Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ahidman

Rökt mat - hur länge håller sig den!

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har nu aft ett stycke kassler i min kyl i över en månad. Den är helt utan anmärkning vad gäller lukt och smak.

Undrar därfär om rökt mat håller sig länge i i en båt under sommaren.

Rökning är väl en gammal konserveringsmetod. Eller...?

 

post-4035-1394236683,1406_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Svenskt kött:s (tidigare swedish meat:s) hemsida håller rimmat eller rökt kött längre än färskt. Men datum-märkningen gäller tydligen ändå, förutsatt att köttet förvarats i 4 grader. (Men antagligen är datummärkningen rejält snålt satt, för att de skall slippa varje form av tjafs?) ... http://www.svensktkott.se/aktuellt/rimmat-och-rokt-i-sommarkoket/

Själv köper jag emellanåt just rökt kassler som jag sen förvarar i kölsvinets havstempererade 20 grader till middag dagen därpå. Blir det rester kan jag lägga det på smörgåsen även morgonen därefter, men ungefär där går min gräns. Har aldrig blivit magsjuk eller ens märkt nån skillnad på köttet av detta.

Slänger med ett snabbt och lättlagat recept på just rökt kassler, som min hemkunskaps-fröken lärde mig en gång i forntiden. :)
Stek/bryn 6-9 mm tjocka skivor av kassler, detta med inlagd ananas - krossad eller skivad - uppepå. Över ananasen även en skiva hårdost som då smälter. Använd gärna ett lock över stekpannan för att få osten att smälta utan överdriven stekyta undertill.
Kombinationen blir faktiskt oväntat saftig och god, och inte ens jag har misslyckats med tillagningen. :)


/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas - du är allt för försiktig.

Jag brukar gå efter principen. Luktar det bra och smakar bra är det ok. Rökt mat klarar sig gansk skapligt.

Ett exempel; Om man har mjölk i kylskåp  och bara precis tar ut det för att slå en skvätt i kaffet varje dag, så håller sig mjölken i 1 månad efter utgångsdatum. Jag har provart detta under ett antal år. 1998 till 2004

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvarar man rökt salami eller toökt och torkat kött så ska det ju hänga luftigt och svalt (inte kallt)

Förr fick rökta skinkor hänga i visthusen och klarade sig ganska länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rökt mat håller länge, speciellt kallrökt kött. Hänger du upp en kallrökt korv håller den i månader även utan kyla. (vi hängde upp en i stugan för att ha den till påsk)

Varmrökt håller sämre, Men kassler klarar sig flera dagar i kölsvinet.  (vanligt kött klarar sig ett minst ett dygn).Se till att torka av den så att den inte är fuktig. Lukta och smaka

Ännu bättre är det med rökt bog som oftast är hårader rökt, och på sommaren brukar man kunna köpa sk. sommarfalu som också är mer rökt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...