stellank 1 Postad 1 Maj , 2011 Hej. Har precis monterat på drevet och bytt impeller på min VP 5.0 GXi. När jag har varmkört den en stund och börjar varva upp den lite så går den helt underbart. Vid ca 3800 varv och över börjar varvräknaren få spelet. Dansar upp och ner ca 500 varv. Men motorn låter jämnt och fint. När jag går mkt långsamt upp i varv och når ca 4 - 4200 varv börjar motorn gå upp och ner i varv. Svårt att förklara, men det är ingen ojämn ojämn gång, utan varvsänkningarna kommer regelbundet. Hade en gräsklippare en gång som lät likadant i varven. Vanligt hos dessa. Kan det vara tändstiftet i någon av cylindrarna? Oljan i motorn är ej bytt i år. Den gick knappt något alls förra sommaren. Och oljan såg fin ut efter en stunds tomgångskörning. Till saken hör att när jag köpte båten förra sommaren så dog den efter 5 - 10 minuter på maxvarv. Precis som att varningen för något fel går in och motorn gick ner till säkerhetsgång. Nu vet jag inte om det felet är kvar då snäckor täckte hela kylvattenintaget. Men det jag har nu har jag ingen aning om. Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 578 Postad 1 Maj , 2011 Om varvräknaren börjar uppföra sig konstigt, och motorn går dåligt, kan man misstänka tändsystemets primärkrets. Det är denna som styr varvräknaren. Men eftersom motorn verkar gå bra just då, kan det vara instrumentet som det är fel på. Ett vanligt fel på dessa motorer är att högtrycksbränslepumpen inte fungerar som den ska, men det brukar höras på pumpen. Det kan också vara en luftläcka på pumpens sugsida. Är det bränslesystemet som felar, fluktuerar bränsletrycket. Det är ganska enkelt att kolla, om man har en mätare. Det finns en nippel på motorn, att koppla den till. Man behöver inte koppla isär något på bränslesystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 2 Maj , 2011 Bränsleflödet har jag varit lite inne på att det kan vara. Men borde den inte blöddra mer då? Vad är det för typ av mätare som man kan koppla in? Tänkte prova så snart som möjligt att koppla förbi flödesmätare och byta lite bränsleslang, kan vara som du beskriver. Högtryckspumpen? Några förslag på hur man kan kolla den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 578 Postad 2 Maj , 2011 Det sitter en nippel på motorn som ser ut som en ventil till ett bildäck. Där kopplar man in mätaren. Det finns mätare att köpa på till exempel Biltema. Jag vet inte om denna har den rätta anslutningen, men du kan ju kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stellank 1 Postad 4 Maj , 2011 Har idag bytt en del av bensin slangen mellan flödesmätare och vattenavkiljarfiltret (Delphi 296). Gjorde även rent luftfiltret. Det var ganska skitigt. När jag hade loss filtret och tittade ner i spjället så ser jag en hel del smuts på spjället. Vad är normalt? Bäst vore helt rent, det förstår jag. Men hur mycket kan ge problem? Bifogad bild är tagen på spjället. Har ännu inte hunnit provtrycka då jag inte än har kört motorn. Båten står dumt placerad med tanke på barn som sover och jag är hemma sent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser