Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bjorn79

Båtmotor dör vid halv gas

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Tohatsu 50 hk 2004:a, 2-takt, och jag har problem med att när jag gasar mer än 2000 varv så dör motorn. Om jag snabbt drar ner på gasen så går det ibland att rädda den utan att motorn dör. Om motron dör så är det svårt att få igång den igen. Det tar ett par minuter och sen fungerar den igen. När den har dött så känns det som det inte finns någon bensin när jag pumpar .  

Märkte också att den höll på att dö när jag tiltade ner motorn helt. Den går utmärkt på tomgång och det går även gasa upp den med frilägesgas upp till 4000-4500 varv utan problem. 

Vad kan det vara som är fel? 

Tack på förhand!

Mvh,

Björn



Senast ändrad av Bjorn79 | 26 april 2011 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter typiskt som att den inte får tillräckligt med bensin.

Se först och främst till att förgasarna är rena, det är vanligt att de sätter igen.

Sedan kan glapp i slangens kontakter ställa till det, kolla så det rinner lätt genom hela systemet.

På en motor jag har hade membranet i soppapumpen torkat så den knappt sög i sig någon bensin alls. Om du har ett bränslefilter på slangen kan det kanske vara det som gör att den inte får tillräckligt heller..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har rengjort förgasarna nu. Plus lossat och kontrollerat bensinfiltret. Hittade inte något som såg misstänkt ut. Testade även att pumpa bensin genom systemet och det rann snabbt igenom. När jag testkör på tomgång så låter det som den går renare nu. Går det att testa motorn i en balja med fullgas? Om propellern är borttagen. Eller krävs det att man gör det i en sjö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra fullgas i en balja ska nog inte vara några problem vad jag vet, men tänk på att utan propeller går den ju utan belastning så då kan du lika gärna varva utan växel i.. ta hellre en stor hög tunna och kör med propeller, om du inte kan köra i sjön förstås :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skruvade med motorn såg jag att om jag använder frilägesgasen så rör sig reglagen på förgasarna bara till ett mellan läge men om jag gasar med växel i så rör sig reglagen mycket längre. 

Har också en känsla av att om jag gasar utan propeller så kommer den inte att sluka lika mycket bensin som med propeller och då kanske inte testet säger så mycket.

Testade gasa upp till 4000 varv för en stund sen och det en himla rörelse i baljan jag ställde under motorn. 

Hur långt upp bör jag fylla på med vatten? Räcker det till kavitationsplattan?

Har varit nere i en sjö två gånger och testkört. Både gångerna blev det bogsering hem. Är inte speciellt sugen på att behöva bli bogserad en gång till. :)

 



Senast ändrad av Bjorn79 | 27 april 2011 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp till kavitationsplattan kan räcka, bara motorn inte kan suga luft genom kylvattenintaget när den börjar vispa runt.

 

Om den inte är bättre kan du koppla en flaska med bensin direkt på förgasaren och hålla den högt så det rinner ner av sig självt och provköra, är motorn fortfarande svag vet du att det är förgasaren det är knas med ändå. Annars kan det ju alltid vara något fel som är jobbigt på riktigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn!

Jag ger ett enkelt förslag att kolla då jag hade samma problem med min motor. Jag rev förgasare och bytte stift mm, men det visade sig att bränsleslangen mellan trycktank och motor satt monterad åt fel håll. När jag vände på den gick motorn bra sen.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat efter bensinpumpen och luftfiltret men jag hittar inte vad dom sitter? Hur och var bör de se ut/sitta?

Har även kollat slangen mellan tanken och hela vägen till motorn och båda satt rättvända. 

Testkörde motorn nyss och den gick renare på tomgång och när jag gasade upp den till 4000 varv/min på frigas så gick den utan problem. Körde mellan 4000-5000 varv/min i någon minut och den bara fortsatte utan att stanna. 

Är det stor skillnad på bensinåtgång när motorn är belastad och när jag kör med frilägesgas? 

Måste bara tacka för alla tips. Dom är väldigt värdefulla för en helt novis helt ny båtägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa uteslutningsmetoden, börja med att ersätta slang och pumpen mellan tank och motor och testkör. Testa att byta tändstift. Kolla bränslefiltret i motorn och se om det ligger partiklar i denna. Om inte detta funkar får man kanske ge sig på förgasarna och blåsa rent dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på förgasaren, du har motorn i ena änden av den och luftfiltret i den andra änden. sitter inget där har du inget luftfilter, inte spec ovanligt.

Ja, motorn drar ganska mycket mer soppa belastad, det är därför tomgånsspaken inte kan öppna spjällen lika långt som gashandtaget, för det kommer aldrig behövas :)

Soppapumpen är en dosa som sitter på bränsleslangen och fast på motorn precis innan förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, först vill jag bara tacka för alla väldigt bra inlägg, plus en väldigt snäll granne som till slut lyckades lura ut vad det var som var fel.

Vi började skruva med motorn och var nere och testade den i sjön ett par gånger och sista gången vi var ute så upptäckte vi att det var vatten på det nedesta tändstiftet. Detta gjorde att vi skruvade bort den nedesta förgasaren och när vi då tömde ut bensinen så var det nästan bara vatten. När vi sen tömde de andra två förgasarna så var det nästan bara vatten i dom också. 

Efter att ha bytt tank och spolat ur allt vatten ur motorn så körde vi ut en runda och då gick båten hur bra som helst på låga varv men så fort vi gasade så dog den. När vi då skruvat ut alla tre förgasa skruvarna ett fjärdedelsvarv (vi misstänkte att den inte fick tillräckligt med bensin) så gick den sen hur bra som helst. 

Har testkört den två gånger efter detta och nu snurrar den på som en klocka. 

Tack för all hjälp jag har fått! Äntligen blir det lite njutande av härlig sjö luft...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...