Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sigvardson

Bränslepump Yanmar 3GM

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Marex 21 snipa med en Yanmar 3GM motor. Det har nu konstaterats att bränsle/matar/förpumpen in fungerar som den ska och skulle behöva bytas. Yanmar själva tillverkar inga delar till dessa motorer längre och kan inte hjälpa till. Någon som vet någon annan firma som har reservdelar till dessa motorer och skulle kunna hjälpa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla med Sjöbergsmarin i Stockholm ,

Fräsarvägen 2
42 50 SKOGÅS
Tel: 08-609 08 00
Fax: 08-609 08 09

 

sjobergsmarin.se

 

 

/stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå!

Kan detta verkligen stämma?

Här har folk som frågat om Kinamotorer fått höra att man ska köpa etablerade märken för att man ska kunna få reservdelar om man behöver.

Yanmar är väl det märke efter VP som är mest etablerat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle,

Jag kan själv inte så mycket om motorer men har uppfattat saken ungefär som du att Yanmar är ett mycket etablerat märke som bla sitter i många entreprenadmaskiner så även jag själv är lite förvånad. Båten är inlämnad på en firma som servrar alla typer av dieslar, även båtar, och de kontaktade Yanmar och fick beskedet att de inte har någon ny pump men de lovade söka vidare på andra ställen.

Det måste väl finnas någon form av andrahandsmarknad för såna här motorer liknande den för bilar? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog tyvärr riktigt, läste på ett norskt forum att någon där fått samma besked som du om reservdelar till 3GM.

Och det stora Svenska märket tar ut så hutlösa priser på sina delar att ingen kan köpa dom,
vet inte vilket som är mest rätt, men resultatet blir ju detsamma.

Jag får mer och mer argument för att köpa en billig Kinesisk motor.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Det löste sig med ny bränslepump. Firman som servarde båten beställde en från Marinshopen men även Sjöbergsmarin hade. De kostar ca 1500kr inkl moms och fanns för omg leverans.

Det var tydligen inget ovanligt att man behövde byta pump på en såpass gammal motor utan det är normal service. Nu hoppas jag den skall pumpa på fint några säsonger... :)

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

suveränt att det löste sig, hoppas motorn går i många år till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...