Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johnny

Hur får jag bort de gamla tofterna??

Rekommendera Poster

Hej! projekt byta trä i sittbrunnen är nu påbörjat. Dock så har jag kört fast lite med att de gamla plywood bitarna sitter ordentligt fast. Är det bara att ta i och hoppas på att allt kommer med eller har någon ngt bra tips på hur jag får bort de gamla bitarna. Fick bort några delar och ser att det sitter en del sica eller liknande kvar. Hur får man bort den på bästa sätt? / Mvh Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johnny! Det är bara råstyrka som gäller, gärna i komb med träkilar. När du fått loss bitarna måste du skrapa och skrapa o skrapa. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa & skrapa alltså. Det ska bli. Hur funkar det att använda T-röd eller aceton till att försöka få bort det sista av sican och träet? Klarar plasten det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plasten klarar det, frågan är om det hjälper. Det sista kan du slipa bort om du ändå ska lägga teak på tofterna. Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan prova att såga bort Sikan med en pianotråd om du kommer år, effektivt! Plasten klarar INTE aceton!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog vidhålla att plasten tål aceton. Arbetar på ett varv som bygger segelbåtar (plast) och där tvättas all plast med aceton innan teakläggning. Sten Om du ändå är osäker testar du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ibland kan även arbetstemperaturen vara avgörande för hur effektiv metoden är! Är det riktigt kallt kanske det går lättare att få bort sista geggan med skrapmetoden/pianotrådsmetoden eftersom geggan då blir stelare och skörare. Alt är nog förvärmning med hetluft att föredra vid lösningsmedelsmetoden ! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...