Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lirpovic

Suzuki DF50

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver lite tips och ideer på felsökning för min Suzuki DF50 4 takt från 1999.

Motorn går ojämnt när man går över 3000 rpm, den går helt ok på tomgång. Klipper in en länk som visar hur motorn låter när jag lägger på lite gas.

Jag testade att byta alla tändstift utan någon skillnad, jag tömde tanken efter vintern och fyllde på med ny bensin innan vi satte igång motorn. (vet inte om vi behöver skölja ur tanken eller göra något annat för att rensa efter vinterförvaring?). Båt och motor är begade men nyss införskaffade och säljaren servade den på varv innan försäljning, lämnar varv oftast någon garanti?

Vi tänkte felsöka allt som har med bränsleförsörjning att göra, kolla slangar, vakuumpump med mera, känns dock som man famlar i mörkret. Någon som har någon ide vad det kan vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt uppförande, verkar ju självsvänga varvtalsmässigt för du håller väl gashantaget still. Finns en IAC-ventil i fig 10a som tydligen reglerar låga varvtal efter belastning. Skulle försökt googla mer om ev problem med sådana, men nu måste jag ner och vaxa båt.
http://store.brownspoint.com/df50/05001F.asp
http://autorepair.about.com/cs/troubleshooting/l/aa042603a_08.htm

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxandet allaredan färdigt för idag, man får inte ta för mycket på samma dag. Man måste ju  försöka spara på det roliga annars har man snart inget kvar. ;)

Ser i billänkens skiss ovan att IAC-ventilen verkar bli överspelad så snart spjället öppnar det minsta, och tomgången verkar ju för övrigt funka OK. Tror iofs fortfarande på nån sorts självsvängning, men då i insprutningens funktion.
Skulle nog kontaktat serviceverkstan och mejlat youtube-länken, kanske ser de direkt vad som behöver göras. Kan ju rent av vara nåt elektriskt fel, risig jordning eller nåt. Insprutningen är väl f.ö datorstyrd och har felkoder som de kan undersöka med en serviceterminal.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tomas.

Yes, vi har testat en hel del som har med bränsleförsörjning att göra och snart återstår väl bara elektroniken. Den ser ut att få det bränsle den behöver från pumpen. Dock har vi inte kollat insprutspumpen än, kanske du har kommit på något där. Man är fortfarande på lekmanna nivå vilket gör att man felsöker men saknar referens på hur det borde se ut när man tittar på delar.

Den går som sagt bra på tomgång vilket får en att inte vilja släppa bränsleförsörjning helt, kan va någon givare som inte orkar när det blir lite tryck.

Har ni fler ideer så lägg gärna fram dem annars blir det nog snart att låta ett proffs titta närmare på motorn. Förmodligen är det något lite fel som går snabbt att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har för mig att det finns ett övervarvningsskydd. Prova med att köra motorn med växel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående att det är övervarvnings skyddet som går till för det är inte bra för motorn att varvas utan belastning...På min e-tec så går den till på 1800rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade en Suzuki df40 tidigare, princip samma motor som din.

Gav man den gas utan växel i lät den lika som din, det är varvtalsbegränsning för att skydda motorn. 

 

Om den gör likadant med växel i kanske det är något med en microbrytare på växellänkaget eller liknande som krånglar, motorn tror att ingen växel är i fast det är det? 
Borde gå att testa genom att starta motorn med växel i? Ska inte gå att göra normalt. Försiktig på gasen i fall den skulle starta med växel i. 

Redigerad av martinke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...