Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Stealthman

Billig Watt/Volt mätare

Rekommendera Poster

Troligen inte så praktiskt. Strömmen ska gå igenom instrumentet. Bättre att ha en shunt som mäter nere vid batteriet och slippa långa tjocka kablar.

Skaffa istället en voltmeter med mV-område och mät med två instick i kabeln så att ett spänning motsvarar en ström. T.ex 10mV=10A. Går att kalibrera ganska väl med en känd strömförbrukare, t.ex en 60W strålkastarlampa till en bil motsvarar 5A.

Vad gäller Kjells billiga voltmeter ska den ha ett separat 9V-batteri och en tryckknapp för mätning. Den kan inte strömförsörjas av båtens el utan vidare. Men den mäter alltså inte effekt och ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har bra tips på vad man ska köpa om man vill ha digitala panelinstrument för att mäta ampere och volt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha några kvalitetsmätare så finns det här http://www.batteknik.se/webshop/katalog.html

Nummer 1 faller bort, som tidigare nämnts, p.g.a. krav på långa grova ledningar. Kjell.com fordrar egen 9v matning och faller därför bort. SeaSeas vore önskvärt med två decimaler på V.



Senast ändrad av excel319 | 07 juni 2012 | 11:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat en hel del grejer från Hobbyking och några grejer i deras egna Turnigy-serie. De brukar fungera bra men kvalitén på komponenterna speglar verkligen priserna...de är inga höjdargrejer, som ofta är ganska slarvigt ihopsatta.

Funkar fint i hobbysammanhang men i marin miljö tror jag inte att de överlever speciellt länge. Med detta sagt så kan det ju vara värt knappt 175 kr för att testa, speciellt om man tänker sig att beställa lite andra grejer till sin ev. modellhobby!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du modellflygare Fred? Det är jag iallafall. Motor och segel. Seglare på 4 meter, motor på 2 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna funkar nog alldeles utmärkt, då den klarar upp till 130 A., 0ch 5600 Watt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turnigy är en väldig praktisk pryl när man vill mäta förbrukning hos tex en kyl eller hur mycket en solpanel ger. Kan definitivt rekommenderas till dem som gillar att mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan i en annan batterianläggning. Fungerar bra och verkar visa rätt men det finns ingen dämpning så strömsiffrorna bläddrar en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...