Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FritzF

Tips på dagseglare/kombiseglare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo har flyttat till en ö i skärgårn och vill självklart ha båt. Det vi är ute efter är en bra och mysig bruksbåt för dagsturer, segling och lite fiske, antingen för motor eller att segla. Den får inte gå för djupt eftersom det blir knepigare att lägga till vid en del skär, men heller inte vara för ostadig och skranglig. Vi vill gärna kunna sitta 4-6 vuxna, men i normalfall blir vi 2. Vi har kollat på några olika modeller, men har vi missat något alternativ? Det finns ju en djungel av båtar... Vi har kollat på:

Askeladden 14/16 (el liknande): enkla plastbåt, men kanske inte så stadig?

J10: stadig julle, men en hel del jobb med träbåt

Väderöjulle: plastjulle - stadig, men hur är den som seglare?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en J17 dvs långedragsjulle i plast med ruff, en sådan har 4 kojplatser (i praktiken lagom för 2 vuxna för då slipper man stickojerna och den är stadig och går bra i sjön trots att den bara är 6m lång. Dess långköl gör den tålig om man går på något samtidigt som den sticker bara 0.95m. Jag är nöjd med den som dagtursbåt som också går utmärkt att övernatta i. Klinkat dubbelskrov ger bra isolering och inga kondensproblem. Dock är den inte så snabb, gör ca 5knop med 3,3hästars utombordaren och lite till vid bra vind om man seglar. Fast stryktålig är den rejält konstruerad för sjöscouters tuffa hantering. Dessa båtar går att hitta billigt och borde passa bra för ändamålet. Har varit ute i 18 sekundmeter med den så den tål lite blåsväder också om så är.(fast då var det inte så behagligt att vara ute men båten fixade det bättre än vad jag trodde.) Billig lätt att underhålla och stadig för storleken men saknar imponansfaktor. Fast solnedgången är lika vacker från sittbrunnen på denna som på en lyxkryssare. Ett klart alternativ till J10 fast i underhållsvänlig plast istället. finns också en något mindre systerbåt vid namn J11 som är 5.10 lång men de tror jag är ovanligare.

Lycka till att hitta något lämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips! Avantin har jag inte alls kikat på faktiskt, ska kollas upp! Det enda jag är lite tveksam till är hur djupgående den är med fenkölen. J11 och J17 har jag kikat lite på, men kanske borde de ges en chans till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som julleentusiast förespråkar jag såklart J17. Imponansfaktorn är högre än man tror. Folk gillar den när dom ser den.

Kolla in min Jullesida så är du fast sen! http://jullepower.wordpress.com/

 

 

post-28855-1394236685,9673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för tipsen!

För de som fortfarande har lust att tipsa, har jag efter mycket letande formulerat våra krav lite bättre:

- vi vill gärna kunna lägga i den och ta upp den själva på trailer (alltså inte fenköl??)

- åtminstone delvis ganska öppen då vi även kommer att fiska och lägga nät med båten

- stadig, då det går rätt mycket sjö här

- möjlig att ha en liten motor på/alt. båt med inombordare

- enkelt att komma igång med seglingen. det är egentligen inte seglingen i sig vi är ute efter, mer att flytta oss från punkt A till B genom vindkraft. Men vi gillar även att segla, så att bra eller hyfsade segelegenskaper är ändå viktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholm MS 20 (finns i flera varianter) - absolut !

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har viserligen aldrig provat, men att lägga nät från en ruffad segelbåt som dessutom kanske har mantåg... nej tack. Däremot fungera säker vilken oruffad riggad julle eller snipa bra. Jag hade gått på en med en inombordsdisel men jag är lite traditionell av mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp Marieholm!

Ja, att lägga nät kan bli svår från ruffad segelbåt... Men jag inser att någonstans måste vi till slut tumma på vad vi vill ha. Det är sällan det går att få allt i ett.

Har också kikat på några J11 och J17. Eftersom jag gillar J10 och J14 så kanske det inte är helt otänkbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en riggad julle/snipa som seglar hyfsat och gärna har inombordare är ju det vi helst vill ha. Men inte helt lätt att hitta! Seglingsegenskaperna verkar skilja enormt mellan dessa båtar, vilka till en början kan verka väldigt lika. Vi behöver ingen superseglare, men det vore kul OM det åtminstone går att kryssa lite, och inte bara gå i undanvindar. Kanske är det beroende på ägarna till båtarna, och deras olika preferenser på seglingsegenskaper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni J17-anhängare, går det att lägga nät från dessa ;-)

Har hittat både intressanta J11 och J17 som vi kikar lite på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte överdrivet rädd för träbåt! Så länge det inte handlar om att byta trädetaljer, så behöver det inte vara mer jobb med en träbåt än en plastbåt. Att slipa och lacka en och på några ställen två gånger varje vår behöver inte vara mer ansträngande än att tvätta och vaxa en plastbåt. Har du dessutom båten linoljad eller målad blir jobbet ännu mindre. Däremot bör du inte vänta in i juni innan du sjösätter, vilket kan vara en stressfaktor på våren som man slipper med plastbåt. Här är dock olika träbåtar olika känsliga beroende på träslag. 

En annan fördel med träbåtar i den här storleken är priset. Man får mycket båt för pengarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, hittar vi en fin liten öppen julle/blekingeeka elller dylikt i trä och i bra skick kommer vi nog inte tveka! Vi får väl lära oss själva om hur pass mycket jobb det är helt enkelt ;-) Vi hoppas att njutningen överväger arbetet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Preferenser att segla J17. Erfarenhet från Stortriss i ungdomen och har även haft en Monark 540 och tillbringat en helg i en Marieholm S20 Samtliga är småbåtar/dagseglare.

Stortrissen är en hyfsad seglare för sin storlek.... så länge det är platt vatten! Den kryssar hyfsat men har aldeles för platt förskepp för att funka bra i motsjö. Den stampar och stannar upp i varje våg. Den har däremot en riktigt rejäl sittbrunn och ganska låga fribord så att den kan nog funka att lägga nät och fiska ifrån.

Monarken är precis som Stortrissen lite väl platt i förskeppet. Den stampar inte riktigt lika hårt som Stortrissen men klyver inga vågor heller. Däremot upplevde jag Monarken bättre när det började bli större vågor.. Den är inte lika låg som Trissen och därmed kanske lite lurigare att hantera nät från. Å andra sidan är det riktigt anständiga innerutrymmen i den för att vara en 5,5-metersbåt.

Mrieholm S20 är en riktigt medioker seglare men fantastiskt rymlig för sin storlek. Min kompis Marieholmare hade i o f s ganska urblåsta segel som kan ha förstört helhetsintrycket en del. Däremot tror jag att den är knepig till fisket då den har ganska höga fribord.
Varför inte snegla på den gamla marieholmaren, Seacat?

J 17 är ursprunngligen en fiskebåt från västkusten.(lite historia om Jullarna här http://jullepower.wordpress.com/om-jullar/ ) Det är ju egentligen en förvuxen eka. De låga friborden gör att du har nära till vattnet och sittbrunnen är lång men ganska smal.
Det är den klart bästa seglaren i kvartetten. Framförallt när det börjar vara lite sjögång. Den är djup i förskeppet och har fylliga bogar vilket gör att den funkar bra även på kryss. Ingen kanonbåt att försöka vinna höjd med men 40 grader grejar jag med min båt om jag seglar på focken. (Jag har nya segel) En annan grej med J17 är att den är mastheadriggad vilket inte ger den där simpla hanteringen som 7/8 -riggen på Monarken och Stortrissen. Blåser det över 5 måste man vinscha förseglet. Monarken seglade jag utan vinschar i mycket hårdare väder. Focken var som en näsduk. J11 är däremot 7/8-riggad.

Som Julleentusiast så rekommenderar jag ALLTID Jullen! (Men då är jag ganska partisk)



Senast ändrad av Janken | 19 maj 2011 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Janken!

Jag har (utan erfarenheter av dessa) faktiskt fastnat för jullarna. Både J11/J17 och J10/J14. Tycker det verkar vara en bra båt för våra ändamål. Nu gäller det bara att hitta en lämplig, och gärna lämpligt avstånd.

Hur är det att traila en sån här båt en längre sträcka, funkar det om man hyr ordentlig trailer? Alltså så man slipper åka i 30 km/h. Eller måste man lastbilsfrakta dem? Har hittat en J10 30 mil från Sthlm, och en 60 mil ifrån... Det är en bit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt väger 1050 kg så med rätt körkort, en rekordelig dragbil och en rejäl trailer så kan du ånga på i 80. 
Kolla på länken i mitt förra inlägg så ser du en J17 lastad på en trailer. Det ekipaget är säkert godkänt som personbilssläp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint! Men lägger ni i den med kran ändå? Som sagt, jag har hittat både en J11 och en J17 som är intressanta. Det enda jag tvivlar lite på är just enkelheten, att bara puttra ut ett slag och fiska. Gör man det med en sån här segelbåt? På ett sätt är vi ju verkligen ute efter en kombibåt (bad, segling, fiske) och är alltså beredda att ge vika på en del finess (såsom väldigt bra segelegenskaper t ex).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lägga i båten från slip med båtvagn. Däremot tar jag upp den med kran. Min vagn är, minst sagt, bisarr i sin konstruktion så det är omöjligt att passa in båten på den om jag skulle försöka ta upp båten på slipen. Sen har vi en fast kran i hamnen och kranförare som tar, blygsamma, 250 spänn för lyftet.
Det är ju alltid lite knepigt att sjösätta en segelbåt på slip eftersom de flesta slipar är anpassade för mindre motorbåtar. Då brukar slipen sluta några meter ut i vattnet och sen är det sten eller lera. För att få båten flott måste du ju ner ganska sjupt med vagnen. Själv måste jag dra ut vagnen den sista biten med våld eftersom bakhjulen på vagnen kommer utanför slipen, ner i bottenleran.

Men har du en lång och djup slip, en juste vagn med lång dragstång och tungan rätt i munnen så borde det gå att både sjösätta och ta uipp en julle medelst båtvagn.

Vill du absolut ha en båt som är simpel att sjösätta från vagn så är det nog fällköl/sänkköl som gäller.

Fabola Campus är fina fällkölsbåtar som seglar väl. Finns i olika storlekar och utföranden.
http://www.blocket.se/uppsala/Fabola_Campus_500_trailerbar_segelbat_33750088.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Fabola_Campus_600_33760397.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Fabola_Campus_650_33748114.htm?ca=4&w=3
Nu är ju campusarna lite dyrare än en Julle

Fajak är ett annat alternativ som brukar säljas för runt 10k på blocket. http://www.blocket.se/varmland/Liten_segelbat__F12_Fajak_33854529.htm?ca=4&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte nödvändigt att kunna lägga i själva. Fäll/sänkköl har vi faktiskt tagit ur beräkningarna. Jag tycker det verkar osäkert. Vi ska faktiskt kolla på en J11 om den inte är såld ännu! Med nya, fina segel extra stor segelyta. Så det kan vara trevligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det struligt med masthead i jämförelse med 7/8-rigg? Just nu kollar vi på både en J11 och ett par J17. Är det extra stag för masthead t ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä! Struligt är väl fel ord men det är en skillnad.

En mastheadriggad båt har ju, jämförelsevis, större försegel än en partialriggad båt. Det gör ju att förseglet blir något tyngre att hantera.
Procentuellt så blir ju, liksom, förseglet viktigare för framdrivandet av båten om större andel segelyta är fördelat i förseglet.

Vad jag menar är att det är en barnlek att skota hem en liten näsduk jämfört med ett lakan när det blåser lite.

Monarken jag hade med 5,5 kvm i focken behövde jag sällan använda vinsch för att skota hem focken. Det var bara att ta ett rekordeligt tag om skotet och dra.
på min mastheadriggade J17, som är i samma storleksklass har jag en kryssfock på drygt 8 kvm och skillnaden är märkbar. Där kommer vinschhandtagen fram redan vid 4-5 m/s.
Stortrissen jag seglade i min ungdom hade inte ens vinchar med handtag. Bara ett slags spärrtrumma jämförbart med ett spärrblock.

Det är inte ett stort problem men visst är det en skillnad.
Personligen är jag lite förvånad över att Harry Becker valde att rigga J17 på det sätt han gjorde då den, enligt ryktet, var resultatet av ett önskemål från sjövärnskårer och sjöscouter. En övernattningsbar, lättseglad och säker båt med goda seglingsegenskaper . Då är det ju lite förvånande att den gamle Harry valde masthead eftersom själva sinnebilden av en nybörjarbåt är 7/8-rigg. Förebilden, Långedragsjullen är ju partialriggad.

Dock har jag hört en, icke seglande, fysiker som jag känner uttala sig....
Här får den som vet mer rätta mig om jag har fel, men det kan stämma.

Hans idé är att en mastheadriggad båt borde få en mindre krängning eftersom segelplamet blir lägre men bredare. Hans tänker att hävstångseffekten blir mindre om vinden verkar på ett lågt segelplan än på ett högt. på samma sätt som den rätande effekten på en djup köl med bulb har  en större rätande effekt än en grund köl, tack vare hävstångseffekten.

Det kan ligga något i det!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Diskussionen har dragit iväg mot kölbåt - men skulle du finna en Ski-Breeze har du ett mångsidigt och stabilt alternativ. Har bra med segel, centerbord och dubbla roder samt riktig motorbrunn och flytmaterial under däcket. Övernattningsbar för två under kapell och uppdragningsbar på egen hand med trailer. Konstruerad av Gus Eriksen och byggd i Uddevalla (tror jag). Går bra för motor, seglar bra och lätt att fiska från. 

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Något jag aldrig sett förut! Hittade tyvärr bara en inaktiv annons (i Stockholm också såklart). Jäklar! Kan man söka på något annat än just Ski-breeze? Ski-30 såg jag någonstans.

Ja, vi har väl så smått fått inse att det är svårt att hitta en båt som klarar av allt som vi vill dvs. hyfsad segling, tar tillräckligt många personer, fiske, kunna motorköras ok osv. Det är jättesvårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sneglat på Ski-breeze jag också, verkar mycket fin men ovanlig. Det finns också något som heter Ess-jolle som verkar vara något liknande (dock utan möjlighet at hänga på 75 hk).

Askeladden finns ju som 5-meter version, kanske det kan vara nåt?

mvh

Nils Nobbing

Edit: Spana också in Core sound 17, en självbyggarbåt. Extremt läcker för en nörd som mig.

 



Senast ändrad av nilsnobbing | 31 maj 2011 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Core Sound 17 var ju hur fin som helst! Jag är så svag för mindre segelekor i trä av den typen.

 

Någon jättemotor har vi ändå inte tänkt hänga på, mer en 10 hk kanske. Men det beror ju på båten också såklart. Ess-jolle har jag sett några gånger på annons. Men inte har de några kojplatser? Är det inte mer en öppen jolle i större format?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ess-jolle: Du har rätt, inga kojplatser. Missade att det var ett av era krav. Det gäller väl f ö också den stora askeladden. Men man kan ju tälta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...