Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
AlexJ

Merury 500 Thunderbolt 50hk

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis köpt en Selco Selsport med en Mercury 500 Thunderbolt Ignition på. Jag har aldrig skruvat med någon båtmotor tidigare och denna motorn är inte provstartad av firman jag köpte den av men den ska fungera enligt tidigare ägare. Det ända jag vet om motorn är att det är årsmodell 1973. Är det elstart eller bara snörstart? Finns det flera olika modeller av 50hk 1973? Har somsagt aldrig skruvat med båtmotorer och aldrig kommit i kontakt med gamla utombordsmotorer så sånt som är självklart för andra har jag ingen aning om.

Tacksam för svar så jag kanske kan få igång motorn!smiley

 // En nybliven båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det ett dragsnöre så skulle jag tro att det inte är elstart om inte någon monterat dit det senare. Men det är ju bara att ta bort kåpan och titta om det sitter en startmotor. Vrid om det svarta vredet som sitter på den kromade frontkåpan och ta bort den, där under sitter det två spännen till sidokåpan/bandet. Då kommer du åt och se in i maskinen.

Sedan så blir jag tveksam på årsmodellen om det är snörstart, skulle tro att den är äldre i så fall. Vad är det för farg på stripsen  röda eller blå? Är dom röda så är den nog äldre än -73.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller ännu enklare finns det en nyckel vid reglaget, vrid om den är det tyst finns det ingen elstart eller så är batteriet om det finns sådant urladdat......

 

Nej skämt o sido. Innan du startar bör du be någon hjälpa dig att byta/kolla impeller  ev. rensa förgasare, denne någon kan då hjälpa dig att få igång den

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D vart bara snörstart på den och har lyckats få start på motorn idag! Den gick fint å jämnt också!

Tack för hjälpen! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...