motorn går.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara en strypning så det kommer lite vatten bara. Behövs bara ett pyttehål som en knappnål för att förhindra hävert.

Bättre metod än vakumventil som ska rengöras och där membranet som knappt syns lätt försvinner. Dessutom skvallerståle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nippeln sticker ut från sidan av kröken så vattnet forsar nog hellre förbi ner i avgasslangen än söker sig ut genom nippeln. Dessutom så är det rätt stor nivåskillnad mellan nippeln och geomföringen så det ska mycket till för att det ska orka spruta vatten där. Tror nog att huvudfunktionen är  att minska mottrycket vid start och eliminera baksug.



Senast ändrad av Riro | 12 maj 2011 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan men med  den lilla slangen monterat i vattenlinjen (under vattnet) och den följer samma svanhals som den stora.. så ser inte riktigt skillnaden eller behovet..

 

ska jag låta den vara eller stänga den eller flytta den likt avgaserna över ytan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...