Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jojosurf

Peke - För- & nackdelar?

Rekommendera Poster

Håller på att total renovera en -74 talets segelbåt. 

Jag vet inte om jag ska sätta dit en peke eller inte.  Vad för för- & nackdelar ger peke?

Syftet med den?

/J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm..

Peke kan underlätta på och av stigning(fast peke) . Gennacker fäste längst ut.

Man kan ha lösa eller teleskopiska peken bara för gennacker osv.

Nackdel. Man kan spetsa diverse andra båta och bryggor med tjusiga repor, bucklor och, vill det sig illa, hål..surprise

Själv är jag positiv till peken. Främst för att det är godis för prestandan. smiley  (hoppa iland vill man väl alldrig=)=

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom lättare av/på-stigning och förligare fäste för segel så kan man hänga ett ankare på det så det alltid är redo.

Samtliga av mina vänner med nya båtar med raka stävar har satt peken på båten för att över huvud taget kunna ta sig på/av båtarna. Detta är framför allt nödvändigt i naturhamn men faktiskt också vid brygga om man inte är 2 meter lång. Tror alltså att peke kommer att bli ett ålderstecken ungefär som integrerad badbrygga nu signalerar att båten i alla fall inte är uråldrig wink



Senast ändrad av ciaraud | 05 april 2011 | 06:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest fördelar. Man kan sitta på peket och nästan sätta fötterna på klipphällen så behovet av stege försvinner istort sett.

Nackdelen jag kan komma på är samma som ovan, man får lära sig att köra rakt in facket och inte snett som vi råkade göra i somras. Kostade en flaska visky för en fin repa på nyrenoverad Maxi 95:a i Danmark.

Ska förebygga med nåt mjukt på peket. Troligen gör man inte om samma misstag.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan sätta rörisolering över stålröret så slipper man kanske betala med whisky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

Varför överväger du peke?

Om båten är lovgirig...är seglen urblåsta eller trimmar du inte rätt???

Syftet med peke ifrågasätter jag.

Finns faktiskt inga fördelar och det står jag för.

Om skälet är att båten är för lovgirig så kan det finnas skäl kolla seglen/trimning.

Igen, Vad har du för båt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan flytta fram förstaget till peket - större segelyta, mindre lovgirighet. Bra om man upplever båten långsam.

Men, det blir också mer SKEPP över båten, klumpigare, tyngd långt fram. För sportigare båtar och de som uppskattar själva seglingen mycket kan ett utfällbart peke vara bättre, det är bra för gennaker - mer fri vind - men blir ju litet krångligare, inte bara gennakern ska fram, utan också peket. Nya aspect 40 har ett peke som är smidigare än finlandsbåtslandgångarna från båtsystem som sitter på många båtar. det peket går att fälla ned och blir då också som en stege. har inte sett den smidiga typen till försäljnng dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytta fram förstaget kan ha sina goda sidor men man måste vara medveten om att det kan bli dyrt med nya segel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är en 26 fotare jag har. IW 26 (Lill-Scampi)

Eftersom jag håller på total renovering så tänkte jag om det skulle vara mer praktiskt att ha en peke för avstigning och påstigning ifall man ska i land runtom skärgården. 

Hade inte tänkt ha förlik till peke från början men det några skriver om det här.  

Hur stor skillnad är det om man har förlik till peke?

Jag tycker att min seglar bra trots gamla segel. ska skaffa nya nästa år.  

/J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IW skal icke ha försegel till peke, då blir den LE-girig !! Varning.

Enda segel är evnt Genacker som kan halsas här. (med fördel)

Trappa? Tja det menar jag intet om.......

post-10014925-1394236670,3673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en stor förespråkare av peke. Till skillnad från Jansan ser jag många fördelar. Har monterat peke på två av mina tidigare båtar, som jag även flyttade fram förstaget på. Dessa båtar var dock kostrar. Jag har seglat med arrangemanget i många år.

På en Lill-Scampi skulle jag  inte flytta fram förstaget, men ett kombinerat landstigning och Genakerpeke skulle jag dock kunna tänka mig.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på www.sailguide.com och läs mer om kommentarerna om Din båt.

Se även varningen ovan och be honom utveckla varför det inte ska vara peke på Din båt.

Har själv en Allegro 27a. Många sätter peke på den men det är endast motiverat vid Atlantseglingar då man oftast för dubbla försegel.

Visst, vid hård bidevind så blir båten mer lovgirig men bättre att ta ett rev då. Maxfarten behålls ändå men med mindre krängning samtidigt som seglingen som seglingen blir bekvämare.

Komplettera med en stävstege istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Hmm..vad jag förstår så har du en Storfidra.

Suverän och säker båt och där kan det vara motiverat med peke liksom på Havsfidra, L-28 och

L-32..

Håller med Dig där eftersom dessa båtar är underriggade och i första hand avsedda att klara hårt väder och kända för sin lovgirighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största fördelen med peket är ju att hänga ankaret på. Annars tycker jag att lovgirigheten får vara måttlig. Det ska väl vara en säkerhetsdetalj att båten lovar och stoppar upp så man kan stiga ombord igen.

Men det hjälper ändå inte seglaren med autopiloten påslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne på www.sailguide.com och läste på båtfakta.

5 st. ägare hade lämnat kommentarer och flera var mycket nöjda med seglingsegenskaperna, speciellt på kryss. Ingen som nämnde något om peke så jag tror inte du ska satsa på det med den båt du har. Pekens nytta, ur seglingssynpunkt, är ju ifall båten från grunden är lovgirg eller, som jag sagt tidigare, vill föra dubbla försegel vid större överhavsseglingar typ Atlanten.

Igen...tycker du ska skippa idén med peke på Din båt.

Lillscampi...är inte det en kopia av  Scampi fast mindre???

Har inte sett någon Scampi med peke.

Hmm...slog mig en sak...har du tänkt att ha peke för att flytta fram förstaget eller enbart för att underlätta ilandstegning?

Som hjälp vid ilandstignig så är det i princip bara användbart i naturhamnar.

SLUTSATSER:

1:  Peke på IW26: Nej.

2: Peke på dokumenterat lovgiriga båtar och Atlantseglingar: Ja

3: Peke behövs aldrig annars. Stävstege (fast eller lös) räcker.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen höjdare för båtens sjöegenskaper att hänga tio kilo klump en meter framför båten på en såpass liten båt kan jag tänka. Själv har jag en lös stege till båten, kostade några hundringar bara (fem-sex om jag minns rätt), det är värd varje krona!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag reagerade för var att du skrev; Syftet med peke ifrågasätter jag.

Finns faktiskt inga fördelar och det står jag för.

Jag har haft peke på två båtar och då var det inte i första hand pga lovgirigheten. Det finns många fördelar med ett peke.

Däremot håller jag helt med dig om att man absolut inte skall flytta fram förstaget på en Lill-Scampi på ett peke. Sätter man ett peke på en sån båt så är det endast som landgångs- och genackerpeke. och det skall dessutom inte va speciellt långt.

Sen kan man ju naturligtvis ha ett ankare där. Underlättar om man seglar själv och ligger mycket på svaj, men egentligen helt fel ställe att placera ett ankar ur andra synpunkter.

Tyvärr är en båt alltid en kompromiss och man gör olika val.

Jag är inte alls säkert att de val jag gör skulle passa dig och tvärt om.

På min nuvarande båt har jag valt att inte sätta nått peke. Riggen är taskig nog ändå, och dessutom är båten i största laget - 28 fot. wink

Storfidran med sina 25 fot plus peke var lagom.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng där toaen.

Peke kan vara försvarbart på Lillscampin om man inte avser att flytta fram förstaget. Kanske Scampiförbundet kan ge råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lastade på en hel del när vi ville ha ett 16 kilos ankare. Båten låg lite högt med fören innan allt kom på plats och följer nu mer vattenlinjeranden. 

En båt med ett naturligt språng i fören behöver inte peke för att lättare gå iland. Där är en stege troligen bättre. Så att utusta båten med peke utan syfte att sätta ett ankare, spel och kätting är inte högsta prioritet.

Nu har vi möjlighet att lägga oss på svaj med ett säkert ankare och 70 m kätting och det uppskattar vi. Tyngden klarar Forgusen och jag har inte märkt nån skillnad i sjö. Men inte blir det bättre av stor massa i ändarna. Den ska helst ligga i mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Forgusen är ju en rätt rejäl båt, men LillScampin är ju betydligt mindre och påverkas därmed sannolikt mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en B31 som jag funderar att sätta peke på och flytta ut förstaget på,Ha dubbla förstag tänkte jag..För och nackdelar????Kryss stell på inner stag,genua på rulle på peke!!!vad tror ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul läsning det här med så många olika synpunkter. 

Just nu har jag Spinnaker till båten och vill gå över till Gennaker för de är lättare att hantera med när man ska segla ensam sägs det. 

Så om priset inte är för tokigt så skaffar jag en liten en peke för att kunna ha:

- Landstigning

- Gennaker

Alltså flyttar jag inte förstaget utan låter det vara. Tack för alla tips!

Svar till Jansan: ja det är en Scampi fast mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det arrangemanget är som jag brukade göra på mina kostrar, för att ha en mer flexibel segelsättning. 

Hur det blir med ballansen på en fenkölad båt vet jag inte. På en koster, som är lovgirig minskas ju lovgirigheten. Har båten bra balans från början kan den ju få en tendens att falla av i stället. Det är inte bra. En båt skall va lite lovgirig.

Vid nåt tillfälle var det som påstod att den kraften tex en genua har ligger det bara 20 % i den yta som är akter om masten. . Flyttar man fram segelytan som är bakom masten, så skulle den totala kraften från seglet öka. Det var på ett föredrag hos kryssarklubben i Seldens lokal. Ev en segelmakare. Men jag kommer inte helt ihåg. Det var säkert 15 år sen.

På min nuvarande båt har jag inte satt nåt peke, utan gjort som på bifogad bild. wink

post-945-1394236673,6785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bestämda uppfattning är att peke absolut är en fördel. Skulle se mycket märkligt ut att montera den på aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märkvärdigt med det. Redan på 1800-talet hade Joshua Slocum peke i aktern på sin båt Spay - den första nöjesbåten som seglade jorden runt.

I dag kalla man förlängningen akterut för badplattformwink

post-945-1394236681,2976_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Toaen, är det inte just ett peke du har, om än litet? Härftig båt hursomhelst. Ligger en sådan på en av mina båtklubbar och den är go att titta på .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.

Syftar du på modellen av Spray, i mitt inlägg ovan, så är det inte min båt.

Syftar du på bilden av min motorseglare, en Fjord 28CS i inlägget lite högre upp, så är det som ser ur som ett peke och där Gennackern med sin rulle sitte, så är det en fast monterad stävstege, som går ann att vinkla upp 90 grader. För att begränsa uppvinklingen och hålla emot Genakern finns det ett vatterstag av en rostfri kätting.

Det är alltså en kombinerad stävstege  och Gennakerpeke och normalt närr jag inte har Genakern hissad ser det ut som på bilden.

Är det en Fjord 28 CS som ligger i din hamn?

Har du i så fall möjlighet att ge mig kontaktuppgifter till ägaren via mail eller be honom kontakta mig?



Senast ändrad av toaen | 16 april 2011 | 07:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...