Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sama

Skit oxå!!

Rekommendera Poster

Givetvis, när jag fått bort drevet för att byta bälgarna.. fick jag ju se att splines i ryckdämpare och på drivaxeln var ju fan precis slut :( .. det tråkiga är ju ätt jag bytte ryckdämparen på motorn 2008! efter haveri, varför är dom nu så slitna igen för?? och är det någon som vet hur mycket en gm 350 väger?? (utan limpor och knän) Tacksam för svar.. Sama

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått reda på att det är ganska viktigt när man monterar drev/motor.. Att det är ganska viktigt att man passar in allt nogrant. Finns visst ett Tolkvektyg som man ska använda, när jag bytte medbringaren 2008 gjorde jag det när båten låg i sjön.. Satte alltså tilbaka motorn precis som den satt tidigare! Det jag nu inte fattar, är hur man ska kunna passa in motorn på drivaxeln till drevet, det kan ju bara passa på ett sätt eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gisa att det är ett MerCruiserdrev. Då är det väldigt viktigt att med hjälp av en tolk lina drivlinan. Man höjer/sänker motorn i framkanten och kollar med hjälp av tolken att det blir helt rakt. Om inte kommer drivaxeln att gå lite snett i förhållande till ryckutjämnaren och splinsen slits ut. Man kan tycka att drevet glider lätt på plats även när det inte är helt rakt, men det kommer att gå åt h-e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett omc cobra drev, och motorn är en Gm 350.. Ska man smörja på splinesen?? och med vad då för nått?.. Sama

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...