Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
V8dc

Minnesvärd sommar?

Rekommendera Poster

Snacka om en dålig sommar! Knappt en enda historia att berätta i stugmörkret... Får snart panik, med tanke på att det är 5-6 månader kvar till nästa säsong :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de få kvällar med fint väder som va i somras blev desto bättre. Det jag minns bäst är när en polare som följt med ut på sjön skulle se till att ordna draggningen då vi skulle in till några klippor. Han skulle greja det sa han och plasket kom när han slängde i draggen, när vi frågade vart han hade tampen såg han frågande ut, han hade tagit tampen, draggen och hela köret och slängt det i sjön i ett enda knippe. Killen hade troligtvis inte varit på sjön allt för många gånger innan. Han ramlade dessutom i sjön när vi skulle ålka därifrån, med mobil kamera och en väska i händerna. med andra ord så blev det en dyr kväll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får göra som Stevemedselcon, börja spåna! En vinter går fort. Det är snart dags att lägga i igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande! Nu har jag fått läsa 2 storys! Så himla tråkigt att jag inte har någon att bidra med... Steve är en hjälte jag följer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja,jag har ju ett starkt minne som jag kommer ha livet ut:-P jag åkte in på sjukan för hål på magsäcken.så vad ni än gör. ät inte benet på kotletten:P (visserligen fick jag i mig en liten flisa bara) annars va sommaren fin.. åkte en del med min nya båt som jag tog upp igår.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest dramatiska som hände under min båtsäsong var när jag tappade två blad på min Propulse (Finns beskrivet mer detaljerat i en annan tråd i detta forum). När vi väl tagit oss hem med skadad propeller i 2-3 knops fart så trillade en av medpassagerarna i det 9-gradiga vattnet när han skulle ta tampen. Till råga på allt missade ungarna Bolibompa. Strålande avslutning på säsongen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag ett minne för livet redan i starten av sommaren. Vid sjösättningen av mina föräldrars HT-båt i våras så var jag engagerad för att ta den från sjösättningsstället till lämplig förtöjningsplats. Båten lyfts i och jag hoppar ned i den. Vrider på nyckeln för att starta motorn, inget händer :-O motorn var splitter ny våren 2003. Drar upp tomgångsgasen lite och motorn hoppar igång, dock på ganska högt varv. Drar ned tomgångsgasen i botten då hoppar växeln i och båten drar iväg på cirka halvfart (90-hästar knuffar på ganska bra), med stäven mot land vid sjösättningen så kastar jag mig över reglaget som inte svarar och ratten, försöker vända runt båten mellan bryggorna... Lyckas nästan! :-| Med nästan menas att jag inte kom runt inom givet utrymme, träffar en Y-bom som böjs ordenligt och fortsätter upp på Y-bommen och landar nästan på akterdäck på en större motorbåt :shock: . Slår mig ordentligt i ryggen och på knät, motorn stannar vid smällen då batteriet inte var ordentligt fastsatt än så det rycks loss och motorn dör, båten gick såklart sönder ordentligt i fören så den var det bara att lyfta upp igen, den andra motorbåten fick åka till varvet och bli lite lagad för sprickan som uppstod. Efter läkarbesök kunde man konstatera att ingen allvarlig skada uppstått på mig, men rejält ont i ryggen hade jag i ca en vecka. Anledningen till hela denna cirkus var att de som monterat motorn efter vinterservicen hade kopplat vajrarna fel, gasvajer till växelreglage och vice versa :mad: HT båten löste försäkringsbolaget in. Med min egen båt hade jag efter denna något dåliga start en mycket bra båtsommar, ser verkligen fram emot nästa sjösättning :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken start på säsongen norpan ... Av proffs har jag fått rådet att inte skruva av motorn på vintern vilket jag följt ... verkar ju inte helt fel när man läser dins story! Svensk sommar är väl precis som den var i år! Man får väl göra det bästa av det väder som är. Vi har haft många fina turer med båten under sommaren ... och fortfarande ligger båten startklar för några höstturer. Det är riktigt häftigt att dra ut sjön nu i Oktober, klart avkopplande och rogivande ;-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vettigt att låta motorn sitt kvar, nu tycker jag nog att man kunde tro att verkstaden som sålt motorn och monterat den vid det tillfället skulle kunna lyckas med att montera den även efter en vinter :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fram mot några fiske-turer till med båten. Lägger upp när isen kommer och sjösätter när isen går upp så än finns det tid kvar. Bifogar en bild från 3 april i år. Se iskanten som ligger kvar inåt land och jag kan lova att det var häftigt med det lätta krasandet från ishinnan. Tyvärr dåligt med fisk just på denna resa men upplevelsen var härlig.

post-4248-1394234307,2422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...