Jump to content
Wednesday 06 December 2023
Niklas67

Kontrollera oljenivå på en Optimax 90 -06

Recommended Posts

Jag är numera lycklig ägare till en Optimax 90 hk -06 istället för en Mariner 60 hk -04 till min Bella 512 Excel. Gjorde ett hyfsat inbyte för 60 hästar räckte inte riktigt till.

Men att kontrollera oljenivån i Optimaxen var ju inte helt lätt. På Marinern var det ett fönster baktill som visade hur mycket olja det var i tanken men på Optimaxen ska man öppna och släppa ner en liten jäkla kedja som bara fastnar på insidan av tanken när man ska putta ner den.

Hur är det tänkt egentligen? Verkar som jag gör fel för jag ser inte hur mycket olja det är i tanken. Jag vet dock att den är nästan full då jag fick den med full oljetank vid köpet.

Tacksam för svar för jag vill gärna ut idag då det nästan är sommar!

Niklas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp en dunk olja och ha med den i båten, fyll på när summern piper. Enklare kan det inte bli. På vissa årsmodeller är det en transparent oljebehållare och då ser du nivån enkelt när du lyfter av motorkåpan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det är klar, så kan man göra, men jag hade viljat vara lite säker på förbrukningen. Min behållare verkar vara helt vit men oljan kanske syns igenom ändå om man lyfter på motorkåpan.

Idiotiskt system faktiskt. Var ute idag igen och skulle kolla men jag fick fasen inte ner kedjan. Får köpa en dunk till om ingen kommer med bättre tips. Det måste ju finnas en hel del som har denna motor.

Tack för ditt svar All_to_slow.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, stor motor på liten båt.
Hursomhelst skulle jag aldrig köra tills det piper. Den funktionen kan ju fallera och då kör du tills motorn skär. På min motor lyfter jag på kåpan cavarannan körning för att se så att det är lugnt. Oljebehållaren är ju något sådär genomskinlig så du bör kunna urskilja vilken nivå oljan är på.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stor? Ja, största möjligasmiley Bättre för stor än för liten, därav bytet.

Jag har faktiskt hört med en reparatör idag och de sa faktiskt samma sak, kör tills det piper. Men det är ju som du säger, lite farligt, om indikatorn slutar att fungera. Känns som om det är säkrare att lyfta kåpan och kolla lite då och då. Idiotiskt, tycker jag, att de inte löst detta på bättre sätt. Det är ju korkat att köra slut på oljan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja fyller du den fullt så vet du ju att du kanske kan vara ute ett par gånger med båten innan du bör göra en koll igen. Jag har själv alltid en av biltemas 1-liters flaskor liggandes i båten som nödreserv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte biltema i en optimax! Ang. Summern så hör du ju ett kontrollpip varje gång du vrider på tändningen. Har du dessutom smartcraft så får du ju även felindikation där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessutom så tar Optimaxerna väldigt lite olja, jag vet flera som bara toppfyller oljan på våren och kör en hel säsong på det som är i behållaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, Quicksilver DFI ska det vara till en Optimax, inget annat.

All_to_slow, kan man lita på att summern fungerar om det piper vid tändningen? Ja menar, indikatorn kan ju vara kass i oljetanken? Jag har dock hört samma sak om att den drar lite olja, fyll tanken på våren varje år,  den håller en hel sommar har jag också hört.

Smartcraft har jag inga, det hade dock varit roligt att ha. Och en stålprop....och.... smiley

Men eftersom det inte verkar finnas nåt vettigt sätt att kontrollera oljan med kedjan (enligt manualen) så får jag följa era råd att lyfta på motorkåpan lite då och då, man får väl in känslan hur mycket den drar efter ett tag.

Tack allihop för tips och råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är klart allt kan ju gå sönder... Jag har för mig att du känner om det är olja i eller inte om du sänker ner kedjan när det är lite olja så klibbar den fast vid kanterna som du säger, är det olja däremot så sjunker kedjan liksom ner bättre, hmm svårt att förklara men jag har för mig att känslan var så på de jag har haft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JAG använder biltemas 2-taktsolja, det har den gått på varje år sendan 1999 och fungerar perfekt, vad du behöver vet jag inte om den är extra känslig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optimaxen skall köras på DFI oljan för den har en oljepump som pumpar oljan genom smala ledningar till bl.a. kompressorn. Därför är DFI oljan tunnare än många vanliga tvåtaktsoljor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det finns ju ett annat sätt att tänka, nämligen hur mycket bensin man kör upp.

Om vi gör ett exempel, om oljetanken rymmer 3 liter, vilket verkar rimligt för den motorn, och den drar i snitt 1,5 % olja kan du ju köra upp 200 liter bensin. Om du då vill ha marginal, kolla när du kört upp 150 liter eller 6-7 trycktankar.

Omvänt kan du räkna ut hur mycket olja motorn drar om du håller koll på olje och bensinförbrukningen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det är helt rätt. Jag kör nog safe ändå och lyfter kåpan lite då och då och tittar helt enkelt. Man får väl känsla för detta efter ett tag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/9/2011 at 10:40 PM, All_to_slow said:

Inte biltema i en optimax! Ang. Summern så hör du ju ett kontrollpip varje gång du vrider på tändningen. Har du dessutom smartcraft så får du ju även felindikation där.

Har nyligen köpt en Uttern d55 med en Mercury optimax 2 takt från 2004. Det där kontrollipet man hör varje gång man vrider på tändningen, vad betyder det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Att summern fungerar, inget fel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/30/2023 at 10:46 PM, touchwood said:

 

Att summern fungerar, inget fel.

 

Tack för info! Nu kan jag lugna frugan som anklagar mig för att ha förstört motorn varje gång pipet tjuter. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...