Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Edwinspappa

Startmotor kuggar inte i svänghjulet

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en gammal Jonssonsnurra på 30 hästar som jag skulle försöka få fart på efter vinterdvalan. När jag vrider på nyckeln så snurrar bara kugghjulet på solenoiden/startmotorn, den lyfter inte och kuggar i svänghjulet som den borde göra.  Är det någon som kan ge mig tips om vad det kan vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog vad som hänt. Smuts och kanske lite rost gör det svårare för kugghjulet att klättra upp på Bendixaxeln.

Axeln är gängad med kraftig stigning och det lilla kugget som ska gå i ingrepp mot stora kuggkransen ska kättra upp när startmotorn gör en snabb start. Kugget är försedd med en vikt som gör det trögt och det är den trögheten som ger kraften att gå uppåt.

Ett dåligt batteri ger samma fenomen. Den är så slö i starten att kugget inte får nån kick uppåt.

Det går att bromsa kugget med t.ex en bräda. Då får man drevet att gå upp.

Förslagsvis, ta isär, rengör och fetta in. Det behöver göras för eller senare ändå om det nu skulle gå bra att starta med ett nyladdat batteri.

Startmotorn har alltså ingen solenoid som trycker upp det mot svänghjulet. Sådana startmotorer finns men är mer sällsynta på utombordare då Bendixmodellen är en lätt och billig konstruktion.

Men måste smörjas nån gång. Går inte att göra annat än att ta isär. Ska ju också rengöras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med någon Johnson kunnig om bendixdrevet skall vara smort och i så fall med vad.

Vissa drev skall gå torra men rengjorda. Fett kan nog bli för segt för att drevet skall slungas ut.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ska det finnas några bilder på Bendix-skruven:

http://www.mtfca.com/discus/messages/118802/123567.html?1264872761

Hur länge nu länken ligger.

Man kan skymta skruven den kraftiga gängan med stor stigning, Tänk er vad som händer om axeln snurrar och kugget står still. Då åker iväg i axelns längdled.

Det är Bendixdrevets princip.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma strul med min evinrude 35. har borrat litet hål i kåpan så man kan ge starten

en liten smäl me skruv mejsel utifrån uppe på det lilla drevet  så funkar den igen ett tag.

Har funderat på å ta isär och rengöra startmotorn men kommit massa annat emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast beror det på för lite kräm. Kolla anslutningarna och ett annat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...