Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Palmqvist

Tvätta gammalt kontaktlim

Rekommendera Poster

Hej,

håller på och renoverar förruffen. Har plockat ner allt från styrbordssidan och rivit bort skrovklädseln. Har skrapat bort det mesta av det ca 5mm tjocka skummet som satt bakom ytskiktet. Har även kört med grovrengörare på borrmaskinen, allt enligt de tips jag läst om på detta forum.

Enligt många ska det även gå att få bort resterna av det gamla kontaktlimmet med grovrengöraren (en slags polertrissa av nylon), men det funkar f-n inte för mig. Mina kontaktlimrester är kletiga och grovrengöraren smetar bara ut resterna.

Har provat olika lösningsmedel och funnit att terpentin inte är lösningen. Ej heller Cascos Limtvätt, eller för den delen förtunning. Alla dessa gör bara resterna ännu kletigare. Bara aceton funkar heller inget vidare. Det enda jag får att fungera är att börja med tvättbensin så att det blir jättekletigt. Sedan går jag på med aceton. Då går det att få små fina bollar av gammalt lim som går att ta bort.

Problemet är bara att det tar en väldig tid. Satt igår kväll i nästan 3 timmar för att få en yta på ca 1 kvadratmeter helt ren från gamla limrester. Gjorde av med nästan 1 liter tvättbensin och ungefär lika mycket aceton. Kände mig rätt snurrig när jag begav mig hemåt...

Någon som har ett förslag på en bättre metod? Har avverkat 2 kvadratmeter av totalt ca 6 och vill spara några hjärnceller om det är möjligt.

-Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bensin som gäller, tillsammans med en skrapa att ta limrester med.

Skaffa dig en bra ansiktsmask som tar bort gaser.

O rök inte...wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thinner brukar kunna lösa upp kontaktlim. Dock anbefalles gasmask!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag gör ett sista försök med thinner för att se om det funkar bättre. Annars får jag köra vidare med bensin och aceton. När jag väl mjukat upp limmet med bensin och går på med aceton bildas små fina bollar som lossnar ganska snällt, så för min del behövs ingen skrapa. Det går att plocka loss bollarna med lite papper. Men dj-r vad tidsödande.

Till helgen blir det en gasmask också. Det kan de små grå vara värda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produkten SVÄCK  Fabrikat RAND fixar jobbet, men som sagt mask rekomenderas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns (fanns?) en produkt från Nitor som heter Lim&Klotter bort. Mycket bra, men kräver gasmask även den. Ett mycket bra alternativ är lacknafta/T-röd =1/1. Sprit och lacknafta ingår i minst en kommersiell limborttagningsprodukt från Bostik, men den är mycket dyrare än hemkörd.  Gasmask, förstås!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Been there done that :)

En fråga bara....måste det väck? Själv passade jag på att isolera skrovytorna innan jag satte på den nya beklädnaden vilket innebar att jag bara behövde köra lite med nylontrissan innan samt tvätta av med lite aceton. Det som satt kvar fick göra det och syns inte igenom pga isoleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde just samma sak för någon vecka sedan. Rev bort tapeten, körde med stålborste på vinkelkapen. Sedan tog vi aceton på trasor och gnuggade bort kontaktlimmet i kanterna. Sedan limmade vi upp ny isolering med kontaktlim. Utanpå isoleringen limmade vi fast tapeterna med våtrummstapet lim.

Vi tog inte bort allt lim men tillräckligt. Kolfiltermask är ett måste. Kan varmt rekomendera Sundströms masker.

Finns bilder på jobbet:
http://wasa55.plars.org/projekt/ruff.html

http://wasa55.plars.org/start.html

Lycka till !



Senast ändrad av plarsa | 13 april 2011 | 00:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för alla tips. Jag återkommer med en rapport om vad som funkar och inte funkar. En sak kan jag redan meddela och det är att mekanisk borttagning i alla dess former inte fungerar för mig. Det enda som händer är att limmet smetas ut och sandpappret eller grovrengöraren fylls med kladdigt lim.

Detta för mig till nästa fråga. Många tipsar om saker som funkar för dem, t.ex. grovrengöraren. Men den metoden funkar inte alls för mig. Min slutsats av detta är att det är stor skillnad på olika typer av gammalt kontaktlim. Vissa verkar ha gamla limrester som är nästan som gummi och dessa rester verkar det funka att skrapa (med grovrengörare) eller slipa bort. Mina limrester är kladdiga och då skiter sig all typ av mekanisk borttagning.

Kan detta stämma? Finns det någon limexpert som kan förklara hur detta ligger till? Och, kanske ännu viktigare för min del, finns det någon som varit i samma läge som jag, där mekanisk borttagning inte fungerar, som kan säga vad som funkade för dem?

-Stefan

P.S. Jag har också undrat om man verkligen behöver få bort alla gamla limrester. Jag antar att svaret även här är att det beror på. Jag är rädd för att jag kommer få dålig vidhäftning om jag försöker limma med ett vattenbaserat lim på gamla kletiga limrester som definitivt inte är vattenbaserade. Därför vågar jag inte chansa. Ska jag lägga ner en massa tid på ett sådant här projekt vill jag göra allt för att det ska hålla. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite utanför ämnet.

Jag öppnade en burk kontaktlim som stått några år. I burken låg lösningsmedlet på ytan och under det en gummibulle som var det härdade kontaktlimmet. Aha tänkte jag. Lösningsmedlet ska bara blandas i gummibullen men där fick jag tji.

Lösningsmedlet löser inte gummit!

Så att hitta ett bra lösningsmedel för kontaktlim som hårdnat har jag en viss förståelse för. Låt det sitta kvar där det sitter om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det verkar vara stor skillnad på olika typer av gammalt kontaktlim. Om det har härdat och är gummiliknande så fungerar mekanisk borttagning. Men mitt kontaktlim har ju inte härdat efter 20 år. Det är fortfarande kletigt.

Att låta det sitta känns inte som ett bra alternativ. Limmar jag nytt på denna kletiga skrovsida så är chansen att det sitter kvar efter 2-3 år rätt liten. Kletet måste bort och det är bara tvättning som gäller i mitt fall.

 

-Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att limma på en lite testbit där du bara limma på provbiten du sätter dit. Det gamla klegget kanske nyper forfarande. Men kvar har väl blivit rester av den gamla skrovklädseln förstås.

Filosofen: Det jobbiga är ju att det inte är i en punkt man jobbar. Inte en linje heller utan en hel yta.

Det är därför inga krig vinns i brådrasket, s.k blixtkrig existerar inte. Går bra i en punkt men redan en linje är svårt för att inte ta om ett helt lands yta.

Upptäckte detta igår vid anfallskrig mot båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... att försöka med lösningsmedel gör tydligen mest att kladd-/utsmetningsfaktorn ökar. Kläd-tvättråd för inkletat tuggummi inbegriper iofs ibland frysning med kylsprej, just för att undvika detta.

Sen finns ju också principen att gnida med hög friktion samtidigt som åter-vidhäftningen begränsas med massor av talk. Kanske rätt kraftig bearbetning med nån sorts suddgummi-friktion kan få kletet att sas rulla ihop sig till pyttesmå cylindrar, och talkmättning samtidigt göra rullarnas yta såpass klibbfria att de snällt faller av??
Förvisso en rätt arbetsintensiv metod om den skulle fungera, men vem har sagt att båtlivet är en dans på rosor? ;)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Är lite trött nu men kom att tänka på hur damer tar bort oönskad hårväxt mha vax och kraftigt drag i något slags plåster ?

Det skulle ge en ny innebörd till begreppet att vaxa båten, om inte annat :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

en kort uppdatering av läget. Jag har försökt få tag på produkten Sväck som någon tipsade om. Inte helt lätt att få tag på, men jag tror att jag har en flaska på ingång som jag i så fall ska pröva.

Annars har jag inte mycket nytt att förtälja. Mekanisk borttagning av limmet funkar inte för mig, utan det är bara tvättning som fungerar. Hittills har jag störst framgång när jag börjar med att lösa upp limresterna med tvättbensin. Det blir jättekladdigt och en viss del hamnar i trasan. När jag gnuggat bort så mycket som möjligt med bensin tar jag de sista resterna med aceton. Då blidas små härliga bollar med lim som lossnar och ramlar ner och hamnar överallt.

Arbetet fortskrider, men är väldigt tidsödande. Men nu ser jag ljuset i tunneln då ca 5 av 6 kvadratmeter är tvättade på detta sätt. En kväll till i ångornas tecken, sedan ska det limmas.

/Stefan (nu med skyddsmask)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu har jag fått tag på en flaska Sväck, som innehåller tuolen. Men det var inget mirakelmedel det heller. Mjukade upp kontaktlimmet ungefär som bensinen. Men det var inte särskilt lätt att tvätta bort limresterna med Sväck heller. Jag gick tillbaka till min ursprungliga metod - mjuka upp med bensin, torka bort med aceton.

Nu är i alla fall babordssidan klar så till helgen blir det limning. Styrbordssidan får vänta tills i höst, oj vad jag ser fram emot det...

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...