Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Uven12

Vatten i oljan MD 17 C

Rekommendera Poster

Sjösatte i fredags, Albin 25, efter 48 timme är nu båten åter på land. Motor MD 17 C från -76. Vatten i oljan, är sötvattenkyld. Min plan är att plocka av topparna, sitter tre separata en för varje cylinder eftersom jag förmodar att det är en av topplockspackningarna som är felet. Förmodar att det har kan hända, men vill höra mig för om någon varit med om detta med denna typ av motor eller att det kan vara något annat värre fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappar du glykol? Annars tippar jag på värmeväxlaren! Kan även vara simmerringen vid vattenpumpen, sitter 2 st en för att hålla tillbaka oljan och en för att hålla borta vatten, mellan ett skvallerhål som ska avslöja läckage!

Byt oljan direkt, det börjar rosta fort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss sjövattenpumpen, och kolla om det sitter vattendroppar på insidan där axeln kommer in. finns där vatten, är det säkert från pumpen vattnet kommer. Det kan inte vara värmeväxlaren. Hur skulle vattnet komma in i vevhuset från den?



Senast ändrad av Rollen | 01 maj 2011 | 21:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla som skrivits sjövattenpumpen!

För du har väl inte fyllt på vattnet själv när du vinterkoserverade?

Kopplat trägårdslangen till kylvattenintaget? Inte direkt ovanligt!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen// My bad...satt i andra tankar glöm värmeväxlaren! Har för mig att crom marin har renoveringssats för vattenpumpen! Byt axel om den är minsta svarvad, kostar inte mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran oljekylare hade frusit och spruckit så vi fick in vatten i motorn när den stod stilla samt oljefläckan i avgasvattnet när motorn gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra reflektioner. Har som sagt en värmeväxlare mellan sjö och kylarvätska. Har inte kollat hur mycket kylarvätska som är kvar, men det har sjunkigt. Det är således med stor sannolikhet glykolblandning som har kommit in i oljan. I höstas körde jag in glykol på sjösidan, tror inget är sönderfruset, och någon oljekylare har jag inte, annars är oljekylaren en möjlig felkälla. Vattenpumpen drivs med s.k. fläktrem, d.v.s. jag kan inte se att det är möjligt att vatten kommer in den vägen. Däremot bakom impellern till sjösidan är det möjligt.

Innan jag börjar riva ner ska jag ta ett snack med en båtverkstad om de har någon dirketa råd, jag kan ju köpa packningarna/delaran där så att om de är tillmötesgående kan de få några kr för råden.

Någon nämner att det är viktigt att snabbt byta oljan för det börjar rosta snabbt, jo, men eftersom jag tror det är glykolblandning som kommit in så bör det inte börja rosta.

Jag bor på ostkysten och där har båten i min ägo bara varit i ett par år, de första 33 åren var den på västkusten. Händer att motorblocken rostar upp, men om den hela tiden haft väremväxlar bör det inte varit orsaken. Har kört motorn på tomgång och med kylarlocket av ventillerar det ingenting i kylsystemet, helt stilla. Motorn går perfekt på alla cylindrar. Därför tror jag att det är vid högt tryck i kylarvattnet som kylarvatten har tryckts in i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog ta och lyfta på topparna. Samtidigt kolla ventilerna så har du en bra anledning att ta av dem.

Kan vara en brygga i packningen mellan kylkanal och oljekanal som öppnats och kan ge lite glykolvatten i oljan. Det kan vara så att det läcker tills vattennivån i motorns kylsystem sjunkit till nivå under topplockspackningen. Prova att provtrycka kylsystemet innan du tar isär så är du lite säkrare på att det är rätt tänkt. Det kanske pissar ut nån annanstans.Kanske både och.

Vattnet i oljetråget gör ingen stor skada så läge det ligger där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du river topparna, plocka ner kyllimpan först. Den är sjövattenkyld och har den gått så länge på västkusten är den en större kandidat ärn topparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är väl bara kröken efter limpan som är sjövattenkyld!

Har inte vattnet kommit in genom inpellerpumpen, så är det nog så att topparna är rostskadade,

oerhört lite gods mellan kylkanal och kanten mot cylinderloppet.

Det går att svarva/fräsa om, men fasen vet om det lönar sig på en så gammal motor som ändå är på slutet av sin kariär, kollade i din sjöbod att du hade problem med oljetryck tidigare det sammantaget med vatteninträngningen så är det frågan om du skulle se dig om efter en annan motor, kolla runt lite bland andra fabrikat.

Jag rekomenderar en 4 sylindrig ca 60 hk helt annan gång du får en marchfart som du har haft som toppfart tidigare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är väl bara kröken efter limpan som är sjövattenkyld!

Har inte vattnet kommit in genom inpellerpumpen, så är det nog så att topparna är rostskadade,

oerhört lite gods mellan kylkanal och kanten mot cylinderloppet.

Stämmer bra, det är bara kröken efter limpan som är sjövattenkyld och den är bytt för några år sedan. Nu är det troligen kylarvatten som gått in i oljan, motorn går perfket och när jag låser avgasventilen med spaken inverkar varje cylinder lika mycket på gången. Avgaslimpan, den har sötvattenkylning, men knappast några oljekanaler, kylarvatten skulle kunna försvinna den vägen, men svårligen leda till vatten i oljan. Jag hade ett litet resonemang kring oringen i botten av den avtagbara cylinderloppet/blocket. Men jag är stark tveksam till detta eftersom jag inte tror att det går ner nåora kylkanaler i underdelen.

Dags att släpa med verktyg ner till båten, gäller bara att få tid till det också.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst dina inlägg noga nu.

Håller en slant på impellerpumpen fortfarande.

Eftersom du inte ser några bubblor i glykolvattnet så är med all säkerhet toppar med packningar OK, Men det är ju fullt möjligt att cylinderfodren läcker i underkant, kylvattnet når ända ner till botten på cylindern, och läcker det där rinner vattnet rakt ner i vevhuset.

Någon föreslog att du skulle byra axel i impellerpumpen, och det är ju bra men du måste byta bussningen med som axlen är lagrad i annars är du snart tillbaks på ruta ett igen.

Bättre är dock att köpa en ny pump med riktiga kullager, inte så hemskt mycket dyrare än en renoveringsats.

Kollade just  Marinmagasinet.se har kullagerpumpar för 1500kr

 

Kalle



 

Senast ändrad av Pentax | 03 maj 2011 | 21:26



Senast ändrad av Pentax | 03 maj 2011 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat av topparna, kan inte se något fel på topplockspackningarna, perfekt skick. Ska granska och rengöra topparna hemma i garaget. Det är det för långt avstånd mellan vatten och oljekanal, får söka felet på annat ställe än topplockspackningarna..

Så var det där med impellern, den sitter en bit ut från blocket, där axeln är synlig med hålutrymme, skulle den läcka rinner vattnet i första hand ut. Därför kan jag inte se att impllerpackbox kan vara problemet.

Nästa steg är att riva lossa cylindrarna, de borde nu sitta lösa och kan dras rakt upp. Innan jag gör detta ska jag konsultera någon med erfarenhet från motortypen MD 17 C.

Kan inte se några skador i cylinderloppen, ett senarium är att det kan finnas en spricka eller annat. Men eftersom vatten går ner i oljan och troligen inte in i förbränningsutrymmet, börjar jag misstänka nedre delen av cylindrarna, spricka, hål eller om möjligt läckage i skarven i botten av cylindrarna mellan cylinder och motorblock.

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, prata med en mekaniker.

Vi bytte foder och kolvar själva i vår motor och cylindrarna är lätta att lyfta upp när topparna tagits bort

Cylinderfodren är instoppade i cylindrarna. Längst ned är det en stor o-ring som tätar mot fodret. Där var det lite rostigt i våra cylindrar men inte så att det blev några problem. Jag var dock lite osäker just på de rostskadorna.

Cylinderfodren lossade jag genom att hålla en brädstump mot fodret och stöta cylinder/foder mot golvet. Cylindern är då så tung att fodret ganska lätt åker ur cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jagar vattenläckaget, men vet nu inte var det slutar. Har nu inledningsvis inga planer på att byta foder och kolvar, motorn går bra och jämnt på alla cylindrarna, men nästa steg blir att lyfta cylindrarna och då får vi se vad som uppenbara sig. Motorn är 35 år och kan ha olika krämpor. Felet borde uppenbara sig när jag lyft cylindrarna. Tänkte mest rådfråga en mekaniker, men jag får många tips på detta forum, annars borde jag kunna klara ut det mesta själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på o-ringen som tätar, låter som om den tätar för vattnet ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uven nu blir jag nästan förbannad på dig!

Börja riva ner motorn innan du har kollat det mest vanligaste stället en sådan maskin tar in vatten på.

 

Hmm Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort info om status

Det går långsamt med framåt. Har för mycket annat för mig. Nu är foderna utpressade ur cylindrarna. Min analys är att motorn har kokat. Termostaten ska enligt instruktionsboken öppna vid 53 grader och var fullt öppen vid 57. Den som satt i var på 74 grader, i och försig ingen hög temperatur, men öppnar vid provkokning först vid 85 grader och där satt klet i den så troligen var första öppningstemperaturen högre än så. Oringarna mellan foder och cylinder och foder och underliggande motorblock är odugliga efter 35 år. I två av cylindrarna är det fuktigt i oringarna. Cylindrarna rymmer en hel del vatten med rätt små håll mot toppen för cirkulation. När vatten börjar koka, blir det en lokal tryckkokare, såleds enklaste vägen ut gäller, och det bliv rakt ner längs foderna ner i oljan. Det som därefter hände var att vatten och oljeblandningen började koka och bubblade upp i oljepåfyllningen.

Har köpt sotningssats och fodertätningar, och 20 liter motorolja, så det är bara att sätta igång.

Nu ska jag ge mig på med att rengöra och granska foder och cylindrar. Utvändigt är där en del rost. mellan cylindrarna särskilt cylinderfoten satt där rätt mycket rost. Detta går att ta bort och måla. Båten har levt sitt liv på västkusten men bor numera på ostkusten, är som sagt sötvattenkyld, kylkanaler ser bra ut, men den yttre salta luftfuktigheten är nog den som har skapat den yttre rosten på motorn.

/ Peter

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte på nytt i fredags. Har kört ett par timmar. Håller tummarna om att motorn nu ska fungera väl. Passade på att slipa ventilerna och byte av ventiltätningarna. Oljan ser fin ut liksom kylvattennivån. Kör nu utan termostat och motorn blir lagom varm vad jag kan se, det var med ca 15 gradigt sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenkyld MD17C har termostat på 55-60° (p.g.a. saltvattnet), medan färskvattenkyld skall ha 75°C, dvs temperaturen där den börjar öppna. Det var m.a.o.rätt termostat i din motor.

På färskvattenkylda brukar det även sitta en annan temperaturgivare, för att få ner nålen i det gröna området så att allt ser normalt ut vid den då något högre temperaturen. Mätaren är ju i original inte graderad i grader.

Gott dock att du hittat en orsak. Det är inte ovanligt att kylningen - i synnerhet med färskvattenkylning - på dessa är lite klen. Gamla kylkanaler med allt vad det innebär kan också göra sitt. Därför är det inte ovanligt att det också genom åren monterats en oljekylare (enkel att montera, mellandel vid oljefiltret), som då gör susen på kylningen. De dyker upp på Blocket titt som tätt, om du skulle vilja uppgradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon om termostater, de uppgifter om gradtal etc har jag också luskat fram. Finns i medföljande motormanual info om oljetryck etc. Utifrån den enstaka provturen uppfattar jag att oljetrycket ligger hyfsat enligt spec. även om man kan uppfatta det som lågt. Jag har redan köpt en oljekylare på blocket som ligger på hyllan där hemma. Tar en sak åt gången, montering av kylaren kan ske vid nästa oljebyta, vilket jag kommer att göra i närtid i sommar p.g.a. av all geggan som uppkom med klykol.

Den mest kritiska delen är att byta det gängade röret som oljefiltrett skruvas fast på. Tänkt mig göra ett försök genom att med hjälp av gammalt oljefiltret och den till oljekylaren medföljande muttern göra en låsskruv och sedan försöka skruva loss. Efter montering provköra utan vattenkylning för verifiering av att oljekylaren inte läcker olja, etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...