Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Pontus_pf

Åka egen 5,9m-båt Finland (Åbo) - Sthlm

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag funderar på att köpa båt i Finland, en Yamarin 59 HT och köra hem den själv (plus någon till i båten). Borde väl gå om det inte blåser för mycket? Har dock aldrig gjort något liknande förut.

Det verkar vara högst 35 landmil mellan Åbo och Sthlms södra skärgård enligt Eniro, kan det stämma? Då borde bensinen gå på högst 3000kr. Det är billigare än att ta med egen bil trailer fram och tillbaka, och skulle köpet inte bli av när jag väl är där så riskerar jag inte att betala för bil trailer helt i onödan.

 

Någon som kan tipsa om bästa väg att ta, och annan bra info? Man ska ju tanka på lämpligt ställe osv, full tank är 90L. Samt ordna med sjökort. Hur har andra gjort? Känns onödigt (dyrt) att köpa nya papperskort för Finlands/Ålands hav då jag inte planerat att åka där igen den närmsta tiden... Men något måste man ju ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

La  en enkel rutt i det digitala sjökortet

Från Åbo till Mariehamn är det ca 80 distansminuter

Från Mariehamn till Arholma är det ca 30 distansminuter. Dety är ju i så fall den sträckan som det är öppet hav.

Från Arholma till Dalarö är det ca 55 distansminuter.

Landmil är något som inte finns i min sinnevärld på sjön, men en distansminut är 1852 meter om det är nån som inte vet.

Det är i regel inte frågan om båten, utan om besättningens kunskap och erfarenhet, när det gäller hur mycket man klarar. Kunskap och erfarenhet ger ju ofta de gränser som behövs för att förstå vad man tillsammans med båten klarar av. Påminner på något sätt om bonnförnuft. 

Min käpphäst i sådana här sammanhang är ju de två killarbna från Lysekil som skulle köra jorden runt i en liknade båt som du tänkt dig. De gick från Lysekil via Färöarna, Island, Grönland, USA, Panamakanalen, norröver längs amerikas västkust till Alaska. Där tog resan slut. Inte pga båten, utan helt enkelt pga att de blev ovänner, om jag inte förstått saken fel.

Kanske inte så konstigt, med två starka personligheter som färdats i en liten båt så länge och under såna umbärande. Resan var en bragd. Initiativtagaren skulle fortsatt själv, men jag tror inte det blev av.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=96533

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/28/alaska.html

Nu får jag hoppas att det inte går för dig som det gick för killen från Kalmar som jag peppade för att köra hem båten från Västervik. 

Vädret var perfekt den dagen det skulle ske. När han kom till båten var batteriet tomt och startmotorn skrot. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=390871

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 09 maj 2011 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bara till att pejla in det mot en dag då de är så blankt hav det bara går, annars får du en mardrömsresa. Jag har aldrig behövt vända hemåt med en båt vi haft men med där Yamarinen gjorde jag det två gånger på en sommar. Den är mycket v-bottnad och är därför väldigt rangling om du får vågor i sidled. Får du riktigt stora vågor rakt framifrån spolas eventuellt däcket över. Jag körde dock den båten från Göteborg till Läesö den sommaren men då var det just tidigt på morgonen och spegelblankt. Annars hade jag aldrig vågat göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan besökte Ålands skärgård flera gånger under 60-70 talet med en 21 fots Fjord som nog hade under 10 grader i bottenvinkel bak. Välj bara rätt dag för överfarten från Åland. Farsan sa att Ålands skärgård är en navigeringsutmaning så uppdaterat sjökort är rätt självklart.

Mariehamn-Söderarm är ca 22 nm så sträckan över öppet hav borde gå på under timmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst använder vi sjömil på havet. Tjatades mycket om det när jag pluggade till mitt nytagna förarbevis smiley.  I närheten av Dalarö är målet. Har inga problem att åka i den svenska skärgården med min nuvarade styrpulpet, så jag antar att det är samma sak i Finland egentligen. Men man har ju aldrig åkt där så det är ju en osäkerhet.

Gäller bara att det är fint den helgen man tänkte åka och hämta den... Tänkte inte lägga nån handpening utan köpa den samma dag jag kommer dit om allt ser bra ut, så risken finns väl att någon annan hinner före när man väntar på den fina prognosen. 1 dag eller 2 ska man väl klara utan att bli osams med besättningen...

Rolle85:
Jag har läst om dina 59HT-problem i flera trådar, så jag är inte förvånad över dina åsikter. Är det vågor stora att de kan skölja över båten åker jag inte överhuvudtaget, så det mesta är kanske beroende av vädret.

 

Jag ska bara köra hem båten snabbast möjligt, semester i Finland för bli ett annat år. Är det ändå så svårnavigerat om man håller sig i farleder? Eniro och hitta.se har inga vidare upplösning eller zoom på sina sattelitbilder.

Vart kan man se lämpliga ställen att tanka på i Finland? Fast 80M till Mariehamn borde kanske gå om man har 2st reservdunkar med sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp sjökort för tusan så du kan lägga upp din rutt. Att navigera efter Eniro och Hitta skulle jag aldrig någonsin göra. Har du nu ditt förarbevis så borde du veta hur viktiga korten är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badbalja:

Trod du missuppfattade mig lite. Eniro eller Hitta.se har inte ens sjökort över Finland vad jag sett.

Menade bara att jag försökte få en uppfattning med hjälp av sattelitbilderna hurvida det är extra svårnavigerat i Finlands skärgård jämfört med Sveriges, om man håller sig till farleder. Syftade på 666D3.s inlägg.


Edit: En överblick av sattelitbilder säger förstås inte så mycket om grund osv, men funderingarna kvarstår.



Senast ändrad av Pontus_pf | 09 maj 2011 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

Du kan ju gå in och tanka vid korpoström, väldigt fint där men nu gäller det ju en transportsträcka.

Där i från kan du ta dig mot mariehamn ( över skiftet föglöfjärden och Lumparn) för att fylla bränsle igen. Sen är det bara att lämna marhällan bakom dig och gå mot söderarm som blir ca 22 distans.

Det är inte ngt problem att gå i finska eller ålänska skärgården om du har sjökort.

http://www.gasthamnar.fi/index.php?action=vsatama&vsatama-id=7660

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en viss skillnad på en landmil och en sjömil.

Den förra är 10 000 meter och den senare - sjömilen - är 7 420,4 meter eller 1/15 jordekvatorgrad.  Till skillnad från en nautisk mil eller distansminut, som är 1852 meter eller 1/60 jordekvatorgrad.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, när du säger det så har jag läst det förut. Sökte och såg att det var du som skrev det. Men jag som är ung och läser nya läroböcker har lärt mig att det numera heter sjömil eller nautisk mil, distansminut står bara med som en äldre benämning cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket! Såna tips jag var ute efter. Korpoström verkar vara en liten kort omväg, men inte så mycket kanske. Man får väl titta vad bensinmätaren visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur sjö van du är men att ge sig av på långtur längs kusten är en sak, men när man kommer utomskärs är en sexmeters HT väldigt liten. Och när sjön blir stor hjälper det inte att topfarten kan vara hög på platt vatten. Väderomslag kan komma fort...

Kanske låter jag negativ, men man ska ha klart för sig vad man ger sig ut på, vem man har med sig och  inte bara lyssna på väderprognosen.. 

När det gäller sjökort så tycker jag nog de är väl värda pengarna,  Du behöver kanske inte detaljerade kort, men överiktskort är nog inte dumt att kosta på sig. (jag seglade till Väskusten från Vänern i somras och det var rätt trist att bara ha plottern så fort vi kom till Götaälv.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde i stort samma resa förra året i lite större båt (7,5 m). Åbo till Mariehamn är jämfört med Mariehamn och svenska kusten ingen stor sak. Visst finns det stora fjärdar man skall över och Skiftet (en fjärd som känns som öppet hav skall man ha respekt för). Men på det stora hela, så var det Ålandshav man måste tajma rätt. På vägen över fick vi vänta i Norrtäljetrakten i 2 dygn, trots detta var gammal sjö respektingivande. När vi sedan åkte hem, så var det plattvatten godsikt och man kunde korsat Ålandshav i en 4 meters båt. På resan hade jag både pappersjökort och navigator,  fick söka nödhamn vid ett tillfälle på finska sidan då det började blåsa upp rejält. Då är sjökort ovärderliga. Tankställen finns det och de är utmärkta på sjökorten. Själv hade jag inte åkt ensam. Sedan får man ta ställning till om man vill ge sig ut på långfärd med båt/motor man inte känner till.        // Peter

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En handhållen VHF radio är nog ingen dum investering heller, de kostar under tusenlappen numera.

Ålands hav kan vara en ganska enslig plats, speciellt utanför farlederna och inte allt för kul om motorn lägger av vid fel tidpunkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog satsa på å köpa sjökort....rätt mycke grynor och sten på finska sidan.

Ålands hav känns ensamt i en liten båt ...... men de går ju rätt fort att åka över om det är stilla å bra väder.

Lycka till om färden blir av....kan ju bli ett bra minne för livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det mesta beror på vädret helt klart! Så det värsta är nog väntan i Finland på bättre väder, speciellt om man har med sig någon som har bättre saker för sig än att vänta på bättre väder.

 

Undrar lite över betalning, får se om nån kan trots att min rubrik handlar om annat...
Finns ju andra trådar om att köpa i Finland men har inte hittat det jag är ute efter ändå. Hur gör jag när jag ska betala säljaren som är privatperson? Jag kan förstås fråga min bank Nordea, men dels kanske det finns billigare alternativ, och dels fick jag lite luddigt svar sist om att jag ska höra av mig igen när det blir allvar.



Senast ändrad av Pontus_pf | 11 maj 2011 | 16:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min Bella 703 i Borgå 4 mil öster om Helsingfors, lånad sjökort över Finland  av en kompis till säljaren när jag var hemma postatde jag dem till säljaren över Ålands hav var inga problem jag såg vindsnurrorna på Åland och radartornet i Sverige samtidigt men givetvis hade jag kort över denna sträcka också.

Man får tänka på att det kan blåsa bra på Skiftet då vinden kan ta fart nere från Danmark så där bör man vara försiktig annars så var det en trevlig och härlig tur.

/Kenbja

 

post-549-1394236703,3958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se till att ha en reservsnurra på åtminstone fem hästar.

Men som sagt är du sjövan sedan tidigar? Eller är det din första båt, är det det senare få med någon som har erfarenhet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En reservsnurra lär det inte bli på den båten jag ska köra.

Jag är uppvuxen med sommarställe i skärgården, så båt har jag ju åkt förr men inte riktigt på det här sättet... Det närmsta jag kommer är att jag de senaste somrarna har tältat ett par-tre nätter med min styrpulpet på 4,65m, och då har vi åkt omkring i södra skärgården och ut bland de yttre öarna.

Men nu har jag väl tillräcklig info för att ta ställning till hur jag ska göra!
Min pappa som har seglat till Åland i sina yngre dagar tyckte inte det lät som en bra idé. Så ska det bli av väljer jag kanske att vänta och se om båten finns kvar, så kör jag hem den på en långhelg i min egen takt!

 

Ingen alls som vet hur betalning går till mot privatpersoner i Finland på billigaste sätt, med hänsyn till växelkursen? Jag vill inte ha kontanter i resväskan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur betalningen skall gå till är antagligen ett av dina mindre problem :-) Om du har konto på Nordea så kanske det underlättar att Nordea är en ganska stor bank i Finland också. Bara att ringa upp och fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt Nordea finns på många ställen även i Finland stäm träff med säljaren på banken, eller ta med dosan o laptop och gör överföring när säljaren ser sen är det bara att printa kvittot som pdf och maila kunden så han har det för pengarna ser han inte fysiskt förran dagen efter om inte han också har Nordea. Glöm inte att kolla upp försäkringen innan så det bara är att ringa o teckna försäkring direkt efter betalningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ska betala till en privatperson i Finland så gör du en vanlig betalning (ej utlandsbetalning som kostar extra)in på säljarens IBAN kontonummer,  som du betalar en räkning till någon i Sverige.Det brukar ta tre bankdagar innan det är överfört.  Du får kolla valutan efter som du gör betalningen i kronor.

Jag köpte ett ankarspel från winchmatic i Norsborg och det funkade utmärkt att betala från finskt konto. Jag ringde min bank (Nordea) och kollade och det var dom som rekomenderade att jag skulle göra en vanlig betalning i stället för en utlandsbetalning.

Du kan ju ta ta trossen hos SRS så är du garderad ifall ngt händer på vägen över havet.

Stationerna finns ju i Räfsnäs och i Mariehamn.

Du kanta rygg på en finlandsbåt med och ha med en handburen vhf så har man garderat sig ifall ngt händer. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte försökt än, har varit upptagen denna helg.  Det är mycket som ska klaffa - ledig helg, rätt väder och att båten är kvar den helgen jag slår till! Men jag kan rapportera hur det sedan gick, om jag kom över med båt eller hittade annan med trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur har det gått ??? jag har sålt min Bella som jag köpte i Borgå och är ute efter en Yamarin 59 HT som du jag såg att de hade en ny Yamarin 59 HT   med en  Yamaha 80 Hk för 30000 Euro  ca 270000:- (Oprutad) på Nettivene.fi och det är ett klart alternativ för mig , begagnat här i Svedala för årsmodell 2007- 2009 är 250Kkr till 300 Kkr  så vi får se vad det blir.

Nyfiken att höra av dig

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj ! jag köpte en ny 59 ht för en månad sedan och är tills nu jättenöjd. Min känsla är att det finns rätt många nya och begagnade till salu. Kolla om ni inte kan pressa någon 10 eller 09:a, jag lyckades ganska bra tycker jag. Ett hett tips dock: köp inte för liten motor, det förtar en stor del av glädjen, inte minst vid försäljning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare köpte HT 59 i finland och sparade en minst 30 - 40 tusen på det med den ¤ kurs som då gällde. 

Kom ihåg att svenska och finska försäkringsregler är helt olika och att spårsändare, märkning och startspärr är mycket ovanligt i Finland pga det. Handlarna kan inte den biten, det får man beställa hemma. Ta även med SSF godkända lås & ketting till motor och båt.

Vi hade VHF och AIS med på en planka i båten och säljare monterade antenn och en Garmin plotter med sjökort hela vägen. . Kul att se vad alla båtare heter direkt på plotterna och när och var vi kommer att kollidera ;-) Köpte även svenska och finska båtsportkort.

Skiftet mellan Åbo och Ålands skärgård kan vara minst lika gropig som Ålands hav eller tidvis mer krabb. Ålands hav är djupt och får längre låglängd som är lättare att hantera. Det kräver mycket marinaler i kalendern för att hitta dagar med lite vågor. Vi hade hela kristi flygare som marginal.

Vi öppnade konto i Finland så det skulle gå smidigt att handla.

Vi hittade en dag och hade en relativt lugn tur i vilket fall när vi passerat mitten av Ålands hav. Kollade alla vädersiter varje dag innan och vi lyckades pricka rätt. Den dagen var svallet från 10 kryssnings och linjefartyg värre i Furusundsleden så innomskärsbiten tog längre tid än beräknat. Det kanske hade varit läge att ta en annan väg är den största farleden man kan hitta mitt i rusningen en freddag kväll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd, men fick en fråga nu hur det gick med detta så är lika bra att jag rapporterar här om fler kommer till denna tråd när man söker efter liknande info.

 

Båten jag fastnade mest för i Finland blev såld innan jag hann slå till, sen blev det inget köp i Finland. Kanske lika bra det för det blev tillslut en Flipper 666. Så istället för båtresa i Finland blev det 10 timmar med 30-trailer i Sverige då denna ingick :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...