Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
gravis

Verado Service

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Verado 150hk årsmodell 2010 den har i skrivande stund gått ca 20 timmar. Enligt serviceboken ska den in på första service. Läser man på Verado klubbens hemsida så ska första servicen göras efter 100 timmar enligt de som skriver där oavsett vad återförsäljaren säger ska tydligen garantierna gälla.

Är det någon som vet vad som gäller?

Om jag måste lämna in den på service nu, vad ska göras, räcker det med oljebyte i växelhuset samt motorolja och filter?

Tacksam för svar Mvh

Gravis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som du säger (efter 100 timmar)

Har själv en Verado 200 som gått 300 timmar (3:e servicen är på g)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Tror man blandar ihop garanti och reklamationsrätt här. Garanti är frivilligt för återförsäljare/tillverkare att lämna och kräver då oftast att serviceboken följs exakt för att garanti skall gälla. Reklamationsrätten har man oavsett i 3 år men den är inte lika omfattande och krångligare att hävda.



Senast ändrad av sea-ray_230 | 07 april 2011 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för era svar.

Då borde jag kunna hoppa den så kallade 20 timmars servicen på firma och invänta 100 timmars intervallet. Jag funderar på att skifta motorolja, filter samt växelhusolja själv . Anser ni att det over kill att göra det när motorn bara har gått 20 timmar?

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förlorar femårs garantin, är det värt att spara kanske 2000kr på det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag menade med mitt inlägg. Det är vanligt att folk tror att garanti är något lagstadgat men det är reklamationsrätten som inte alls täcker lika mycket. Struntar han i servisen och gör det tex själv och något händer så kommer garanterat man inte ta något garantiansvar. Det kan gå bra men när något pajar efter tex 50 timmar så kan man ju fundera på om det var värt det. Hoppa över första servicen och all garanti är borta. Så är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas skall väl också att första servicen är den absolut viktigaste och oljebytena ett viktigt måste efter att motorn slitit in sig. Vidare så kollas all data via boxen så allt är rätt, det gör man inte själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kännedom så registreras motorn vid service  för garantins skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Service INNAN vinterförvaring  gäller .  Står säkert i din manual /servicebok .

Känns lite sent att komma på det nu , tänk om det finns vatten i växelhusoljan .......?

 

En servad motor är en glad motor :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Givetvis är det inte värt att förlora 5 årsgarantin för en besparing på 2000kr. Anledningen att jag frågade står i mitt första inlägg dvs Verado club menar att ingen service krävs av Auktoriserad Mercury återförsäljare förräns  motorn har gått 100 timmar  utan att det påverkar garantin. Alltså undrar jag om det stämmer.   Om det nu är så att man inte behöver serva båten på firma förräns den har gått 100 timmar i USA för att garantin ska gälla kan man fundera på varför 1’a servicen ska göras efter 20 timmar i sverige.  Jag är väl medveten om skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Klart att motorn borde ha servats i höstas men pga tidsbrist blev det inte av. Dock är jag inte speciellt orolig då motorn har stått varmt.   //Gravis  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veradoklubben= USA eller internationellt? Mercury Sverige/Europa har generösare (längre) garantier men kräver då i gengäld mer av kunden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom så är det kanske så att 20h i Sverige mycket väl kan motsvara den första säsongen medan det nog blir närmre 100h i USA innan första servicen. Vid tex. Åretrunt bruk. Och ska garantin gälla så är det ju faktiskt service var 100:ade timme ELLER en gång om året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...