Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Justdet

Förlängda Maxi båtar

Rekommendera Poster

Gäst Justdet

Har sett en förlängd Maxi 95 och även en som börjat förlänga en Maxi 77. Någon som mer om dessa båtar och var man kan se bilder på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Övergaard

Att någon förlängt sin Maxi 95 har jag aldrig hört förr. Maxi 100 är en variant med sluttande akter och peke. Kan det vara den? Den är lite annorlunda i sittbrunnen också. Det finns visst någon som har förlängt sin77:a uppe Norrland. Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det finns en 95:a på västkusten som är förlängd. S-915 Nicolina är båten. Den var med på Tjörn-Runt och hade startnummer 761. Någon 77:a har jag inte sett. Stefan

post-1669-1394234308,5546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägget är jättegammalt, jag vet.

Men jag förlängde en 95a i aktern runt 2005, hemmahörande i Lerkil.

Jag gjorde en helt ny akter och tog bort den gamla IOR.aktern.

Vi satte samtidigt in en ny Nanni- diesel med s-drev under sittbrunnen.

Båten fick en helt annan karaktär och gick lättare och torrare i motsjö med vikten längre bak, samt att den fick styrförmåga vilket inte var den bästa med motorn mitt i båten och axeln ut i bak kant kölen.

Avgasslangen blev betydligt kortare och risken för bakvatten blir mindre med denna montering.

Jag rekommenderar verkligen detta till alla som funderar på byta motor i sin 95a.

Jag såg att till Lombardini kostar en glasfiberbädd 4000kr extra och den är lätt att passa in mot skrovet och plasta fast. 

Lite extra jobb blir det för att slipa upp i bak kant kölen för att plasta igen den gamla hylsan, men det kan det vara värt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet vad som hände med Maxi77 Tess hemmahörande i Oxelösund? Lars Augustsson hade en trevlig blogg om sina äventyr och började plasta på en ny bak på sin Maxi77R. 

 

Sen försvann bloggen helt och spårlöst så vi fick aldrig veta vad som blev av ombyggnaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...