Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chifen

Fuktfläckar

Rekommendera Poster

Jag har ett salongsbord där det blivit typiska fuktfläckar genom att någon ställt något varmt på. Det har blivit vita cirklar.

Frågan är hur djupt måste jag slipa? Är detta ett ytligt fenomen och vad är det egentligen som händer när det blivit så här?

Jag vill ha sidenmatt och såg någon som förordade att först fernissa och sedan avsluta med sidenmatt för att få bästa resultat. Kan det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda sättet att slippa detta problem är att inte ställa något blött på bordet utan att torka av det efteråt.

Du måste slipa ner så du inte ser ringarna längre, kanske räcker med ett lager.

Troligen inte eftersom du säger det har stått något varmt på bordet.

Testa när du slipar, att torka av med en fuktig trasa så ser du lättast när du slipat tillräckligt.

Är det teak eller mahogny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett medel som heter Ring remover som tillverkas av Liberon.

Googla så hittar du det. Tar bort sk vattenfläckar om det är något sådant du har.

Säljs i möbelaffärer och färgbutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tips på slipning: Använd ett mycket fint sandpapper. Börja med att våtslipa med 600-papper och om det inte går bra, så går du gradvis ner mot något grövre. Du vill som sagt bara få bort ringarna i lacken. Det är själva lacken som värmts upp för hårt och då ändrar den färg.

Och det stämmer - börja med vanlig blank fernissa och sista lagret (eller två) så lägger du på sidenmatt tills du är nöjd.

Mellanslipa varje lager med 800-papper så får du bästa resultatet.

Lycka till!

A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bergius Precis det informativa svar jag sökte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill absolut rekommendera ringremover som jag beskrivet ovan!

Tar effektivt bort de fläckar du har. Enkelt billigt och snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring remover låter intressant - tack för länktipset.

Annars tycker jag att man har mycket att vinna på att slipa och lacka ett nytt lager om det också finns lite repor då bordet. En ny fräsch bordsyta gör mycket för intrycket och är väldigt enkelt att lacka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det repor som du vill ha bort så håller jag med om att slipning kan behövas.

Enbart fläckar orsakade av vatten/varma kastruller så är ringremover  lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Det blev oscillerande slipmaskin med 240-320 papper. Jag slipade 6-8 ggr och det var tjockt lager sedan tidigare så jag slutade innan jag nådde träet. Tack Malövarvet för ordentligt förarbete :)

Nu lägger jag International Original Fernissa utspädd 20% sedan samma outspädd två lager för att sen avsluta med Goldspar Satin två lager.

 

post-10007530-1394236672,2795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...