Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
politby

Kan man använda en ångtvätt på gelcoat?

Rekommendera Poster

Någon som vet?

Jag har hört om folk som använt ångtvätt för att rengöra däck osv med utmärkt resultat, men från andra har jag hört att gelcoat absolut inte tål ånga under tryck och att det är en absolut no no.

Om det är säkert borde det vara en suverän metod att få bort envis smuts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av däck som man gjort rent med ångtvätt - teakdäck.

Om det är plastdäck är ju ytbeläggningen även där gelcoat och i så fall skulle det ju i så fall va lika illa.

Annars är ju Autozol cromglans ett utmärkt medel att få bort riktigt ingrodd skit på en skrovsida. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltså hört både att (1) man kan använda ångtvätt på gelcoat, och (2) att man inte kan använda ångtvätt på gelcoat.

Jag frågade inte om teakdäck.

Min fråga enligt rubriken kvarstår - kan man använda ångtvätt på gelcoat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade med att bygga glasfiberbåtar använde vi ibland ett snabbhärdande glasfiberspackel som blev ordentligt varmt under härdningen. Någon gång användes ganska mycket av det för att fästa en detalj på baksidan av glasfiberlaminat, och värmen räckte för att bränna sönder gelcoaten på laminatets framsida...

Gelcoat tål ganska mycket, men jag skulle undvika temperaturer uppåt 100 grader om jag inte har produktdata från tillverkaren som säger att det verkligen ska tåla det. Olika varianter tål olika mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har svårt att tro att materialet skulle ta stryk av ångan. Även om ångan är 100grader så tar det en stund för att överföra den värmen till materialet och ångan dunstar /svalnar relativt snabt.

Skulle gärna prova, men har inte någon ångtvätt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ångtvätt, och den är helt fantastisk på vissa underlag t.ex. skitiga mattor och klädslar. På gelcoat har jag däremot inte haft någon framgång, jag har provat att rengöra halkskyddet på däcket på min båt. Jag tror dock inte att ångan på något sätt skulle skada plasten. Även om man kör länge på samma punkt så är det som någon skrev; det förs inte mycket värme över till objektet man rengör.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förtydliga lite - varför ingen framgång på gelcoat? Man kan tycka att den lätt borde få bort smuts  från den typen av yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det helt enkelt är svårt att få smutsen att krypa upp ur de små porerna i plasten utan mekanisk rengöring. Det har inte blivit vidare rent i halkskyddet av tvätten, då har det fungerat bättre med rotborste och rengöringsmedel och sedan högtryckstvätt. Generellt så har jag haft svårt att veta vilka jobb ångtvätten är bra till, vissa ställen funkar den inte alls på och på andra är den helt oslagbar. Jag har bara inte lärt mig att i förväg skilja dessa fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit mycket intressant att få veta vad för typ av smuts som inte ångtvätten tar. Funderar på att hyra / köpa en för just detta ändamålet. Själv har jag riktigt elak smuts som inte alls vill ge vika. Svarta små prickar i olika storlek som täcker 50-60% av för och skandäck.

 

Skickar med en bild på mina fläckar;

 

Hälsningar//



Jonas

 

post-10014896-1394237436,571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...