Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Utbult

Ytterligare en tråd om vatten i bensinen...

Rekommendera Poster

Förra sommaren låg båten vid bryggan i princip hela tiden p.g.a. motorkrångel. Vill inte råka ut för samma sak i år igen och har därför börjat felsöka. Det första jag gjorde var att kolla bensinen och pumpade därför ut tre liter i två stycken petflaskor. Bensinen var ljust grumlig och jag insåg ganska snart att det är en hel del vatten i bensinen. Detta kan mycket väl vara problemet till mitt motorkrångel. I den ena flaskan hällde jag i ca. en halv deciliter k-sprit vilket fick grumligheten att försvinna och vattnet lägga sig längst ner i botten av flaskan. Min fundering är då hur mycket K-sprit kan jag blanda i tanken? Den är fylld med ca 100 liter bensin. Har läst en hel del inlägg och ibland förespråkas att man blandar i E85 för att få samma effekt som k-sprit. Det är inga problem att pumpa ut eventuellt vatten ur tanken då jag ansluter en pump till bränsleröret som går längst ner i tanken.

För att minimera spekulationer om vad som kan vara fel med motorn så har jag renoverat förgasaren och bytt bränslepump. Hoppas nu på att problemet är den vattenblandade bensinen. Motorn går bra på tomgång och utan belastning på land (även när jag varvar) men när jag provkörde i somras gick den bra på tomgångsvarv men vid belastning dog den för att sedan starta efter några försök. Dessa sympton får mig att misstänka att problemet som sagt är vatten i bensinen.

Som sagt; hur mycket k-sprit (alt. E85) kan jag blanda i bensinen utan problem för att bli av med vattnet?



Senast ändrad av Utbult | 03 maj 2011 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju pumpa ur tills det kommer ren bensin och sedan fylla rejät med k-sprit.

Den ambitiösare överkursen är att tömma hela tanken, öppna manluckan eller något kikhål och spola rent från all skit. Den tömda bensinen får stå och skikta sig i vatten bensin över natten och sedan försiktigt pumpas tillbaka.

Nu är bensin bensin. Så tänk på statisk elektricitet (jorda slangar etc) och använd godkända förvaringskärl. Inte PET flaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har gjort det montera ett vattenavskiljande filter mellan tank och motor så att din förgasar renovering inte blir förgäves.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenavskiljare har jag redan och den är tömd. Jag gjorde vinterkonserveringen av motorn med bensin från en lös bensindunk så förgasaren har fått ren bensin innan vintern. PET-flaskorna använde jag bara för att se hur bensinen såg ut. Den har jag hällt i en bensindunk.

När det gäller bensinen som finns kvar i tanken är det som sagt nästan 100 liter så att pumpa ut den är inte aktuellt. Däremot kan jag som jag skrev tidigare pumpa ur vatten ur tanken då jag lutat båten så att vattnet rinner mot bensinröret i ena bakre hörnet av tanken (båten står på trailer så det är ganska smidigt). På så sätt bör väl vattnet rinna mot lägsta punkt.

Tog ett kort på bensinen jag pumpade ut igår. Den vänstra flaskan innehåller den första tömningen. En hel del vatten i botten av flaskan. Dessutom är bensinen väldigt grumlig. I den högra flaskan däremot har jag hällt i ca. 0,5-1 dl k-sprit (ganska mycket med andra ord). 1 dl ska egentligen räcka till 10 liter bensin. Efter en stund blev bensinen klar och vattnet samlade sig i botten av flaskan. Inte lika mycket vatten som i den första flaskan.

http://www.perutbult.se/bensin.jpg

(lyckades inte infoga bilden så klicka på länken iställt)



Senast ändrad av Utbult | 04 maj 2011 | 10:36



Senast ändrad av Utbult | 04 maj 2011 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bra mycket vatten i den soppan.

Jag undrar om du kommer undan att tömma hela tanken... :-(  Åtminstone skulle jag göra det för att undvika obehagliga stopp i sommar. Och sedan tanka på bra mackar med stor omsättning på soppan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska mycket vatten i den vänstra flaskan. I den högra är det dock ganska mycket mindre. Om det är mycket vatten kvar i tanken borde ju det rimligtvis vara ganska mycket vatten även i den högra flaskan vilket det inte är. Tycker att det borde tyda på att jag kan pumpa ut vattnet ur tanken utan att tömma den helt. Jag kommer att pumpa regelbundet ett tag framöver . Ska hälla i några flaskor K-sprit också. Det gjorde ju susen i PET-flaskan så det borde ju funka i tanken också. Har tyvärr inte så många bensindunkar att fylla med 100 liter bensin. Har dessutom ingen bra pump att använda att tömma med.

P.s. Jag tankar i Kungshamn varje sommar. Där är det bra omsättning på bränslet.



Senast ändrad av Utbult | 04 maj 2011 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte å tanka på bra mackar.....hade samma problem med massa vatten i båt tanken...

trodde för att de läckt in regn vatten i tanken men när även cross tanken hade nästan 3 liter vatten i sig så kan det bara ha kommit in via mackens tankar..... tankar på en välbesökt shell mack.

Men dom förnekade att dom haft vatten i tankarna å att dom kolla vatten halten en gång i veckan.. men kan inte ha kommit nån annanstans i från.

surt å betala dyrt för vatten ca 5 lite vatten å behöva skruva bort förgasare pga att man misstänkte annat fel.

 

Vore de min båt så skulle jag tömma tanken helt å låta de skickta sig ordentligt å sen tanka i den rena soppan igen typ 10 cm ovan för vattnet å elda löv å ris me resten i höst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del så behövde jag ändå renovera förgasaren förra året så det spelade ingen roll.

Kommer nog däremot att kolla upp luftning och bränslepåfyllning för att se om det kanske läcker någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...