Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Isola

Går bara svänga ett håll vid back

Rekommendera Poster

Tjena, sjösatte idag och märkte vid back att det bara gick att svänga åt ett håll. Framåt inga problem. Har inombordare med V.P 250 drev. Har aldrig haft problem tidigare. Vad kan detta bero på? Kan en liten skada på propellern orsaka detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt svara två ggr och min text försvunnit. Tredje försöket gör jag kort. Alla båtar drar åt nåt håll på backen. Kanske skadan ökat sidkraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Går drevet att vrida åt båda håll ? Du ser ju när båten ligger still  om drevet rör sig som det ska när du snurrar på rattenRör sig inte drevet när du lägger i backen verkar det konstigt. Växlingen ska ju inte påverka styrningen om inte backspärren har hakat upp sig och hindrar drevet att röra sig åt ett håll. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta på planande båtar händer det att båten börjar vrida sig åt ena hållet pga en vindpust tex och då brukar det vara stört omöjlilgt att få båten att svänga åt andra hållet vid back.

Om råden ovan att kolla om drevet verkligen når ändpunkterna visar sig vara ok på ditt drev så kolla en vindstilla dag och lägg dig så båten är helt stilla och pröva igen. Först åt ena hållet och sen åt andra hållet. Vanligtvis drar ett singeldrev mest åt ena hållet (propellern liksom äter sig åt rotationshållet).

Först då kan du avgöra om det är något fel. Jag tycker det låter orimlogt att en liten skada kan orsaka detta. Vore bra med en bild på proppen så vi kan bedöma hur allvarlilg skadan är om ovanstående försök inte slår väl ut.

Lycka till!

Ps

Jag hade en gång fel på drev-skölden som gjorde att drevet inte svängde åt ena hållet, vare sig framåt eller vid back. Jag fick styra med bogproppen på väg till reparatören, spännande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...