Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Torparn61

Koppla ihop VHF-radio med GPS-puck?

Rekommendera Poster

Har fått en idé om att koppla en GPS-puck till VHF-radion. Tokigt?
Detta för att bl.a. få DSC att fungera automatiskt.
Har en Northstar Explorer 710 VHF radio. I den GPS-kontakten så är det fyra stift som används för GPS, (NMEA IN , NMEA IN-, NMEA OUT samt NMEA OUT-.
Sedan är frågan vilken GPS-puck man ska använda, har en BU-353/USB som jag är förtjust i.

Har varit i kontakt med GlobatSat och fått följande info:
Since we have never tested a BU-353 on a VHF radio, we can't guarantee that it will work.
Having said that, my guess would be that you connect the BU-353 TX to your NMEA IN and the BU-353 RX to NMEA OUT and VIN to 5V DC.
You would want to ground the black wires, so if NMEA IN - is ground, then I would think that should work.
Pin 1 is also a ground, so you would need to ground that as well. Pin 6 is not connected to anything.
Har också fått en bild på USB-kontaktens konfiguration.

Vad tror ni?
Kan det vara genomförbart? Är det lättare med en Puck med RS-232?

Tacksam för alla tips & idéer.

 

 

 



Senast ändrad av Torparn61 | 03 april 2011 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla mina GPSer / Puckar skickar NMEA ut på/till RS232 porten. Vanligen kallad Comport ( 9 polig kontakt i datorn )

RS232 är en standard att sända datasignal.

NMEA 0183  är en standar som bygger på seriell dataöverföring enligt RS232 http://sv.wikipedia.org/wiki/NMEA 

http://sv.wikipedia.org/wiki/NMEA .http://sv.wikipedia.org/wiki/NMEA  

post-571-1394236668,2784_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, du verkar ha ordentligt med utrustning, och ordning på det också.
Varför används två datorer?

Vad tror du om min idé?
Du skriver en del om RS232, tror du att det vore bättre att använda
än en GPS-puck med USB?
Vet någon om NMEA IN- och  NMEA OUT- är jord/minus som ska anslutas
till radions minus/jord? Jag fick den uppfattning av svaret från GlobatSat.

Skulle bli mycket tacksam för fler tips / idéer, eller om någon annan har
provat eller tänkt prova samma sak.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NMEA är samma sak som RS-232. Så en RS-232 puck kan ha möjligheter att fungera.

USB är något helt annat. En GPS-puck med USB har inte ens en teoretisk möjlighet att prata med en NMEA-ingång.

 

För nördar:
USB är en s k balanserad seriebuss för höga hastigheter:
low-speed rate 1.5 Mbit/s (~183 kB/s)
full-speed rate 12 Mbit/s (~1.43 MB/s)
high-speed (USB 2.0) rate 480 Mbit/s (~57 MB/s)
SuperSpeed (USB 3.0) rate 4800 Mbit/s (~572 MB/s)
USB 1.0 och 1.2 signalerar med 0-2.5 V
USB 2.0 och 3.0 signalerar med 0-0,4V


RS-232 är en obalanserad seriekommunikation av gammalt datum (från början av min karriär som elektronikingenjör, på stenåldern. :-)  Från början /-12V numera oftast implementerad med /-5V. Signalerar med hastigheter upp till 19200 bit/s. NMEA kör oftast (alltid?) på 4800 Baud(=bit/s).

Att en GPS-puck med USB fortfarande ser ut som en serieport i datorn beror på att det sitter en listig device-driver programsnutt som låtsas vara en serieport mot programmen i datorn och sedan pratar USB mot GPS-pucken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok man kan inte ha en USB till seriell adapter? Vill köra gps puck med cobra VHF radio med DSC. Hur göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, mera nörderier:

NMEA0183 är egentligen balanserad dvs RS422 men klarar oftast att driva obalanserad RS232. AIS använder som standard 38400baud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just kopplat en GPS-puck, BR-355 S4, till min VHF en M-tech så jag får in min position i radion.

Försökte först med en puck med USB-kontakt, men misslyckades med den. Den puck jag nu köpte fungerar bra. Hittills bara på labbstadiet men ska till veckan monteras permanent i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just kopplat en GPS-puck, BR-355 S4, till min VHF en M-tech så jag får in min position i radion.

Försökte först med en puck med USB-kontakt, men misslyckades med den. Den puck jag nu köpte fungerar bra. Hittills bara på labbstadiet men ska till veckan monteras permanent i båten.

Hur löser du spänningsmatningen, BR-355 ska ha 3-5VDC?

Jag kunde plocka ut 5VDC i min apparat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt o scrollade lite på datorn och upptäcker att jag missat en följdfråga här på fotumet. Lite gammalt att svara på nu kanske, men någon kanske har glädje av det...

Jag köpte en USB-adapter att sätta i cigg-uttaget som jag plocka isär och lödde på lite anslutningskablar för 12VDC och tog ut 5VDC att driva pucken med. Min lösning har fungerat helt felfritt under tre säsonger nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, sangris säger:

Satt o scrollade lite på datorn och upptäcker att jag missat en följdfråga här på fotumet. Lite gammalt att svara på nu kanske, men någon kanske har glädje av det...

Jag köpte en USB-adapter att sätta i cigg-uttaget som jag plocka isär och lödde på lite anslutningskablar för 12VDC och tog ut 5VDC att driva pucken med. Min lösning har fungerat helt felfritt under tre säsonger nu.

Enkel och bra lösning.

Vill man krångla till det lite så finns det oftast +5V inne i apparaten, ibland i något uttag för fjärrkontoll.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Enkel och bra lösning.

Vill man krångla till det lite så finns det oftast +5V inne i apparaten, ibland i något uttag för fjärrkontoll.

Jag ville inte göra ingrepp inne i min VHF. Hade säkert kunna hitta 5V där och något uttag på apparaten fanns inte. Byggde in min lilla 5V-adapter i en liten plastkapsling med ett uttag för GPS-pucken så den lätt skulle kunna bytas om nödvändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal garmin.. nåt på 4 siffror.. "2010" kanske och vhf med dcs men plotter eller den separata gps.n e inte ihopkopplade.

Är det några speciella färger på trådar jag ska försöka gräva rätt på att koppla in t vhf eller hur vet jag vilka?

Hur många?

Kunde ju va trevligt att få in position.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Jag har en gammal garmin

 

Du måste kolla manualerna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hittar manualerna går det ju såklart snabbare att läsa där än skriva och läsa här.

Tänkte nån kanske kan utantill.

Har ej börjat rota i och kolla vilka kablar som finns.

Förmodligen blir det som vanligt.

Plocka isär, komma fram till hur å varför... meka ihop.

Om jag e tillräckligt sugen på funktionen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Caribic410 säger:

Om jag e tillräckligt sugen på funktionen

Det är du. Det finns inget snabbare och bättre sätt att larma i en nödsituation!

Kolla beteckningarna, manualer brukar finns på nätet. Någon slags standard finns ju inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...