Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Albatros

Parsun motorer, ett bra märke?

Rekommendera Poster

Hejsan, jag har köpt en Parsun utombordare, när jag prata med bolaget jag köpte den av sa de att det är precis som en yamaha men med ett annat namn. Men nu när jag har hört mig för lite så har jag fått höra att man bara försökt efterlikna Yamaha och att det inte alls är samma sak. Det spelar iofs inte mig någon större roll utan nu är jag mer nyfiken på hur det kommer gå den dagen jag behöver underhålla den eller lämna in den. Finns det delar eller är det svårt o få tag i? Har till och med varit i kontakt med ett företag som inte ens vill ha med parsun o att göra. Någon som hört något eller har erfarenhet av märket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu får du lida. Köper man billigt, så kan det ju som oftast vara ett bakslag.

Reservdelar om säg 5-10. Hur blir det det ställt där.

Där har du den stora frågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör nu sjunde sesongen  med Parsun 9,9.

Har inte behövt mer än anslutningen till bränsleslangen, och på den förpackningen stog det Yamaha.

Bara bra att man talar nedsättande om kinamotorer, vid en stöldräd i vår lilla hamn var min moter kvar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en SAIL för några år sedan då den ny kostade lika mkt som en gammal beg yamaha. Sail är väl släkt med parsun tror jag. Yamahas reservdelar skulle passa rakt av enligt säljaren. Och de delar jag köpte var yamaha delar typ konverteringssats m.m Däremot började den ärja och tappa färg här och där så jag vet inte materialets kvalite. Har läst någonstans att man ska byta zinkanoderna till yamaha då de är bättre så att inte motorn ärjar. Annars gick motorn hur bra som helst de år jag hade den.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Parsun skulle vara precis som Yamaha är det nog ingen som tror på, inte ens säljaren som sa det. Däremot skulle man nog kunna kalla det en Yamaha-klon? Det är t.ex. samma anslutning för extern tank.

Sök på Parsun här på forumet. Finns en hel del trådar. Koncentrera dig på de som har faktisk erfarenhet av motorn (du kommer nämligen hitta en hel del tyckande också, från de som inte äger eller har ägt en Parsun).

Ska själv snart gå in på fjärde säsongen med min 5-hästars Parsun.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att få lite fakta då från de som tror sig veta mer om Parsunyes

 

Är det en licenstillverkad motor? (man har betalt för konstruktionen till de som utvecklat motorn)

Är det en kopia?   (stulen konstruktion)no

Är det en egen konstruktion men där vissa delar passar från andra fabrikat?

Eller vad är en Yamaha-klon?

 

OBS inget om den är bra eller dålig, det kan vi ta sedan.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dessvärre inte bjuda på några erfarenheter av Parsun, men lite av den outtömliga livserfarenhet som en på 50- bär på:

Är det någon fler än jag som har minnesbilder från hur snacket gick på sjuttiotalet? Då kom det nya billiga mycket konstiga och troligtvis jätteopålitliga motorer som hette Yamaha, Suzuki, Tohatsu, och Mariner. En riktigt konstig en som kom några år sedan hette Honda, den hade fyrtaktsmotor!

Allt är nytt i början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanr diskussion. Jag är 50 och kommer ihåg när Toyota kom. Då i början  var Toyota en riktig dålig bil nu är Toyota kanske den allra bästa bilen ur ett kvalitetsperspektiv. 

Samma produktmärke har olika kvaliteter över tiden.

Min allra egna erfarenhet av kina produkter är i alla fall att de sparar in tillverkningskostnader på typ slangklämmor, packningar, slangar mm. Hurvida sedan själva motorerna har tillräckligt bra kvalitet kan jag inte svara på.

/Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Helt riktigt men just med Hondan så fick den övervägande gott mottagande i stort sett på en gång. Jag var i motorköpartagen då och följde med i allt som gick att läsa om båtar, motorer mm.

Det blev dock en ny Yamaha 90hk 2T den gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bekant som är inköpare hos en leksaksgrossist o därför handlar en del med Kina,.Han sa en tänkvärd sak,   ju mer man pressar Kinesen på priset desto längre in på lagret går han för att hämta grejor... konsensusen blir väl att ju bättre material desto dyrare.

Inga värderingar lagda, jag köper också gärna billigt... men tänkvärd kommentar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer otroligt bra det din bekant sa, min erfarenhet är exakt densamma. Har själv arbetat som inköpare/produktansvarig inom detaljhandeln med mycket inköp från Kina. Allt handlar om priset, vill man ha exempelvis högre kvalite på ett lager så åker priset upp litegrann, vill man ändra utförandet på något annat, inga som helst problem, men det kostar lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju inte konstigt.yes

Kineser kan inte de heller trolla. Ska det vara billigt blir det skit. Ska det vara hyffsad kvalitet så måste man anstränga sig lite och välja delar av bättre kvalitet och då blir det dyrare, även i Kina.

Lovar, har varit i Kina och sett att de gör ungefär som vi, finns inga trollkonstnärer där heller. Bara helt vanliga människor med 2 armar och 10 fingrar på varje hand, (från början)

Ska man sedan även lägga kostnader på konstruktion och utveckling blir det ytterligare dyrare. Alternativt så ritar man av vad någon annan gjort och slipper en del kostnader.

Skriva av någon annan lärde åtminstone jag mig i skolan att sådant kallades fusk, men idag kanske moralen är annorlunda.surprise

 

Vi kom aldrig fram till hur det var med Parsun, är det en kopia av Yamaha eller?, ärlig eller inte?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror båtnytt eller om det var vi båägare som  försökte reda ut begreppen men ingen ville riktigt vill tala om hur förhållandet mellan Yamaha och Parsun ser ut. Vilket ju därmed talar för att det finns ngn form av samarbete.

Men det är rätt att under kåpan är Parsun en kopia av  Yamaha wilket även Hidea är.  Så det funkar säkert med de flesta yamma delar. Å andra sidan så får man nog räkna med att man knappast kommer att kunna helrenovera en 5 hp motor om 15 år å anda sidan gäller det nog även om man köpt en av fint märke.

Ett tips till den somhar en parsun (och det gäller säkert även för andra) om man klär insidan med bitummatta så blir den betydligt midre bullrig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Parsun är så lik Yamaha att reservdelar är utbytbara så är det frågan om licens där Parsun köpt rätten att tillverka antingen nuvarande eller en äldre modell av Yamaha. Hade det varit piratkopior så hade de inte kunnat säljas i Sverige. 

Det är ju inte så att Parsun säljs på marknader eller från bakluckor på bilar.

Utvecklingen för Parsun kommer vara som alla andra nya leverantörer. I brist på starkt varumärke och historisk trovärdighet så måste man slå sig in på marknaden med ett lägre pris. Sedan när varumärket successivt etableras, återförsäljar- och servicenät etc byggs ut så minskar prisskillnaderna mot etablerade varumärken. Volvo Penta är motsatsen; etablerat sedan länge, med högt förtroende hos konsumenterna vilket gör att man kan men också behöver ta ut betydligt högre priser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så men det är inte förbjudet att tillverka produkter där vissa delar passar med andra. I så fall skulle reservdelar tillverkade för t.ex. en Volvo bil men säljs av Biltema vara olagligt.

Patent eller mönsterskydd kan i vissa fall hindra mot kopiering, men man bryter mot sådant ändå.

Antag att det är en kopia, då har man redan där lägre tilvlerkningskostnad för att kunna sätta ett lågt pris för att ta sig in på en marknad.

Så var finns bevisen för att det är en licenstillverkad motor?

Utvecklingen för Parsun kommer vara som alla andra nya leverantörer

Är det inte en licenstillverkad eller egenutvecklad produkt så är man inte ...som alla andra...

Jobbar själv på ett företag där det finns ett antal kopie tillverkare av våra produkter. Vi har tagit hela uvecklingskostnaden. Kopieraren köper ett par stycken, plockar isär, mäter upp och gör egna ritningar. Tillverkar sedan efter sina egna ritningar och kan sälja betydligt billigare än vad vi kan.

Ska det vara på det viset?

Fortfarand obevisat om Parsun är ok. Kan vara det.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 29 maj 2011 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med - skulle vara intressant att få ett säkert svar, kanske t.o.m. från Parsun eller Yamaha själva. Men det tror jag vi kommer få vänta på länge. smiley

Om Parsun har stulit någonting från Yamaha förväntar i alla fall jag mig att Yamaha skulle ta till legala åtgärder. Har det gjorts? Jag anser inte att en kopia automatiskt motsvarar stöld.

Som Yamaha-klon skulle jag definiera en motor som till konstruktionen är så lik Yamaha att det stöts och blöts om det bara är en kopia, om den licenstillverkas, etc... alltså det som är fallet när man jämför Parsun med Yamaha här på forumet.

Det jag syftade på i min förra post var just huruvida Parsun är bra eller dålig. Då tycker jag det känns vettigare att lyssna på någon som haft en Parsun ett par säsonger, hellre än att lyssna på någon som inte har någon praktisk erfarenhet av den alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med en som säljer Evinrude som också sålde Parsun. Enligt honom är motorerna från Yamaha men att de är framtagna såsom Yamaha 4-takt såg ut för 10 år sedan. Dvs gamla motormodeller av yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...