Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Peter

Ett annat användningsområde för trä.

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Det här är kanske inte riktigt rätt fråga för detta forum men jag tror att det är här de verkliga trä-experterna finns. Under båt-turerna i Stockholms skärgård ser man fritidshus av div slag. Ett av de läckraste var ett hus där man använt riktiga trädstammar för att hålla upp taket till verandan. Så vill jag också ha, vilken underbar lösning. Jag tänkte använda tall. Vad anser Ni att man ska göra innan man börjar bygga? Ska tallstammen barkas av, ligga och torka under en säsong, behandlas med något? Hoppas att det finns någon riktig trä-expert som vill hjälpa mig med tips. Tack på förhand //Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst muppen

Den i särklass bästa metoden användes för över 500 år sedan, men glömdes sedan bort. Arkeologer har funnit att man först barkade träden (fura /gran?) bara delvis. På så sätt fotsatte träden leva och producerade 2 bra naturliga impregneringsmedel. Terpentin (jmfr töre) och Koda Naturens eget super-tryck-impregnering! I vatten har man funnit pålverk som, vad jag nu minns är över 1000 år impregnerade med denna metod. Bl.a. Birka? Men impregnerandet tar ett tag ;o) ...men seriöst blir det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. det finns många metoder, den bästa är ju den ovanstående men för den som inte har riktigt så bra tålamod så finns andra metoder.-. det finns färdit torkade lapplands tallar som då är grånade, men dessvärre dyra. -.om du har egen skog kan du förståss kapa en stamm som du gillar,ta hem och torka.Tall har egenskepen att ändra formen,vrida och vända sig när den torkar men så är naturen. om man torkar stammen långsamt, minskar dessa effekter lite i grad, men det kommer att ske.eftersom stammen skall vara utomhus behöver den inte torkas hur mycket som hellst därför utomhus kommer den att utsättas för fukt och värme om och varannat ( därför skall du när du fäster den i tak och dylikt ge den lite spelrum). Imregnering, det finns många sätt. man kan ju lacka den efter man oljat, måla,tjära, men jag tycker att det är naturligast att enbart olja en gång om året.Barken tas såklart av försiktigt så att man inte skadar de indre delarna av trädet, som har mycket fina detaljer. Tallen eller furanär ett av få träd som produserar ett eget inpregnerings medel(harts) som gör verket tåligt mot fuktskador och röta, detta garvämne finns doch ändast i den mörkare kärnan, så det löns att göra en ordentlig ytbehandling. o.b.s. SPRICKOR ÄR OFRÅNKOMLIGA mindre eller större kommer alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

raderna tog slut=) Jag tycker att det är helt ok att diskutera annat än båtar här, sånahär saker har ju också med sjön att göra,helt rätt Peter. hoppas att du fått reda på vad du ville veta. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mogge

Lite OT kanske? Jag har en bar i vardagsrummet, i hörnet på baren har jag en tall med rot uppåner som håller upp taket. Jag grävde upp rötterna och högg av dom och fällde trädet, som fick ligga till försommaren. Då var det lättbarkat,tyvärr några veckor försen för det blev några maskhål. Den står borstad och obehandlad i rummet. Jäkligt vackert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Några reflektioner! 1. Skydda ändträt extremt noga! Börjar det krypa in fukt där kan förfallet gå snabbt :-( Såga ändarna med en FINTANDAD såg och slipa efteråt, för att minimera fuktupptagningsytan! 2. När du väljer träd, försök att hitta en tall som växt långsamt. Den är mycket mera massiv, och tålig mot väta mm. Dessutom har den en större hållfasthet. 3. Råkar du hitta ett lärkträd :-D så är det MYCKET tåligare. Man använder ofta lärkträd istället för tryckt virke numera! ac30.gif Lycka Till! //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...