Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Eilean

Försurning av hav

Rekommendera Poster

Faderullan:

Du skrev:

De flesta av oss får veta om forskningsrapporter via media. När man verkligen fördjupar sig i någon enskild forskningsrapport ser man ofta att den är betydligt försiktigare i sina slutsatser än vad som presenteras i media. Det beror på att journalister alltid frågar efter vad som kan ske i värsta fall och rapporterar om det i stället för vad forskningsrapporten egentligen vill peka på.

Jag tror inte vi behöver vara så oroliga som media vill få oss att vara. Men lite försiktig kan man ju vara, åtminstone jag har en dotter som jag anser vara värd en dräglig tillvaro även efter att jag lekt färdigt i jordelivet.

Det är för övrigt lite synd att hela debatten domineras av koldioxid och växthuseffekten, det är ju kanppast hela problemet för miljön...

Väl skrivet! Dessutom så vill ju kvällspressen sälja lösnummer så alarmisternas budskap säljer helt enkelt fler lösnummer.

Dessutom...det är ju ingen hemlighet var journalistkåren står någonstans politiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders St:

Jo, kan hålla med om att vissa åtgärder verkar rätt oövertänkta. T.ex. förvåningen över att matpriser påverkas vid storskalig etanoltillverkning. Hela processen med framtagande av alternativa bränslen mm borde rimligen ha satts igång tidigare, för det tar sin tid innan ett politiskt mandat för miljöstyrande/skatteväxlande åtgärder växer fram. Det är ju svårt för många även nu att inse att oljan har nåt peak oil, samtidigt som efterfrågan stiger brant i tex Kina och Indien.

Miljönissarna skulle ha varit fler redan ifrån 50-talet så kanske läget sett litet ljusare ut? Omvänt så blir det väl ännu dyrare och mer kaosartat om utvecklingen fördröjs ytterligare av div bakåtsträvare.

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljönissarna skulle ha varit fler redan ifrån 50-talet så kanske läget sett litet ljusare ut? Omvänt så blir det väl ännu dyrare och mer kaosartat om utvecklingen fördröjs ytterligare av div bakåtsträvare.

Jo. Men problemet är att kunskapen växer fram sakta och mönstren framträder inte förrän efter lång tid.

Bakåtsträvare... mja jag tror en del på marknaden där. Oljan kommer att dra iväg mot himlen i pris. T ex. Vilkeet minskar användningen automatiskt. Den tar aldrig slut men kommer så småningom att kosta typ 100-200 kr/liter vilket gör att man måste tänka om vad man ska ha den till. Kanske inte bara bränna upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders:

Några frågor:

1: Tror du på allvar att oljepriserna kommer att hamna där?

2: Inser du oljebolagens strävan att trycka på oljebrist? Den villfarelsen motiverar ju höjda priser både för oljebolagen och stater worldwide.

3: Inser du att nyfunna källor inte gärna presenteras? Oljepriset faller ju då.

4: Begriper du överhuvudtaget hur oljemarkanden funkar? Ja eller nej.

 

Det är för mig, och alla insatta, fullständigt obegripligt att begreppet peak-oil alltid åberopas. Peakoil har funnits sedan 70-talet och naturligtvis utnyttjats av regeringar för att motivera skattehöjningar på oljebaserade produkter som bensin, diesel mm. 

Helt perfekt om Ni tänker till:

Höjda skatter på något som folk måste ha legitimeras av dels miljöskäl, dels åtgång. 

Skulle önska att alla tog sig tid att sätta sig in hela frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Tror du på allvar att oljepriserna kommer att hamna där?

Ja, på lång sikt. Vi pratar 200-500 år framåt om inte längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du missförstår mig , Labbiba. Jag påstår ingen ting. Jag undrar bara om min tolkning/översättning av den engelska texten i den länk som du hänvisat till är riktig. Gör jag fel översättning eller har du inte läst hela texten? Det är i den text som du refererar som det näms om fel i utrustning och naturliga variationer.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...